وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پوشیدن مو در قرآن

18

پوشیدن مو در قرآن

فهرست این نوشتار:

پوشش موی سر

 

 

می‌شه بگید کدوم آیه از قرآن گفته که باید تمام موی زن دربرابر نامحرم پوشیده باشد و حال اونکه که در هیچ یک از آیات قرآن، حتی در آیات حجاب، بحث از پوشش مو مطرح نیست؟ با توجه به این که زیبایی زن بیشتر به چشم و چهره او می باشد چرا اسلام پوشیدن مو را جزو حجاب اسلامی قرار داده اما پوشش دست و صورت را واجب نکرده است؟

 

در پاسخ به بخش اول سؤال باید گفت: آیاتی که وجوب پوشش را بر زنان اثبات می کند شامل موی سرآنها هم می‌شود که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم:

 

1. دلالت واژه «خُمُر» بر پوشش سر

یکی از اموری که دلالت بر وجوب پوشش موی سر می نماید دلالت واژه «خُمُر» در آیه شریفه سوره نور می باشد که خداوند متعال فرموده است:

«وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ…»[144]؛ «و باید روسری خود را بر گردن خویش فرو اندازند…»

«خُمُر» جمع «خمار» و به معنای روسری و سرپوش است.[145]

«جیوب» نیز از واژه «جیب» به معنای قلب و سینه و گریبان است.[146]

خداوند در این آیه، پوشش بانوان را به دو شکل گسترش می دهد؛ یکی پوشیدگی سر و گردن و دیگری پوشاندن زینت ها.

فخر رازی چنین می نویسد: «خداوند متعال با به کارگرفتن واژه های «ضَرب» و «عَلی» که مبالغه در القا را می رسانند، در پی بیان لزوم پوشش کامل این نواحی است».[147] و آیه در مقام این است که «روسری» را به گونه ای ببندید که علاوه بر «سر» که کارکرد اصلی روسری است گردن و سینه را هم بپوشاند.

ابن عبّاس در تفسیر این جمله می گوید: «تغطّی شعرها و صدرها و ترائب‌ها و سوالفه»[148]؛ «زن، مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند»

بنابراین همان‌طور که مفسران اهل سنت و شیعه بیان کرده‌اند و شأن نزول آیات آن را تأیید می‌کند، زنان باید به طوری روسری را استفاده کنند که علاوه بر موی سر، سینه، دور گردن و گلو را نیز بپوشاند.

 

 

2. دلالت معنای «زینت» بر موی سر

خداوند متعال در آیه 31 سوره نور به زنان دستور می دهد:

«وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِن …»؛ «و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان،…»

بی تردید، موی زن، از زینت های بارز او محسوب می شود زیرا در زیبایی و جذابیت چهره زن بسیار مؤثر است از همین در جامعه شاهد هستیم، بی شمارند بانوانی که خود دارای موهای زیبا هستند ولی همسرانشان کم مو و یا از داشتن مو بی بهره اند و در عین حال زندگی پرنشاط و مطلوبی دارند، برعکس کمتر مردی حاضر است با زن بدون مو و یا حتی کم مو ازدواج کند، این مسئله زینت بودن موی سر خانم ها را اثبات می کند.

علاوه بر این، روایات متعددی مبنی بر زینت بودن موی سر و لزوم پوشیده نگاه داشتن آن از نامحرمان وجود دارد که برخی از آنها اشاره می نماییم:

1. از امام صادق(علیه السلام) آمده است:

«إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ أَنْ یَتَزَوَّجَ امْرَأَةً فَلْیَسْأَلْ عَنْ شَعْرِهَا کَمَا یَسْأَلُ عَنْ وَجْهِهَا فَإِنَّ الشَّعْرَ أَحَدُ الْجَمَالَیْنِ»[149]؛ «هر که خواهد زن بگیرد، از موی او نیز بپرسد همان‌طور که از زیبایی‌اش می پرسد، که موی یکی از دو قسمت زیبایی است»

بنابراین بی گمان عموم (لایبدین زینتهن) شامل مو نیز می شود.

