وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرایی زیاد شدن استفاده از حيوانات خانگی

0

چرایی زیاد شدن استفاده از حيوانات خانگی

فهرست این نوشتار:

رابطه غیر معمولی افراد با حيوانات خانگي

من در حال بررسي چرايي زياد شدن رابطه غیر معمولی افراد با حيوانات خانگي به جاي انسان و افراد خانواده هستم. لطفاً در اين زمينه راهنمايي نماييد.
در برخي جوامع بخصوص جوامع غربي «pet» یا همان حیوان خانگی يك عضو خانواده محسوب مي‌شود و به همان ميزان توجه و جايگاه خاص خود را داراست. همدمي انسان با حيوانات به زمان‌هاي دور برمي‌گردد. نقل است كه 4 هزار سال است گربه‌ها با انسان زندگي مي‌كنند و از ديرباز تاكنون افسانه‌ها و خرافات بسياري راجع به اين حيوان و ديگر انواع حيوانات خانگي نقل شده است به طوري كه شنيده ايم كه در مصر باستان گربه نمادي از خدايان بود و در قرن‌هاي بعد بسياري او را نماد شيطان مي‌دانستند.

*** گرایش برخی افراد (در کشور ما) به جایگزینی رابطه با حیوانات به جای ارتباط های انسانی دلایلی دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

 

1. كمرنگ شدن ارزش هاي ديني

نظر اسلام و قرآن در مورد گرايش انسان به رفتارهاي انحرافي و اينكه انسان كجرو مي شود (از جمله ارتباط های غیر معمولی و خاج از چارچوب با حيوانات)، در بي ايماني نسبت به خداوند و كمرنگ شدن ارزش هاي ديني جستجو مي كند و در برخي از آيات بدان اشاره دارد، مثلاً در سوره مباركه عصر صريحاً بدان اشاره شده است آنجايي كه مي فرمايد : (وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ ). تمام انسانها زيانكارند جز انسانهايي كه به خدا ايمان آورند و نيكوكار شدند و به درستي و راستي و پايداري در دين يكديگر را سفارش كردند. بر اساس اين آيات متوجه مي شويم كه سر منشاء انحرافات و كج رويهاي انسان عدم اعتقاد و باور به وجود ذات مقدس الهي مي باشد لذا تاكيد اصلي اسلام برتقويت ايمان و باور ديني است كه در طي آن انسان به رشد ، كمال ، سعادت و بلوغ مي رسد.

2. تغيير سبك زندگي

تغيير سبك زندگي را مي‌توان ارمغان مدرنيته در عصر حاضر به شمار آورد. به عقيده‌ برخي، به وجود آمدن شيوه‌هاي جديد زندگي ضرورتي اجتناب‌ناپذير است كه با حركت جوامع به سمت پيشرفت و صنعتي شدن رخ مي‌نمايد؛ اما حقيقت اين است كه پايه و اساس سبك زندگي در جامعه‌ سنتي ايران بر اساس اسلام بنا شده است و تغيير آن به منزله‌ تغيير سبك زندگي اسلامي به شيوه‌هاي مدرن و وارداتي است كه با فرهنگ اسلامي ما هيچ گونه همخواني ندارد و در نتيجه تغيير هويت فرد مسلمان را به دنبال دارد. در حقيقت هويت و سبك زندگي با يكديگر رابطه‌اي دوسويه دارند و بر يكديگر تأثير متقابل مي‌گذارند. با مقايسه‌ شيوه‌هاي زندگي دهه‌هاي اخير به خوبي مي‌توان سرعت اين تغييرات را دريافت. اين مسئله در جامعه‌ امروز ابعاد بسيار وسيعي پيدا كرده است و شيوه‌ زندگي افراد در مقياس فردي، خانوادگي، اجتماعي و … روز به روز بيشتر از معيارهاي اسلامي فاصله مي‌گيرد. از مصاديق تغيير سبك زندگي مي‌توان به تغيير الگوي تأمين نيازهاي عاطفي در خانواده به تقليد از كشورهاي غربي اشاره كرد. آنچه در حال حاضر در برخي اقشار جامعه‌ ما اتفاق مي افتد بر طرف كردن خلأهاي عاطفي به وسيله حيوانات است، به نوعي كه حيوان جانشيني براي همسر و فرزندان فرد محسوب مي شود.

3. رشد وسايل ارتباط جمعي و تغييرات پرشتاب اجتماعي

امروزه با رشد سريع وسايل ارتباط جمعي مانند ماهواره، اينترنت، راديو و تلويزيون شاهد تغييرات پر شتاب اجتماعي هستيم. دگرگوني‎هايي كه در ارتباطات دروني جامعه و نسل‏ها اثر گذارند و اين دگرگوني‎‏هاي پرشتاب، نوجوانان و جوانان را غافلگير كرده است به گونه‏اي كه نمي‎توانند تحليلي درست از رويدادها و حوادث جديد داشته باشند. بنابراين مي‎توان گفت انفعال انسان در برابر تغييرات پرشتاب اجتماعي و رشد سريع وسايل ارتباط جمعي، از عوامل مهم گرايش به نگهداري حيوانات از نوع نا هنجار آن است.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.