وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه می‌توان از فشار روانی تجاوز به همسر خلاص شد!

0

چگونه می‌توان از فشار روانی تجاوز به همسر خلاص شد!

فهرست این نوشتار:

اگر مردي همسرش مورد تجاوز قرار گيرد چگونه مي تواند از فشار رواني و عصبي ماجرا خلاص شود؟

عشق، صداقت و خوش‏بینی معیارهای لازم برای داشتن یک زندگی سالم هستند که در زیر سایه شک نابود می‌شوند. خداوند مهربان انسان را آفرید و به او قدرت اندیشیدن و درست تصمیم گرفتن را عطا فرمود تا در زندگی به مدد عقل و درایت خویش، راه درست را بپیماید اما وقتی زیر هجوم افکار منفي، قدرت تصمیم‌گیری از بین می‌رود؛ قلب پر از افکار شیطانی می‌شود و ایمان در دل می‌میرد و فرد، زندگی را می‌بازد.
بروز اين مشكل و پيامدهاي ناگوار آن بسيار متأثرکننده است اما آنچه داري اهميت اساسي است برخورد صحيح و منطقي با آنچه پيش آمده و به حداقل رساندن عوارض آن است. به هر حال گاهي اوقات حوادث ناگواري بدون اينكه انسان خودش در آن نقشي داشته باشد، پيش مي آيد چاره اي نيست و بايد با آن كنارآمد. بر طبق اطلاعات و آمار بدست آمده:
– تجاوز استفاده خشونت آمیز از قدرت است كه در آن یك نفر بدون توجه به درد و ضربه روحی دیگری، كاری را مرتكب می‌شود. از همین رو متجاوز همیشه برای اقدام به تجاوز مسؤول است و قربانی فارغ از ظاهر، رفتار، قضاوت یا اعمال قبلی، مسئول تجاوز نیست.
– 70 درصد تجاوزها توسط فرد متجاوز از پیش برنامه ریزی شده‌اند و خود به خود اتفاق نمی‌افتند.
– بسیاری از افراد تجاوزگر اصلا بخاطر نمی‌آورند كه قربانی آنها چه قیافه‌ای داشته یا چه لباسی پوشیده است.
– بیشتر زنانی كه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، در هنگام تجاوز در محلی بوده‌اند كه تصور می‌كرده‌اند امن است و توسط افرادی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند كه تصور می‌كرده‌اند، قابل اعتماد هستند.