2. امام رضا(علیه السلام) و ایشان از پدران گرامی خود نقل می کند، علی(علیه السلام) می فرماید: من و فاطمه(سلام الله علیه) وارد شدیم بر رسول خدا(ص) پس آن جناب را یافتم به شدت گریه می‌کرد من عرض کردم پدر و مادرم فدای تو باد یا رسول اللَّه چرا گریه می کنی؟

فرمود یا علی آن شبی که به معراج برده شدم، زنانی از امتم را در عذابی شدید مشاهده کردم… سپس وضعیت آنان را شرح داد… فاطمه(سلام الله علیه) عرض کرد:  ای حبیب من و ای روشنی چشمم! عمل آن زنان چگونه بوده است. آن حضرت در پاسخ فرمود:

«فَقَالَ یَا بُنَیَّتِی أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِشَعْرِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ لَا تُغَطِّی شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَال »[150]؛ «فرمود ای دخترک من اما آن زنان که به موی خود آویزان بودند، کسانی بودند که موی خود را از مردان نمی پوشیدند…»

 

3. حضرت رضا(علیه السلام) فرمود:

«یُؤْخَذُ الْغُلَامُ بِالصَّلَاةِ وَ هُوَ ابْنُ سَبْعِ سِنِینَ وَ لَا تُغَطِّی الْمَرْأَةُ شَعْرَهَا مِنْهُ حَتَّی یَحْتَلِم »[151]؛ «پسر را در سنّ هفت سالگی به نماز و وامی دارند و او را بخواندن نماز تکلیف می‌کنند، و لازم نیست زن موی خود را از او بپوشاند تا زمانی که به احتلام بالغ گردد»

این روایت نیز به خوبی گویای آن است که زن باید در برابر نامحرم موهای خود را بپوشاند.

 

4. دلالت واژه «جلباب» بر پوشش سر

یکی دیگر از آیات حجاب آیه 59 سوره احزاب می باشد که خداوند متعال فرموده است:

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ»؛ «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب‌های خود را بر خویش فروافکنند».

همان گونه که ملاحظه می شود در این آیه از واژه «جلباب» استفاده شده است.

در معنای جلباب چنین آمده است: «الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تُغطّی به المرأة رأسها و صدرها؛ جلباب، لباسی است بزرگ تر از روسری و مقنعه و کوچک تر و کوتاه تر از عبا است (شبیه چادرهای امروزی) که زن سر و سینه خود را با آن می پوشاند»[152]

در مجمع البیان و تفسیر تبیان چنین آمده است: «جلباب، آن روسری خاصی است که بانوان هنگامی که برای کاری به خارج از منزل می روند، سر و روی خود را با آن می پوشانند.[153]

نزدیک ساختن جلباب؛ «یدنین علیهنّ من جلابیبهنّ»[154]، کنایه از پوشیدن چهره و سر و گردن با آن است؛ یعنی چنان نباشد که چادر یا روپوش های بزرگ، تنها جنبه تشریفاتی و رسمی داشته باشند و همه پیکرشان را نپوشانند.

با توجه به آنچه گفته شد معلوم می شود هرچند در آیات مخصوص حجاب کلمه (شَعْر) به معنای (موی سر) ذکر نشده است لکن ذکر (جلباب و خُمُر) که سر و سینه و گریبان زن را پوشش می دهد کفایت می کند به این که موی سر زن، زینت محسوب می شود.

و اگر در این آیات سخن از پوشش موی سر به میان نیامده، به دلیل آن است که پوشاندن موهای سر، میان زنان بدیهی بود و کسی در آن تردیدی نداشت چرا که زنان عرب قبل از این آیات نیز سر خود را می پوشاندند و لذا نیازی به بیان و توضیح نداشت.[155]

اما در پاسخ به بخش دوم سؤال مبنی بر این‌که چرا اسلام پوشیدن مو را جزو حجاب اسلامی قرار داده اما پوشش دست و صورت را واجب نکرده است؟ باید به تعبیر زیبای شهید مطهری مراجعه نماییم که در این باره فرموده:

«با همه اهمیتی که حجاب از نظر دینی دارد ولی در عین حال نباید به گونه‌ای باشد که سبب گرفتاری و یا مانع فعالیت صحیح زن شود. علت واجب نبودن پوشش دست و صورت (وجه و کفین) به خاطر جلوگیری از بروز سختی و دشواری برای زن بوده است».[156]

گذشته از این‌که صورت و دست زن در حالی که ساده و عادی و طبیعی بوده و با هیچ آرایشی همراه نباشد معمولاً جلب توجه نمی کند و تنها در این صورت است که شرع مقدّس پوشش آن را واجب نکرده است.

