وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا زنا حرام است

0

چرا زنا حرام است

حرمت زنا و هم جنس بازی

از مسلمات شریعت اسلام و دیگر ادیان آسمانی، حرام بودن روابط جنسی خارج از ضوابط شرعی است. در قرآن کریم که اولین منبع برای احکام اسلام است، در آیات متعددی به این امر، تصریح شده است: «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى  إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً»132؛ «و نزديك زنا نشويد، كه كار بسيار زشت، و بد راهى است ».

هنگامى كه قرآن صفات بندگان خدا را بر مى شمارد مى فرمايد: «وَ لا يَزْنُونَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً»133، «و زنا نمى كنند و هر كس چنين كند، مجازات سختى خواهد ديد».

هنگامى كه زنان مسلمان، بعد از فتح مكه مى خواستند با پيامبر (ص) بيعت كنند يكى از مواد بیعت آنان، زنا نكردن بود. در اين رابطه قرآن فرموده است: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى  أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيم»134؛

«اى پيامبر! هنگامى كه زنان مؤمن نزد تو آيند و با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا قرار ندهند، دزدى و زنا نكنند، فرزندان خود را نكشند، تهمت و افترايى پيش دست و پاى خود نياورند و در هيچ كار شايسته اى مخالفت فرمان تو نكنند، با آنها بيعت كن و براى آنان از درگاه خداوند آمرزش بطلب كه خداوند آمرزنده و مهربان است » . از آیات دوم و سوم سوره مبارکه نور، میزان سختگیری اسلام نسبت به این گناه بزرگ روشن می شود.

در خصوص همجنس بازی نیز موضع اسلام و قرآن کاملاً مشخص است و از داستان قوم لوط که دچار عذاب الهی شدند، فهمیده می شود که حرمت این گناه، در نزد خداوند متعال از زنا بیشتر است. داستان قوم لوط در موارد متعددی آمده است. از آن جمله میتوانید به سوره اعراف آیه 80 به بعد، هود آیه 70 به بعد، شعراء آیه 165 به بعد و سوره حجر آیه 61 به بعد مراجعه کنید.

درباره فلسفه تحریم زنا و همجنس بازی از منظر اخلاقی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و پزشکی بسیار سخن گفته شده است. از دید علم پزشکی ثابت شده است كه اين عمل باعث اشاعه انواع بيماريها است و با تمام تشكيلاتى كه براى مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم كرده اند باز آمار نشان مى دهد كه تا چه اندازه افراد از اين راه سلامت خود را از دست داده و مى دهند.

بيمارى هاى آميزشى امراض بسيار مهمى هستند كه به دليل خطرناك و مسرى بودن به عنوان مهمترين بيمارى هاى پوستى به شمار مى روند. همچنين به دليل ضايعات و اختلالاتى كه در ديگر اعضاى بدن بوجود مى آورند در طب عمومى نيز جايگاه ويژه اى دارند. بيمارى هاى آميزشى شامل بيمارى هاى سيفليس، سوزاك، شانكروئید، عفونت کلامیدیا و … مى شود.

بیماری خونی همانند هپاتیت ب نیز از طریق روابط جنسی، سرایت پیدا می کند.

گرچه این بیماریها در روابط بین زوجین نیز ممکن است دیده شوند، اما در روابط ناسالم خارج از چهارچوب خانواده، بسیار بیشتر مشاهده میشوند؛ از این رو پزشکان همواره توصیه میکنند که بهترین راه پیشگیری این بیماری‌ها، پرهیز از روابط جنسی مشکوک و پرخطر می‌باشد.
برخي از بيماريها در بين افراد همجنس باز بيشتر ديده مي شود؛ براي مثال امروزه معلوم شده است كه شيوع بيماري پاركينسون در بين این افراد بيشتر از مردم عادي است.

از جمله بیماریهای مهلکی که روابط ناسالم جنسی در شیوع آن در سطح جهان، نقش عمدهای دارد، ايدز است. این بیماری، در بین همجنس بازان شایعتر است و تاکنون هیچ راه درمانی مؤثری برای آن، یافت نشده است. اين بيمارى در سالیان اخیر در کشورهای اروپائى، آمريكائى و آفریقایی شيوع قابل توجهى يافته و موجب مرگ هزاران نفر شده است اما خوشبختانه در سطح كشورهاى اسلامى گسترش چندانى نيافته که آن هم به دلیل پایبندی نسبی مسلمانان به احکام نورانی اسلام بوده است.

132- اسراء (17)، آیه 32.
133- فرقان (25)، آیه 68.
134- ممتحنه (60)، آیه 12.

منبع: سایت هدانا برگرفته از قرآن و پزشکی.

 

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.