وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پیشگویی پیامبر از ظهور وهابیت در عربستان

0

پیشگویی پیامبر از ظهور وهابیت در عربستان

فهرست این نوشتار:

علامه «زینی دحلان» مفتی اعظم عربستان هم عصر محمد بن عبد الوهاب (موسس وهابیت)، نقدهای جدی را در کتبش نسبت به این فرقه داشته است. پس از آنکه می نویسد که وهابیون بزرگترین فتنه در میان مسلمانان است ادامه می دهد که این فتنه را پیامبر مکرم اسلام هم پیشگویی کرده بودند. روایات زیادی این پیش بینی پیامبر را مطرح کرده اند که افرادی از مشرق می آیند که قرآن می خوانند، اما قرآن به قلبشان نرفته است. برای نمونه ایشان به روایت کتاب بخاری از رسول مکرم اسلام استناد می کند.

در نوشتار قبل درباره جایگاه ویژه علامه زینی دحلان مطالبی مطرح کردیم، شما می توانید از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر بخوانید.

 

اهل سنت کتاب صحیح بخاری را صحیح السند می دانند، روایتی عجیب در این کتاب وجود دارد تطبیق بسیار زیادی با وهابیت دارد.

پیش بینی پیامبر از وهابیت
پیش بینی پیامبر از وهابیت

«حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ حَدَّثَنَا مَهْدِيُّ بْنُ مَيْمُونٍ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ سِيرِينَ يُحَدِّثُ عَنْ مَعْبَدِ بْنِ سِيرِينَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :

يَخْرُجُ نَاسٌ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ وَيَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ لَا يُجَاوِزُ تَرَاقِيَهُمْ يَمْرُقُونَ مِنْ الدِّينِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنْ الرَّمِيَّةِ ثُمَّ لَا يَعُودُونَ فِيهِ حَتَّى يَعُودَ السَّهْمُ إِلَى فُوقِهِ قِيلَ مَا سِيمَاهُمْ قَالَ سِيمَاهُمْ التَّحْلِيقُ أَوْ قَالَ التَّسْبِيدُ».

– صحيح البخاري، كتاب التوحيد، دار ابن کثیر، ص1869، باب قراءة الفاجر والمنافق وأصواتهم وتلاوتهم لا تجاوز حناجرهم.

زینی دحلان مفتی اعظم مکه در شرح این روایت می نویسد، صفت و نشانه وهابیت در روایت بخاری آمده است، «”سیماهم التحلیق” تصریح بهذه الطائفة» تراشیدن سر به همین طایفه وهابیت تصریح دارد. «لأنهم کانوا یأمرون کل من اتبعهم أن یحلق رأسه»، چون وهابیت به پیروانشان امر می کردند، سر را بتراشند،«ولم یکن هذا الوصف لأحد من طوائف الخوارج» هیچ کدام از طایفه خوارج چنین نشانه‌ای نداشتند و تنها وهابیون بودند که سر را از بیخ می تراشیدند. سپس ادامه می دهد و می گوید:

«وکان السید عبد الرحمن الأهدل مفتی زبید یقول: لا حاجة إلی التألیف فی الرد علی الوهابیة»

سید عبدالرحمن أهدل مفتی منطقه زبید می‌گوید: احتیاجی نیست که ما در رد وهابیت کتاب بنویسیم.

«بل یکفی فی الرد علیهم قوله صلی الله علیه وسلم “سیماهم التحلیق”»

بلکه همین روایت پیغمبر اکرم که این افراد سر خود را می‌تراشند بهترین دلیل بر گمراه بودن این افراد است.

«فإنه لم یفعله أحد من المبتدعة غیرهم»

هیچ یک از اهل بدعت غیر ازاین وهابیت چنین کاری نکرده است.

«واتفق مرة أن امرأة أقامت الحجة علی ابن الوهاب لما أکرهوها علی اتباعهم ففعلت»

یک مرتبه اتفاق افتاد محمد بن عبدالوهاب با یک زن مناظره کرد و او را به زور وادار کردند که از محمد بن عبدالوهاب تبعیت کند.

«أمرها ابن عبد الوهاب أن تحلق رأس‌ها»

محمد بن عبدالوهاب به این زن دستور داد باید سر خود را بتراشی.