اما واجب نبودن پوشش قرص صورت و دست (از مچ تا سر انگشتان) بدین معنا نیست که زن می تواند صورت خود را به دیگران بنمایاند و یا مرد مجاز به نگاه آن باشد بلکه اگر صورت و کفین آرایش شده و دارای زینت باشند و یا این‌که بانوان متوجه نگاه حرام و شهوت‌انگیز نامحرمان به خود شوند، واجب است صورت و دست ها هم پوشانده شود. از این‌رو همان‌گونه که در توضیح المسائل مراجع تقلید آمده است، نگاه کردن زن و مرد نامحرم به صورت یکدیگر با قصد لذت حرام و گناه است ولی نگاه معمولی و بدون دقّت مانعی ندارد.[157]

 

 

[144]. نور (24)، آیه 31.

[145]. مجمع البیان، ص 217.

[146]. همان.

[147]. فخر رازی، التفسیر الکبیر، ج 23، ص 179.

[148]. مجمع البیان، ص 217.

[149]. دعائم الإسلام، ج 2، 196.

[150]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ترجمه آقا نجفی، ج 1، ص 250.

[151]. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 436.

[152]. ر.ک: شهید مطهری، مسئله حجاب، ص 158 – 159؛ قرشی، قاموس قرآن، ج 2، ص 41 و 42؛ علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 361.

[153]. شیخ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج 8، ص 361؛ مجمع البیان، ج 7 – 8، ص 578.

[154]. مجمع البیان، ص 580؛ المیزان، ج 16، ص 361.

[155]. المصطفوی حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 3، قم: نشر الکتاب، 1397 ه، ص 130 و ص 358.

[156]. ر.ک: شهید مطهری، مسئله حجاب، صص 203-209.

[157]. ر.ک: رساله مراجع تقلید، بحث نگاه.

[158]. ترکاشوند، امیر، حجاب شرعی در عصر پیامبر، ص 697.

[159]. نقدهای مطرح شده در اینترنت قابل دسترس علاقه‌مندان می باشد.

[160]. حسین سوزنچی، نقدی بر کتاب « حجاب شرعی در عصر پیامبر»، http://www.souzanchi.ir

[161]. حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)، ص438.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»


حد حجاب

– رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) از اسماء در حالی که جامه های نازک و بدن نما پوشیده بود روبرگرداندند و گفتند: ای اسماء همین که زن به حد بلوغ رسید، سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این و آن که حضرت اشاره به مچ دست به پایین و صورتشان نمود.
(سنن ابن داوود، ج 4، ص 62)
– امام صادق (علیه السلام): برای زن مسلمان جایز نیست که روسری و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند.
(وسائل الشیعه، ج 30، ص 5281)
– از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد: آیا آرنج زن تا مچ از قسمتهایی است که باید از نامحرم پوشاند؟ فرمودند: بلی آنچه زیر روسری قرار گیرد و همچنین از محل دستبند به بالا باید پوشانده شود.
(مستدرک حاکم، ج 2، ص 558)
– امام صادق (علیه السلام) در مورد زینتهایی که جایز است زن در مقابل نامحرم ظاهر کند فرمود: صورت، و کف دو دست.
(بحار، ج 104، ص 33 / قرب الاسناد، ص 40)
– از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد برای مرد نامحرم نگاه کردن به چه قسمت از بدن زن جایز است؟ فرمودند: چهره، دو کف دست.
(اصول کافی، ج 5، ص 521)
– امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: بر شما لازم است لباس ضخیم (بیرون از منزل، در برابر نامحرم) بپوشید هر کسی که لباسش نازک است دین او مثل لباسش ضعیف و نازک است.
(وسائل الشیعه، ج 3، ص 357)

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

18 نظرات
  1. S.m می گوید

    سلام‌تشکر میکنم از شفاف سازیتون من دختری ام که به تازگی با روایت انسان با حقیقت این دین الهی آشنا شدم و قصد دارم برخلاف عرف خانوادگی به نامحرم دست ندم و موی خودمو کاملا بپوشانم حتی در عروسی ها ولی خیلی سخته مخصوصا دست ندادن نمیدونم چی بگم اون لحظه که مانع بشم و به طرف مقابل بر نخوره احساس نکنه بهش بی احترامی شده یا خودمو بالاتر از اون میدونم چون متاسفانه دیگران گارد میگیرن فعلا کم کم دارن با اشتیاق نشون ندادن و نرفتن سمتشون شروع میکنم خیلی جواب میده اما یه جاهایی نمیشه برای من خیلی مهمه چون مطمئنم اینا از حقه های فریب آدم بوده در سالهای زیادی شیطان جا انداخته که عادی باشه مداومت بر گناه صغیره هم کبیره است به قول آیت الله بهجت
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      طبیعتا کار برای خداوند سختی دارد البته شیرینی خاص به خود را هم دارد و خدا روز به روز به شما عزت خواهد داد. در این مسیر شما ملاکتان را خواست امام زمان قرار بدهید و رضایت ایشان را بر دیگران ترجیح بدهید. بگویید شما به کاری راضی هستید، و امام من به کار دیگر، با احترامی که برای شما قائل هستم رضایت امام زمان برای من بهتر و ارزشمند تر است.
      پیرامون دین هم خوب مطالعه کنید تا بتوانید عقلانی از دین دفاع کنید. زندگی شهدا را زیاد بخوانید به شما روحیه مضاعف می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. مهران می گوید

