وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چه کارهایی در خطبه های نماز جمعه مستحب است

0

چه کارهایی در خطبه های نماز جمعه مستحب است

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

امور مستحب بر خطیب نماز جمعه [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][خطبه ها ]

پرسش : چه کارهایی در خطبه های نماز جمعه مستحب است امام جمعه رعایت کند؟

پاسخ : خوب است به رجاء مطلوبیّت، امام و خطیب جمعه در زمستان و تابستان، عمّامه داشته باشد و ردایى بپوشد و خود را بیاراید، تمیزترین لباسهاى خود را بپوشد و بوى خوش به کار برد، بطورى که با وقار و سکینه باشد. قبل از خطابه، هنگامى که موذّن اذان مى گوید، او بر منبر نشسته باشد تا اذان به پایان برسد و خطبه را آغاز کند.

هنگام صعود بر منبر خطابه، روبه روى مردم بایستد و سلام کند، و مردم نیز با چهره هاى خود از او استقبال کنند و به چیزى از قبیل اسلحه یا عصا تکیه کند.

شایسته است امام جمعه، خطیب و بلیغ باشد و به تناسب اوضاع زمان و مکان سخن گوید و عبارات فصیح و روان به کار برد. به حوادثى که در سراسر جهان براى مسلمین مى گذرد، بخصوص حوادث منطقه خود، آشنا باشد. مصالح اسلام و مسلمین را تشخیص دهد، چنان شجاع باشد که در راه خدا از ملامت و نکوهش احدى بیم به خود راه ندهد. در اظهار حق و ابطال باطل بر حسب شرایط زمان و مکان صراحت داشته باشد.

امورى از قبیل مواظبت در اوقات نماز، و عمل به روش صلحا و اولیاى خدا را، که موجب تاثیر کلام او در مردم است، رعایت کند. اعمال او با مواعظ و وعده و وعیدهایش تطبیق نماید. از آنچه که موجب وهن او و کلامش مى شود، حتّى از قبیل پرگویى، شوخى و بیهوده گویى بپرهیزد. و همه این امور را تنها براى خداوند رعایت کند و هدفش اعراض از دنیاپرستى و ریاست طلبى، که سرسلسله همه گناهان است، باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.