«فقالت له حیث أنک تأمر المرأة بحلق رأس‌ها ینبغی لک أن تأمر الرجل بحلق لحیته لأن شعر رأس المرأة زینت‌ها وشعر لحیة الرجل زینته»

او در جواب گفت: اگر شما دستور می‌دهید زن‌ها سر خود را بتراشند باید به مردها هم بگویید محاسن و ریش خود را بتراشند، زیرا موی سر زن زینت اوست همان‌طور که ریش زینت مرد است.

«فلم یجد لها جوابًا»

محمد بن عبدالوهاب در جواب درمانده شد.

فتنة الوهابیة، المؤلف: الشیخ العلامة أحمد بن زینی بن أحمد دحلان المکی، ج 1، ص 17

 

روایت دوم از فتنه وهابیت از کتاب صحیح بخاری

در کتاب «الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة» مفتی مکه جناب زینی دحلان روایتی دیگر از پیامبر که در صحیح بخاری آمده است را نقل می کند:

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا أَزْهَرُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ ابْنِ عَوْنٍ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ ذَكَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَأْمِنَااللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي يَمَنِنَا قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَفِي نَجْدِنَا قَالَ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَأْمِنَا اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي يَمَنِنَا قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَفِي نَجْدِنَا فَأَظُنُّهُ قَالَ فِي الثَّالِثَةِ هُنَاكَ الزَّلَازِلُ وَالْفِتَنُ وَبِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ».

صحيح البخاري » كتاب الفتن » باب قول النبي صلى الله عليه وسلم الفتنة من قبل المشرق، ط دار ابن کثیر، ص 1755.

 

پیش گویی فتنه وهابیت از زبان پیامبر
پیش گویی فتنه وهابیت از زبان پیامبر

وی می نویسد:

«وقوله صلی الله علیه وسلم اللهم بارک لنا فی شامنا اللهم بارک لنا فی یمننا قالوا یا رسول الله وفی نجدنا قال اللهم بارک لنا فی شامنا اللهم بارک لنا فی یمننا»

حتی در بعضی از روایات وارد شده است که مردم تا سه مرتبه درخواست کردند که رسول الله (صلی الله علیه و آله) برای منطقه نجد (عربستان محل ظهور وهابیت!) هم دعا کنند، اما رسول گرامی اسلام این کار را انجام ندادند و در مرتبه سوم؛

«وقال فی الثالثة هناک الزلازل والفتن وبها یطلع قرن الشیطان»

رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمودند: در منطقه نجد است که زلزله‌ها و فتنه‌ها ایجاد می‌شود و شاخ شیطان از آنجا بیرون می‌آید.

 

وهابیت در روایات

 

سپس می‌گوید: پیغمبر اکرم فرمودند نشانه و شاخصه این افراد تراشیدن موی سر است، نص صریح است از قوم وهابیتی که از مشرق بیرون آمدند و در بدعت‌ها تابع «محمد بن عبدالوهاب» هستند. این افراد دستور می‌دهند هرکسی از این افراد تبعیت کند، حتماً سرش را بتراشد.

«ولا یترکونه یفارق مجلسهم»

در همان مجلسی که وهابی شده می‌گویند که باید سر خود را بتراشید.

در اینجا هم از «مفتی زبید» نقل می‌کند و ماجرای مناظره آن زن با «محمد بن عبدالوهاب»را مطرح می‌کند و می‌گوید:

«فیهت الذی کفر ولم یجد لها جوابا»

زمانی که این زن چنین جواب محمد بن عبدالوهاب را داد او مبهوت ماند و جوابی نداشت.

او جوابی پیدا نکرد؛

«لکنه إنما فعل»

او جوابی پیدا نکرد، اما دستور داد آن زن سر را بتراشد.

«ذلک لیصدق علیه وعلی من تبعه قوله صلی الله علیه وسلم سیماهم التحلیق»

به خاطر اینکه این روایت پیغمبر اکرم برای این افراد مصداق پیدا کند که فرمودند: سرهایشان تراشیده است.

الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة، نویسنده: أحمد زینی دحلان، وفات: 1304،ص127

 

نقد وهابیت توسط زینی دحلان مفتی اعظم مکه

فتنه وهابیت بزرگترین فتنه در اسلام!

