وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه امام علی هرشب هزار رکعت نماز میخواند

چگونه امام علی هرشب هزار رکعت نماز میخواند

بر اساس روايات مطرح شده از معصومين ( عليهم السلام )، آن حضرت در هر شبانه روز – يعني در طول 24 ساعت شبانه روز – هزار ركعت نماز مي خواندند نه در هر شب؛ بنابراين آنچه كه مطرح مي شود مبني بر اينكه حضرت علي (عليه السلام) در هر شب هزار ركعت نماز مي خواندند يك اشتباه لفظي و غلط رايج مي باشد.

0

چگونه امام علی هرشب هزار رکعت نماز میخواند

 

چگونه ممكن است كه امام علي(ع) هر شب، 1000 ركعت نماز بخواند؟

روايات متعددي در خصوص هزار ركعت نماز خواندن حضرت علي ( عليه السلام) نقل شده است [1]. به عنوان نمونه امام باقرعليه السلام در روايتي فرموده اند:

وَ اللَّهِ إِنْ كَانَ عَلِيٌّ ع…. وَ إِنْ كَانَ لَيُصَلِّي فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ أَلْفَ رَكْعَةٍ» [2]؛« به خدا سوگند شيوه علي عليه السلام اين بود كه در شبانه روز هزار ركعت نماز مي خواند»

اما نكته اي كه در اين روايات وجود دارد و كمتر مورد توجه قرار گرفته، اين است كه در تمامي اين روايات با صراحت جملاتي همچون« فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ» – به معني شبانه روز – و يا« فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ» – به معني هر شبانه روز – بيان شده است و در هيچ يك از اين روايات تعبير به« في كل ليله» – به معني هر شب – نشده است. لذا بر اساس روايات مطرح شده از معصومين ( عليهم السلام )، آن حضرت در هر شبانه روز – يعني در طول 24 ساعت شبانه روز – هزار ركعت نماز مي خواندند نه در هر شب؛ بنابراين آنچه كه مطرح مي شود مبني بر اينكه حضرت علي (عليه السلام) در هر شب هزار ركعت نماز مي خواندند يك اشتباه لفظي و غلط رايج مي باشد.

بر اساس آنچه كه از برخي احاديث فهميده مي شود اين است كه چنين عبادتي هميشگي نبوده بلكه مربوط به اوقات خاصي از عمر ايشان بوده است، به گونه اي كه ايشان در برخي از ايام اينگونه خداوند را عبادت مي كردند.

امام باقر عليه السلام اين مساله را مربوط به اواخر عمر حضرت علي (عليه السلام ) بيان نموده و فرموده اند:« إِنَّ عَلِيّاً ع كَانَ فِي آخِرِ عُمُرِهِ يُصَلِّي فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ أَلْفَ رَكْعَةٍ…»[3]؛« همانا حضرت علي عليه السلام در اواخر عمرشان در هر شبانه روز هزار ركعت نماز مي خواندند».

بر فرض اينكه آن حضرت و برخي ديگر از ائمه (عليهم السلام ) در هر شب هزار ركعت نماز مي خواندند همانگونه كه در روايتي نقل شده امام رضا عليه ‏السلام به دعبل، شاعر معروف، پيراهني از خز هديه كرد و به او گفت: قدر اين پيراهن را بدان كه من هزار شب و در هر شبي هزار ركعت با آن نماز گزارده و هزار بار قرآن ختم نموده ‏ام. [4]، باز اين مطلب از نظر امكان، مشكلي ندارد و علامه اميني (ره) در برابرانكار برخي، يك شب هزار ركعت نماز در مقابل آنان به جا آوردند[5].

در پايان گفتني است؛ مي توان نماز مستحبي را بسيار ساده به جا آورد و بدون خواندن سوره و تنها با يك ذكر (مثلا سبحان الله)، ركوع وسجود آن را انجام داد و در پايان به يك سلام اكتفا نمود. در اين صورت دو ركعت، حدود 1 دقيقه طول مي كشد و در مجموع هشت ساعت وقت لازم است.[6]

 

پي نوشت :
[1] – ر،ك : بحار الأنوار، ج‏46، ص 61؛ أمالي الصدوق، ص 281،المجلس السابع و الأربعون‏؛ روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏1، ص 116

[2] – أمالي الصدوق، ص 281،المجلس السابع و الأربعون‏؛ بحار الأنوار، ج‏63، ص 320

[3] – شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، 29 جلد، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، 1409 هجرى قمرى‏، ج : 4 ص 97

[4] – بحارالانوار، ج 83، ص 222.

[5] – مجتبي كلباسي، انتشارات ستاد اقامه نماز، 1388، نهم، ص 77

[6] – همان

منبع : هدانا برگرفته ازكتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.