وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کمک گرفتن در وضو

0

کمک گرفتن در وضو

فهرست این نوشتار:

در گرفتن وضو نمي توان از ديگري (در خود وضو) كمك گرفت، يعني ديگري مسح سر را براي ما انجام دهد. البته اگر شخص نتواند كه خود وضو بگيرد مي تواند نائب بگيرد. اما آنچه مورد بحث ماست كمك گرفتن در مقدمات وضو است. مثلا شخص ديگري آب را با ظرف روي دست شخص وضو گيرنده بريزد. در اين فرض وضو گرفتن اشكالي نخواهد داشت.

رساله توضیح المسائل طهارت

شرط یازدهم (1): آن که شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد (2)، یا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک نماید، وضو باطل است (3).

(1) (سیستانی:) شرط نهم.. (مکارم:) شرط دهم «مباشرت» است، یعنی:..

(2) (فاضل:) و یا کمک کند وضو باطل است. [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][پایان مسأله]

(3) (زنجانی:) و کمک کردن در مقدمات وضو مکروه است بنا بر این اگر کسی آب در کف دست انسان بریزد و انسان با آن آب وضو بگیرد وضو باطل نیست.

(بهجت:) و منظور، کمک در اصل شستن و مسح کردن است ولی اگر در مقدّمات این‌ها کمک بگیرد مثل این که دیگری آب را به صورت او بریزد ولی شخص، خودش صورت را بشوید مانعی ندارد. (مکارم:) ولی کمک در مقدّمات وضو اشکال ندارد.

[کسی که نمی‌تواند وضو بگیرد]

مسأله 286 کسی که نمی‌تواند وضو بگیرد (1) باید نایب بگیرد که او را وضو دهد. و چنانچه مزد هم بخواهد، در صورتی که بتواند (2) باید بدهد. ولی باید خود او نیت وضو کند (3) و با دست خود مسح نماید و اگر نمی‌تواند، باید نایبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگر این هم ممکن نیست باید از دست او رطوبت بگیرند و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کنند (4) و احتیاط واجب (5) در صورت امکان ضم ّ تیمم است (6).

(1) (زنجانی:) کسی که به تنهایی نمی‌تواند وضو بگیرد باید با کمک دیگری وضو بگیرد و اگر این مقدار نیز نمی‌تواند..

(2) (خوئی، تبریزی:) و مُضرّ به حالش نباشد..

(3) (فاضل:) باید بنا بر احتیاط واجب خود او و نائب، هر دو نیّت وضو کنند..

(4) (گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، زنجانی، نوری:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(مکارم:) ولی در این صورت احتیاط واجب این است که تیمّم هم بکند.

(5) (فاضل:) احتیاط مستحب..

(6) (بهجت:) أحوط این است که تیمّم هم بنماید اگر در تیمّم کردن محذوری نبوده یا محذور کمتری باشد.

(سیستانی:) مسأله کسی که نمی‌تواند خود وضو بگیرد باید از دیگری کمک بگیرد هر چند شستن و مسح کشیدن با مشارکت هر دو باشد و چنانچه مزد هم بخواهد در صورتی که بتواند و مضرّ به مالش نباشد باید بدهد ولی باید خود او نیت وضو کند و با دست خود مسح نماید، و اگر مشارکت خود شخص ممکن نباشد باید از شخص دیگر بخواهد که او را وضو بدهد و در این صورت احتیاط واجب آن است که هر دو نیّت وضو نمایند و اگر ممکن نباشد باید نائبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگر ممکن نباشد باید نائب از دست او رطوبت بگیرد و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کند.

[هر کدام از کارهای وضو را که می‌تواند به تنهایی انجام دهد]

مسأله 287 هر کدام از کارهای وضو را که می‌تواند به تنهایی انجام دهد، نباید در آن کمک بگیرد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

كمك در وضو

پرسش 53 . آيا انسان مى تواند ديگرى را در انجام دادن وضو، يارى دهد؟

همه مراجع: اگر در رساندن آب به اعضا و در شستن او كمك كند، وضويش باطل است.[1]

پرسش 54 . اگر كسى با آفتابه يا هر وسيله ديگرى، به كف دست او آب بريزد ولى خودش صورت و دست ها را بشويد،  آيا اين وضو صحيح است؟

همه مراجع: آرى، وضويش صحيح است؛ ولى اين كار كراهت دارد.[2]

  • [1]. العروة الوثقى، شرائط الوضو، التاسع.
  • [2]. العروة الوثقى، شرائط الوضو، التاسع. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: آيا کمک گرفتن از ديگرى براى وضو گرفتن، مثلاً نگهداشتن شيلنگ آب، اشکال دارد؟

ج) مانع ندارد هر چند کراهت دارد. استفتائات جديد مقام معظم رهبري .

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تعریف مباشرت در وضو [مباشرت]

پرسش : مباشرت در وضو به چه معناست؟

پاسخ : یعنى خود انسان شستن صورت و دست و مسح سر و پاها را انجام دهد و اگر دیگرى او را وضو دهد، یا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک نماید وضو باطل است، ولى کمک در مقدّمات وضو اشکال ندارد.

حکم نائب گرفتن در وضو [مباشرت]

پرسش : چنانچه فردی قادر به وضو گرفتن نباشد، وظیفه ی او چیست؟

پاسخ : کسى که شخصاً قادر به وضو گرفتن نیست باید کسى را کمک بگیرد که او را وضو دهد و چنانچه مزد هم بخواهد در صورت توانایى باید بدهد، ولى باید خود او نیّت وضو کند و با دست خود مسح نماید و اگر نمى‏تواند باید دیگرى دست او را بگیرد و به محل مسح بکشد و اگر این هم ممکن‏نیست، باید از دست او رطوبت بگیرد و با آن رطوبت سر و پاى او را مسح نماید، ولى در این صورت احتیاط واجب این است که تیمّم هم بکند. ضمنا انسان هر یک از کارهاى وضو را که مى‏تواند به تنهایى انجام دهد، نباید کمک بگیرد.

آب ریختن به دست دیگری برای وضو [مباشرت]

پرسش : آیا جایز است برای وضو گرفتن شخص دیگری بر روی دست وضو گیرنده آب بریزد؟

پاسخ : اشکالی ندارد ولى این کار در غیر موارد ضرورت مکروه است.

حکم نیابت نامحرم در وضو [مباشرت]

پرسش : نیابت از نامحرم در وضو چه حکمی دارد؟

پاسخ : در صورتى که زن نامحرم آب به روى صورت و دست هاى شخص بریزد مانعى ندارد، ولى واضح است دست کشیدن جایز نیست و اگر بدون دست کشیدن میسّر نباشد، به مقدارى که میسّر است عمل کنند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

وضو در دانشگاه و يا محل كار

وضو در عادت ماهانه

وضو گرفتن قبل از وقت نماز

فرق بین وضو زن و مرد

وضو گرفتن در خانه كسي كه خمس نمي دهد



كليد: کمک گرفتن در وضو کمک گرفتن در وضو کمک گرفتن در وضو کمک گرفتن در وضو شخص دیگری روی دست ما آب بریزد کمک در وضو گرفتن آیا می توان برای وضو کمک گرفت حکم کمک گرفتن در وضو حکم کمک گرفتن از یکدیگر جهت ریختن آب برای وضو آیا هنگام وضو و در حالات غیر اضطراری، شخص دیگری روی دست[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.