زيني دحلان (مفتي مكه مكرمه و متوفاي سال 1306 هجري) در کتابش مي‌نويسد:

«… و کانت فتنتهم من المصائب التی اصیب بها اهل الاسلام فانهم سفکوا کثیرا  من الدماء،و انتهبوا کثیرا من الاموال، و عم ضررهم، و تطایر شررهم، فلا حول و لا قوه الا بالله، و کثیر من الاحادیث النبی صلی الله علیه و سلم فیها التصریح بهذه الفتنه». کتاب فتنه الوهابیه، ص19

فتنه وهابیت از بزرگترین مصائبی بود که اهل اسلام بدان دچار شدند، آنها خون عده زیادی از [مسلمانان] را ریختند،اموال زیادی را به غارت بردند، ضرر های جبران ناپذیر زدند، شر پراکنده آنان همه جا رفت، فلا حول و لا قوه الا بالله، و احادیث بسیاری از پیامبر گرامی اسلام به این فتنه تصریح و [آن را پیشگویی] کرده است.

وهابیت
وهابیت

این بیان مفتی مکه مکرمه که هم عصر محمد بن عبد الوهاب است به خوبی خطر وهابیت را برای شیعه و برادران اهل سنت روشن می سازد. وهابیت بزرگترین فتنه در میان مسلمانان و بشریت است که ظاهرشان ظاهر انسان و قرآن می خوانند و اما در باطن با کج فهمی هایشان بر علیه قرآن و مسلمین توطئه چینی می کنند.

 

 

گوشه هایی از جنایات وهابیت!

«زینی دحلان» مفتی مکه مکرمه می نویسد : « وحاصروا مكة حتى اشتد البلاء وعم الغلاء وأكل الناس الكلاب و الجيف ». وهابیون در سال 1218 قمری در جنگ بر علیه مردم مکه، مکه را محاصره کردند [بر اثر این کار] به قدری بلا شدید بود به قدری گرانی زیاد شد که مردم [مسلمان مکه] گوشت سگ و گوشت میته می خوردند!».

جنایات وهابیون در فتح مکه
جنایات وهابیون در فتح مکه

الدرر السنية في الرد على الوهابية، أحمد زيني دحلان (متوفای 1304)، ناشر : مكتبة ايشيق – إستانبول – تركي، 1396 – 1976م، ص 45

گشتن موذن بی گناه توسط محمدبن عبدالوهاب(موسس فرقه ضاله وهابیت)

زینی دحلان مفتی مکه در  کتاب «فتنه وهابیت» می نویسد”

«… ويمنعون من الصلاة عليه صلى الله عليه وسلّم على المنابر بعد الأذان حتى أن رجلا صالحاً كان أعمى، وكان مؤذنا وصلى على النبي صلى الله عليه وسلّم بعد الأذان بعد أن كان المنع منهم، فأتوا به إلى ابن عبدالوهاب فأمر به أن يقتل فقتل ولو تتبعت لك ما كانوا يفعلونه من أمثال ذلك لملأت الدفاتر والأوراق وفي القدر كفاية والله سبحانه وتعالى أعلم». 

فتنه الوهابیه، ص 19.

یکی از کارها و بدعتهای وهابیت این بود که اینها مسلمانان را از فرستادن صلوات بر پیامبر روی منبر پس از اذان منع می کردند،تا جایی آمده که موذنی صالح که کور بود، بعد از آنکه منع کرده بودند اذان گفت و پس از آن بر پیامبر خدا صلوات فرستاد، پس او را نزد محمدبن عبدالوهاب آوردند و او دستور داد که این موذن را بکشند، و سپس او را کشتند. و اگر بخواهی که امثال این جنایات را تتبع کنی و بنویسی،دفاتر و کاغذها پر خواهد شد.

جنایات وهابیت
جنایات وهابیت

محمدبن عبدالوهاب از شنیدن صدای صلوات اذیت میشد

«و کان [محمد بن عبدالوهاب] ینهی عن الصلاه علی النبی (صلى الله عليه وسلم) و يتأذى من سماعها و ینهی عن الاتیان بها لیلة الجمعه و عن الجهر بها علی المنابر و يؤذي من یفعل ذلک و یعاقبه اشد العقاب و ربما قتله.»

