وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه مى توان امام زمان را شناخت؟

0

چگونه مى توان امام زمان را شناخت؟

حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی

 

 

شناخت امام زمان(عج)

 

چگونه مى توان امام زمان (ارواحناله الفدا) را شناخت؟

 

يك شناخت تاريخى داريم و يك شناخت واقعى كه مهم تر از اولى است. عمده آن است كه ما حضرت را حقيقتاً بشناسيم و حضرت ما را ببيند نه ما حضرت را ببينيم.

در زمان پيامبر (صلی الله علیه وآله)  (كه مقامش بالاتر از همه ائمه است) كم نبودند كسانى كه وجود مبارك حضرت را مى ديدند، اما خداى سبحان درباره آنها فرمود: «وَ تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ»[179] آنها را مى بينى كه به تو نگاه مى كنند ولى تو را نمى بينند، اهل نظرند ولى اهل بصيرت نيستند. اگر ما طورى رفتار كنيم كه وجود مبارك امام زمان (علیه السلام) ما را ببيند، هنر است.

در قرآن كريم آمده است: خدا كه به «كُلِّ شَى ءٍ بَصير» است روز قيامت به يك عده نگاه نمى كند: «لا يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ»[180]. آن نگاه تشريفى را نسبت به عده اى اعمال نمى كند.

اگر ما واقعاً در مسير صحيح حركت كنيم، حضرت ما را مى بيند، و ديدن و نظر تشريفى ايشان براى ما شرف است و گرنه ديدن فيزيكى خيلى كارساز نيست. همچنان كه خيلى ها پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) ، اميرالمؤمنين (علیه السلام) و حضرت زهرا (علیهاالسلام)  را مى ديدند، ولى بصيرت نداشتند.

ديدن هاى تشريفى مهم است، نه نگاه صورى، البته گاهى همان نگاه صورى هم پديد مى آيد و انسان وجود حضرت را از نزديك زيارت مى كند و فيضى مى برد و مشكل او هم به بركت حضرت از طرف ذات اقدس اله حل مى شود. اما مهم همان ديدن از روى بصيرت است.

 

[179]. سوره اعراف7: آيه 198.

[180]. سوره آل عمران3: آيه 77.

 

منبع: هدانا برگرفته از  «توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها حضرت آیت الله جوادی آملی»

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.