وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه از آلوده شدن به گناه پاک بمانیم؟

0

چگونه از آلوده شدن به گناه پاک بمانیم؟

پاسخ اجمالی:

باید از عوامل و زمینه‏ هاى گناه دورى نمایید و آنچه باعث تحریک مى ‏شود را از سر راه بردارید. با مجالست با دوستان آلوده، تماشاى عکسها و فیلمها و سایتها و برنامه‏ هاى ماهواره ‏اى فاسد و مُفسد، مطالعه کتابها، مجلّات و روزنامه‏ هاى منحرف‏ کننده و شرکت در مجالس آلوده به گناه مانند عروسى‏ هاى مبتذل و امثال آن، بى ‏شک موفّق به حفظ خود نخواهید شد. آری باید مواظب دوستان، محیط اطراف، محلّ تحصیل و کار، وسایل ارتباط جمعى و مجالس و محافلى که شرکت می کنیم باشیم تا پاک بمانیم.

پاسخ تفصیلی:

اگر مى‏ خواهید سالم زندگى کنید و پاک بمانید، باید در راه رسیدن به این مطلوب مهم تلاش و کوشش کنید. از عوامل و زمینه‏ هاى گناه دورى نموده، آنچه اسباب تحریک دیو خفته نفس امّاره مى ‏شود را از سر راه بردارید. امّا اگر بخواهید با دوستان آلوده مجالست نمایید، به تماشاى عکسها و فیلمها و سایتها و برنامه‏ هاى ماهواره‏اى فاسد و مُفسد بنشینید، از مطالعه کتابها، مجلّات و روزنامه‏ هاى منحرف‏ کننده خوددارى نکنید، و در مجالس آلوده به گناه، مانند عروسى‏ هاى سراسر معصیت نیز حضور یابید، بى ‏شک موفّق به حفظ خود نخواهید شد. مگر ممکن است انسانى که لباس سفیدى پوشیده داخل اطاقى پر از دود شود و لحظاتى در آن بماند و بدون کمترین آلودگى خارج گردد؟ اینها خُطُوات (گامهاى) شیطان است.

این امور دامهاى رنگارنگ و پرجاذبه شیطان است که انسان را قدم به قدم به لبه پرتگاه نزدیک مى ‏کند. و هنگامى که به پرتگاه رسید لغزش مختصرى او را به درّه ضلالت و گمراهى روانه مى‏ کند. بنابراین باید مواظب دوستان، محیط اطراف، محلّ تحصیل و کار، وسایل ارتباط جمعى، مجالس و محافلى که در آن شرکت کنید باشیم، تا پاک بمانید.(1)

(1). گرد آوري از کتاب: سوگندهاى پر بار قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع)، قم‏، 1386 ه. ش‏، ص 90

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.