محمد بن عبدالوهاب از درود فرستادن و صلوات بر پیامبر نهی می کرد و از شنیدن آن اذیت می شد و از آن در شب های جمعه نهی می نمود و نیز از بلند صلوات فرستادن بر روی منابر جلوگیری می کرد و اگر کسی چنین می کرد او را اذیت می نمود و شدیدا عقاب می کرد وچه بسا او را به قتل می رسانید.

الدر السنیه فی الرد علی الوهابیه/ زینی دحلان/ص108و 109

این در حالیست که ما شاید دویست روایت در منابع اهل سنت داریم که پیغمبر گرامی اسلام فرمود:

«اکثروا الصلوات علیّ یوم الجمعه فإن صلاتکم معروضة علیٌ»

روزهای جمعه بر من صلوات بیشتر بفرستید، چون صلوات شما به من میرسد.

سنن ابن ماجه ج1 ص524 – سنن کبری ج3 ص249 – مستدرک حاکم ج2 ص421

البدایه والنهایه ج5 ص297 – کنزل العمال ج1 ص488

شما این فرهنگ بنی امیه ای را ببینید، بعد بگذارید کنار صحبت شنیع «محمدبن عبدالوهاب» که می گوید:

«إن الريابة في بيت الخاطئة يعني الزانية أقل إثما ممن ينادي بالصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم في المنابر».

رفت و آمد به خانه یک زن خطا کار یعنی زن زنا کار، برای فحشا؛ گناهش کمتر است از کسی بر بالای مناره بر پیغمبر صلوات میفرستد.

الدر السنیه فی الرد علی الوهابیه/ زینی دحلان/ص108و109

محمد بن عبد الوهاب
محمد بن عبد الوهاب

پیشگویی پیامبر از ظهور وهابیت در عربستان بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا وعراقنا اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا قال اللهم بارك لنا في شامنا قرن الشيطان حديث بارك لنا في شامنا الله بارك لنا في شامنا للهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا ونجد حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا صحة حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا صحة الحديث اللهم بارك لنا في شامنا صحة حديث اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا ما صحة الحديث اللهم بارك لنا في شامنا ما صحة حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا اللهم بارك لنا في شامنا قرن الشيطان اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا قال قال رسول الله اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا قال رسول الله اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا قول الرسول اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا اللهم بارك لنا في شامنا وبارك لنا في يمننا اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا وفي عراقنا اللهم بارك لنا في شامنا حديث حديث بارك لنا في شامنا حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا حديث اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا شرح حديث اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا تفسير حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا شرح حديث اللهم بارك لنا في شامنا معنى حديث اللهم بارك لنا في شامنا تفسير حديث اللهم بارك لنا في شامنا شرح حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا شرح اللهم بارك لنا في شامنا شرح حديث اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا شرح حديث اللهم بارك لنا في شامنا شرح حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا شرح الحديث اللهم بارك لنا في شامنا حديث شريف اللهم بارك لنا في شامنا للهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا وبارك لنا في يمننا اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في يمننا تفسير حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا تفسير حديث اللهم بارك لنا في شامنا تخريج حديث اللهم بارك لنا في شامنا تفسير حديث الرسول اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا تخرج تفسير الحديث اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا اللهم بارك لنا في شامنا وعراقنا اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا قال اللهم بارك لنا في شامنا قرن الشيطان الله بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا ونجد حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا الحديث اللهم بارك لنا في شامنا شرح اللهم بارك لنا في شامنا معنى حديث اللهم بارك لنا في شامنا ما صحة حديث اللهم بارك لنا في شامنا ما صحة الحديث اللهم بارك لنا في شامنا ما صحة حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا اللهم بارك لنا في شامنا ونجدنا نص حديث اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في يمننا قال رسول الله اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا قال رسول الله اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا دعاء الرسول اللهم بارك لنا في شامنا بارك لنا في شامنا ويمننا اللهم بارك لنا في شامنا وعراقنا اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا قال اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا ونجد حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا حديث اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا شرح حديث اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا تفسير حديث اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا صحة حديث اللهم بارك لنا في شامنا وفي يمننا اللهم بارك لنا في شامنا وبارك لنا في يمننا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.