وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کدام سوره در شان امام حسین است

0

کدام سوره در شان امام حسین است

این سوره، در «مکّه» نازل شده و داراى 30 آیه است

محتواى سوره فجر

این سوره همانند بسیارى دیگر از سوره هائى که در «مکّه» نازل شده، داراى آیاتى کوتاه، تکان دهنده، پر طنین، و توأم با انذارهاى فراوان است.

در بخش اول این سوره، به سوگندهاى متعددى برخورد مى کنیم که در نوع خود بى سابقه است، و این قسم ها مقدمه اى است براى تهدید جباران به عذاب الهى.

در بخش دیگرى از این سوره، اشاره اى به بعضى از اقوام طغیانگر پیشین مانند قوم «عاد»، «ثمود» و «فرعون» و انتقام شدید خداوند از آنان کرده است، تا قدرت هاى دیگر حساب خود را برسند.

در سومین بخش این سوره، به تناسب بخش هاى گذشته، اشاره مختصرى به امتحان و آزمایش انسان دارد، و کوتاهى او را در اعمال خیر به باد انتقاد مى گیرد.

در آخرین بخش این سوره، به سراغ مسأله «معاد» و سرنوشت مجرمان و کافران، و همچنین پاداش عظیم مؤمنانى که صاحب نفوس مطمئنه هستند مى رود.

* * *

فضیلت تلاوت این سوره

در فضیلت تلاوت این سوره، در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: مَنْ قَرَأها فِی لَیال عَشْر غَفَرَ اللّهُ لَهُ وَ مَنْ قَرَأَها سائِرَ الأَیّامِ کانَتْ لَهُ نُوراً یَوْمَ الْقِیامَةِ: «کسى که آن را در شب هاى دهگانه (ده شب اول ذى الحجة) بخواند، خداوند گناهان او را مى بخشد، و کسى که در سایر ایام بخواند، براى قیاتش نور و روشنائى خواهد بود».(1)

و در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانید که سوره حسین بن على(علیهما السلام) است، هر کس آن را بخواند با حسین بن على (علیهما السلام) در قیامت در درجه او از بهشت خواهد بود».(2)
معرفى این سوره به عنوان «سوره حسین بن على»(علیهما السلام) ممکن است به خاطر این باشد که: مصداق روشن «نفس مطمئنه» که در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده، حسین بن على(علیهما السلام) است، همان گونه که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) ذیل همین آیات آمده است.

و یا به خاطر این که: لیالى عشر (شب هاى دهگانه) یکى از تفسیرهایش شب هاى دهگانه آغاز محرّم است، که رابطه خاصى با حسین بن على(علیهما السلام) دارد.
و به هر حال، این همه پاداش و فضیلت از آن کسانى است که تلاوت آن را مقدمه اى براى اصلاح خویش و خودسازى قرار دهند.

* * *

1 و 2 ـ «مجمع البیان»، جلد 10، صفحه 481.
 منبع: سایت هدانا برگرفته از تفسیر نمونه جلد 26 >  سوره فجر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.