وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کمال دین با ولایت علی علیه السلام

0

کمال دین با ولایت علی علیه السلام

 

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:

کمال دین، اتمام دین و اکمال دین به ولایت امیرالمؤمنین(ع) است

 
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی  : جریان غدیر که عید ولایت است، در شرایطی اتفاق افتاد که پیامبر(ع) سیزده سال مکه و ده سال مدینه را گذرانده بود و در همه سرزمین حجاز «و إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» اتفاق افتاده بود، اما از آنجا که نبوت، رسالت و امامت کسبی نیست و یک امر الهی است لذا در بازگشت از حجةالوداع، این آیه تبلیغ نازل شد که «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»؛ این آیه معنایش این است که ای پیامبر(ع) اگر این وظیفه را انجام ندهی به وظیفه‌ات در اصل رسالت عمل نکرده‌ای! نه اینکه وظیفه‌ات را تنها در این امر امامت و جانشینی عمل نکرده باشی! تأکید آیه در خصوص همه رسالت پیامبر(ع) است، می‌گوید اگر تو این وظیفه را انجام ندهی به هیچ جنبه‌ای از رسالت خود عمل نکرده‌ای!

ایشان ادامه دادند: پس از اینکه پیامبر(ص) حضرت امیرالمؤمنین(ع) را به‌عنوان امام و جانشین پس از خود معرفی نمودند، چادری بر پاشد و مرد و زن یک‌به‌یک آمدند و با حضرت به‌عنوان امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند و اولی و دومی پیش‌تر از دیگران برای بیعت آمدند.

معظم له با اشاره به معنای «بیعت» تصریح داشتند: بیعت از «بیع» می‌آید؛ بیعت با حضرت یعنی شخص جان و مال خود را به خدا بفروشد، که البته بعد از مدتی، جریان سقیفه پیش آمد و بسیاری بر بیعت خود نماندند.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: در روز غدیر پس از همه این قضایایی که بیان شد، آیه نازل شد که «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»؛ یعنی کمال دین، اتمام دین و اکمال دین به ولایت امیرالمؤمنین(ع) است، این سه اصل مهم در این آیه وجود دارد.

ایشان تأکید داشتند: «وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»؛ یعنی نعمت حقیقی، «ولایت» است، غدیر روزی است که نعمت ولایت که مهمترین نعمت است به بندگان داده شد، روزی که «اَليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروُا مِن دينِكُم»؛ با رهبری امیرالمؤمنین(ع) و تحت هدایت ایشان تمام دشمنان از شما ناامید و مأیوس شدند و این برکت و اثر مهم غدیر است!

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به تبیین برخی از جنبه‌های وقف از منظر اسلام پرداختند و اظهار داشتند: اسلام عمده امور را بر عهده مردم گذاشته و برای مردم اهمیت بسیاری قائل شده است. نظام را «مکتب» از یک‌سو و «مردم» از سوی دیگر، اداره می‌کنند. این دو ستون، باهم خیمه نظام اسلامی را سراپا نگه می‌دارند؛ دین باید به‌وسیله مردم احیاء شود و اگر مردم دین را نشناسند و به آن عمل نکنند دین زنده نخواهد ماند.

ایشان خاطرنشان دادند: اوقاف از جمله اموری است که نیازهای جامعه را به‌وسیله خود مردم تأمین می‌کند و لذا وقف یک اقدام بزرگ و مهم  اقتصادی است که توسط مردم صورت می‌گیرد و نتیجه آن مقاوم‌سازی اقتصاد جامعه است.

معظم له با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم بیان داشتند: ما باید وقف را زنده کنیم و به احیاء موقوفات اکتفا نکنیم!، همچنین باید بخشی از وقف را به سوی مصارف علمی و تحقیقاتی هدایت کنیم که این امر نیازمند آموزش و تبلیغ است.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود به جریان کشتار مسلمانان در میانمار و یمن اشاره کردند و اظهار داشتند: ریشه همه جنایت‌های اتفاق افتاده در یمن و میانمار استکبار به‌ویژه آمریکا و اسرائیل است؛ آن‌ها که هم داعیه تمدن و هم داعیه فرهنگ و حقوق بشر و اصلاح جامعه بشری دارند اما در حقیقت گرفتار یک جاهلیت مدرن هستند!

ایشان تأکید داشتند: این جاهلیت مدرن است که صدای مردم مظلوم میانمار و یمن را نمی‌شنود و به فریاد آن‌ها نمی‌رسند اما هرلحظه در گوشه‌ای از جهان یا جنگ مستقیم و یا جنگ‌های نیابتی به راه می‌اندازند، که امیدواریم خداوند توطئه‌ها و نقشه‌های شوم آن‌ها را به خود آن‌ها برگرداند و مردم جهان را از چنگال آن‌ها رهایی بخشد.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.