وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن

0

کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن (توسط جاهل قاصر)

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

کم و زیاد کردن اجزاء و شرایط نماز

[هر گاه چیزی از واجبات نماز را عمداً کم یا زیاد کند]

مسأله 1263 هر گاه چیزی از واجبات نماز را عمداً کم یا زیاد کند، (1) اگر چه یک حرف آن باشد، نماز باطل است.

(1) (مکارم:) نماز او باطل است، امّا اگر به واسطه ندانستن مسأله باشد اگر آن جزء از ارکان نماز است، نماز باطل می شود و اگر غیر از ارکان است، نمازش صحیح است به شرط این که جاهل قاصر باشد، یعنی دسترسی برای یاد گرفتن مسأله نداشته باشد.

[به واسطه ندانستن مسأله]

مسأله 1264 اگر به واسطه ندانستن مسأله، چیزی از اجزاء نماز را کم یا زیاد کند اگر آن جزء، رکن نباشد نمازش صحیح است (1) اگر جاهل قاصر باشد، و الا به احتیاط واجب، نماز باطل است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست (1)

(فاضل:) نماز باطل است؛ چه آن جزء واجب، رکن باشد یا غیر رکن.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1263.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله اگر به واسطه ندانستن مسأله چیزی از واجبات نماز را کم یا زیاد کند نماز باطل است ولی چنانچه به واسطه ندانستن مسأله حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را آهسته بخواند یا حمد و سوره نماز ظهر و عصر را بلند بخواند، یا در مسافرت نماز ظهر و عصر و عشاء را چهار رکعت بخواند، نمازش صحیح است.

(خوئی، تبریزی:) از روی تقصیر..

(اراکی، زنجانی:) بنا بر احتیاط واجب..

(سیستانی:) اگر به واسطه ندانستن مسأله چیزی از واجبات رکنی نماز را کم کند، نماز باطل است. و امّا کم کردن واجب غیر رکنی از جاهل قاصر (مانند کسی که به گفته شخص موثّقی یا رساله معتبری اعتماد کرده و بعداً خطای او یا رساله معلوم شده است)، نماز را باطل نمی کند و چنانچه به واسطه ندانستن مسأله هر چند از روی تقصیر..

(زنجانی:) یا به جهت ندانستن اصل مسأله شکسته بودن ِ نماز مسافر، نماز ظهر و عصر و عشا را در مسافرت چهار رکعتی بخواند یا مسافری که قصد ماندن ده روز در جایی را داشته باشد و به جهت ندانستن حکم مسأله نمازش را شکسته بخواند، نمازش صحیح است.

(تبریزی:) البته به تفصیلی که در نماز مسافر ذکر می شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازيحضرت آیت الله مکارم شیرازی

کم و زیاد کردن واجب غیر رکنی [کم یا زیاد کردن ارکان نماز ]

پرسش : اگر نمازگزار واجبات غیر رکنی را به خاطر ندانستن مساله کم یا زیاد کند حکم چیست؟
پاسخ : اگر چیزى از واجبات غیر رکنی نماز را به واسطه ندانستن مساله کم و زیاد کند، نمازش صحیح است به شرط این‏که جاهل قاصر باشد، یعنى دسترسى براى یادگرفتن مساله نداشته باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن نمی دانسته کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن کم و زیاد کردن اجزاء نماز به علت ندانستن

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.