    اگر پوشوندن مو هم واجب بود قطعا طوری گفته میشد که شکی درش به وجود نمیومدیا بیشتر توضیح داده میشد.مثلا گفته میشد از روسری استفاده کنن طوری که هم تمام موها و هم اندام پوشیده باشن.در اون زمان هم روسریو برای در امون بودن از افتاب استفاده میکردن.نظر شخصی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شکی در حجاب بین مراجع و بزرگان دین در ذیل آیه حجاب نیست. بحث حجاب برای الان که نیست قرنهاست که نظر بزرگان فقها در بحث حجاب موجود هست که این بزرگان در اوج قله تقوا، عدالت و فهم دین بودند. ثانیا چه کسی گفته روسری برای آفتاب بوده!!خب شبها، یا در جمع نامحرم و … هم آفتاب بوده جان برادر!. زمانی که در روایت می گوید گردی صورت و تا مچ دست برای آفتاب است!!
      اگر بخواهیم دین خدا را با فهم خودمان که آلوده به هوی و هوس و تبلیغات آلوده است بسنجیم سنگ روی سنگ بند نمی شود.
      حجاب حکمش اجماعی است. شکی هم در آن نیست. افرادی که مریض هستند در آن شک می کنند. در روایات مطرح شده که زن باید بدن را از نامحرم بپوشاند بجز گردی صورت و مچ دست، شما از این چه می فهمید؟ شک می کنید؟! خب بزرگانی مثل امثال آیت الله بهجت و … تحقیق کرده اند، دیده اند و حکم داده اند نمی آیند آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشند. حالا ما چه دلیلی داریم اگر این همه دلیل هست مشکل از دلیل است یا هوای نفس و نظر شخصی ما؟!
      اعاذنا الله من شرور انفسنا

    2. ⁦👩‍🏫⁩ می گوید

      من راجع به منبع حدود حجاب تحقیق کردم و دقیقا با همین جمله شما مواجه شدم که در کتاب مسئله حجاب آیت الله مطهری نوشته بود در حدود حجاب شکی نیست در حالی که من اون کتاب رو خوندم که به این برسم که منبع اصلی و معتبری که اسم مو رو در حجاب آورده و حدود حجاب رو آورده کجاست و این (شکی نیست) دقیقا از کجا میاد اما به همین یک جمله اکتفا کرده بود و منبع ذکر نکرده بود مشکل این جاست که در قرآن اسمی از مو نیومده و حتی سر؛ فقط به یقه و گریبان اشاره کرده و جالب این جاست که هر وقت میپرسم منبع حجاب در پاسخم سوره نور و سوره احزاب رو می‌شنوم که اصلا اسمی از مو نیموده و بعد هم با این مغلطه که حجاب امر خداست و ذهن انسان به اون احاطه نداره و انسان درگیر آلودگی دنیویه و این چیزها رو نمی‌فهمه و ذهن انسان ناقصه و مثل شما میگن افرادی که مریض هستند در آن شک میکنند و مثل قرون وسطی از طریق ناقص نشون دادن ذهن انسان سعی در توجیه گفته هاشون دارن در حالی که ما قاعده کلما حکم به العقل حکم به الشرع و برعکس رو داریم
      روشی که شما استفاده کردین که فرمودین افراد مریض در این موضوع شک میکنند در واقع در منطق بهش میگن مغالطه مسموم کردن چاه
      یعنی دیگران رو طوری مجاب میکنین که جرئت نکنن با گفته شما مخالفت کنن در مورد روایاتی که اومده هم ما احادیث جعلی فراوانی داریم که حتی با علم رجال و سایر علوم حدیث شناسی قابل تفکیک از احادیث واقعی نیستند