مرد، چگونه برخورد كند؟

1– مرد بايد متوجه باشد که همسرش در این عمل زشت، تقصيري نداشته و تنها قرباني هوسراني ديگري شده و در مقابل يك عمل ناخواسته قرار گرفته است لذا از نظر شرعي مرتكب خلاف نشده است.
2- مرد بايد به اين نکته توجه داشته باشد که اثر رواني‌اي که اين ماجرا بر روح لطيف و حساس زن وارد کرده است بسيار بيشتر از آن چيزي است که مرد را مي‌آزارد. حجم زياد هراس، اضطراب و احساس شکست و گناه، گاه به قدري است که زن را مصمم به خودکشي مي‌کند.
3- فردی كه مرتكب اين تجاوز شده از نظر شرعي و قانوني مسؤول است. اوست که گناه كرده و باید قانونا به خاطر عمل زشتي كه انجام داده ضامن باشد.
4- مرد به هیچ‌وجه داد و بیداد راه نیندازد و همه را خبر نکند. خونسردی خودش را حفظ کند. او نیازمند کمی زمان هست تا مسائل دیگر را نیز زیر و رو کند. حداقل یک روز به خود فرصت دهد.
5- باید قبول کند که احساس خشم، عصبانیت، شک و تردید، شوکه شدن، آشفتگی، ترس، درد و رنج، افسردگی، و پریشانی برای فردی که در چنين موقعيتي قرار دارد، کاملا بجا و نرمال است.
6- تمام سوال هایی که به ذهنش می‌رسد را از همسرش بپرسد. با اين کار از درگيري با خود و بدبيني نسبت به همسرش خواهد کاست.
7– اگر دو نفر به هم اعتماد کامل داشته باشند، به هیچ‌وجه شک و تردید در رابطه‌شان جایی ندارد اما اگر به هر دلیل اعتمادشان را به یکدیگر از دست بدهند، باید از یک شخص ثالث برای بهبود روابط‌شان کمک بگیرند. این شخص ثالث می‌تواند یک بزرگ‌تر یا یک مشاور خوب باشد.
8- انتظار نداشته باشد که حس آشفتگی به مجرد اینکه تصمیم می گیرید آن حادثه را فراموش کنيد به راحتی از بین برود. از بین رفتن درد و رنج وارده از اين طریق، نیازمند زمان است.
9- اگر تجاوز در حد رابطه جنسي کامل بود، هم او و هم همسرش پیش از اینکه مجددا رابطه جنسی بدون محافظت با هم برقرار کنند، باید تحت آزمایش HIV (ایدز) و تست سایر بیماری های آمیزشی قرار بگیرید.
10- سعی نکنید این بازی، که چه چیز و یا چه کسی مسبب بروز چنین فاجعه هایی شده است را شروع کنید. با این کار صرفا انرژی خود را تلف می کنید.
11- اگر مرد در اين اتفاق وحشتناکي که روح و جسم زن را به تاراج برده است، سهمي دارد، (بطور مثال در محافظت از او کوتاهي نموده است) خود را مسؤول بداند و جبران نمايد.
12- به طور مشابه می توان گفت که مرگ نزدیکان نیز باعث بروز غم و اندوه می شود (از عدم پذیرش از سوی فرد شروع می شود، بعد خشم، عصبانیت، کشمکش، افسردگی و در نهایت به پذیرش ختم می شود) پس چنین مسائلی بدین معنا نیستند که زندگی به پایان رسیده است و مرد و زن دیگر قادر به ادامه دادن آن نیستید، چرا که در اصل این توانایی را در وجود خود دارند و تنها مشکل به کارگیری آن است که کمی دشوار می‌باشد.
13- هيچ‌کس حتي خانواده زن يا مرد نبايد از اين اتفاق آگاه شوند.
14– هرگاه ذهنش بدون اختيار مشغول همان اوهام و افكار بيهوده و بدبينانه شد، مشت خود را محكم روى زمينى بكوبد با گفتن ذكر لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم از جاى خود بلند شده، تغيير حالت دهد تا بدين وسيله از آن فكر تكرارى و وسواس رهايى يابد.
15- از ورود این افکار و مطالب به ذهنش جلوگیری نکند چون مقابله، آنها را قوی خواهد کرد. بلکه نسبت به آن‌ها بی‌توجهی کند و به آن‌ها اهمیت ندهد. مطمئن باشد اگر تحمل كند پس از چندى او را رها خواند کرد.
16- هرگاه افكار مزاحم به سراغ او آمد، خود را مشغول كار ديگرى نمايد و با ايجاد حواس‏ پرتى از آن افكار مزاحم دورى كند.
17- هرگاه اين افكار به سراغش آمد، وسط افكار به خود بگويد: «بس است ديگر» و بدين وسيله رشته افكار مزاحم را قطع كرده و به سراغ مطلبى ديگر خواهد رفت.
18- سعی کند همیشه از روحیه‌ای شاد و بانشاط برخوردار باشد.
19- به خود تلقين كند كه من مى‏توانم این افکار را رها كنم.
20- به مچ دستش كش نازكى ببندد و هر گاه افكار ترديدآميز به ذهنش آمد و او را رنج داد كش را بكشد و رها كند. با احساس دردى شديد كه به او دست مى‏دهد، از آن افكار خارج خواهد شد.

نکته بسیار مهم:

از جمله صفات خداوند، «جبار» است. يعني اگر از حق خود گذشتيد و کار خيري انجام داديد، او در کميت و کيفيت بالاتر جبران خواهد نمود. گفتار و رفتار مهربانانه و دلجويانه مرد با زن در چنين شرايطي، بسان نجات زندگي زن است و اين، هم پاسخي به خوبي‌هاي و زحمت‌هاي گذشته زن و هم داراي پيامدهاي مثبت فراوان در زندگي مشترک و اجري بي‌نهايت در زندگي أخروي است.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.