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم خواهر گرامی
        باعث افتخار ماست که مخاطب هدانا هستید. چند نکته رو خدمت شما تقدیم کنم.
        1- روش ما که فرمودید در دهها مطلب بحث حجاب رو مطرح کردیم در سایت؛ نگفتیم صرفا مریض! بخشی از افرادی که دنبال بی حجابی هستند بیمار دلان جنسی هستند. مغالطه هم نیست بلکه واقعیت است.
        اما مومنین خوبی هم مثل شما هستند که دچار سوال و ابهام است و ما وظیفه داریم پاسخ بدهیم.
        2- درباره مو! من تعجب می کنم چرا اینقدر ساده نگاه می کنید. این روایت رو ببینید: امام صادق(ع) در بارۀ زینتی که زن می‌تواند آشکار کند سؤال شد، فرمود: “صورت و کف دست‌ها است”.[ سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن”. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 20، ص 202، ح 25429، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.
        خب از این روایت چه می فهمید!!!!! نه فقط این روایت بلکه روایات دیگر و آیات حجاب همه نشان می دهد که زن نمی تواند موی خود را نشان بدهد.
        3- درباره احادیث جعلی، بله هست اما متخصص حدیث شناسی مراجع عظام تقلید هستند، نه من و نه شما؛ خب فتوای تمام مراجع رو ببینید امثال امام، آقای بهجت فقها و … همه نمایان کردن مو را حرام می دانند. حالا اگر کسی هوی نفس دارد و دنبال لا ابالی گری است چرا به دنبال چنگ انداخت به صورت دین هست. موضع دین در زمینه حجاب را باید از مراجع تقلید پرسید که کارشناس دین هستند و در عصر غیبت ما را به آنها ارجاع داده اند. مطلب روشن است برای کسی که به دنبال هدایت است.
        وفقکم الله لکل الخیر

  3. مهتاب می گوید

    با عرص سلام وادب میخواستم بگم قصیه حجابو قبول دارم ولی به نطره من با موی سر کسی دچاره انحراف نمیشه مگه خیلی در بعده حیوانیش باشه پوشش بدن هم تا حدی که پستی بلندی مشخص نباشه ایرادی نداره ویه چیزه دیگه بهتر نیست برادر بزرگوار راجع به این مطلب بیشتر اگاهی بدید که اقایون ا‌گه اون نفسه حیوانیشونو کنترل کنن وبه زن به چشم یک انسان نگاه کنن فارغ از بعد ظاهری اونوقت فک نکنم مشکلی برای هیچ خانمی پیش بیاد پس بهتر اول آقایون زحمت بکشن وچشم حیوانی رو ببنددن بعد با چشم پاک نگاه کنن تا دچار انحراف نشن مشکله جامعه ما عدم آگاهی راجع به نفسها هست اگر نفس حیوانی رو بشناسی میتونی غلبه کنی وبه هر سازش نرقصی پس مشکل اصلی پوشش نیست اون نفس وچشم حیوان بین هست که از بعد حیوانی به زن نگاه میکنه نه از بعد انسان پس آقایون باید خیلی رو خودشون کار کنن تا دچار انحراف بعد حیوانیشون نش موفق باشید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      ظاهرا فلسفه حجاب را کامل متوجه نشده اید!. فقط بحث انجراف و نفس حیوانی آقایان به پندار شما نیست!.
      خواهر گرامی، احکام با سلیقه بنده و شما نیست بلکه دستور خداست، ما می توانیم حکمت برخی احکام را تا حدودی متوجه بشویم اما این به این معنی نیست که علت حکم را متوجه شده باشیم. دقت کنید مثلا خداوند فرموده در نماز خانم حجاب داشته باشد، خب آنجا چه می فرمایید؟؟؟؟؟؟ نفس حیوانی و شهوانی آقایان که نیست!!!.
      یا اگر یک قطره شراب کسی بخورد با اینکه مست نمی شود اما گناه کبیره کرده، همیشه اینطور نیست که مشکل چهار تا موی زنان باشد، برخی حتی بیشتر از اینها هم پوشش نداشته باشند برای مردها هیچ اتفاقی نمی افتد! ما هم این را می دانیم، اما بحث سر حکم خداست اینکه خدا می فرماید نماز صبح دو رکعت، شما نگویید من حال معنوی ام خوب است شش رکعت می خوانم!، ایستادن در برابر اصل حکم خدا نوعی برخاسته از نفس فرعونی است. پس بجای اینکه بحث را روی نفس شهوانی آقایان ببریم، ببینیم که خدا چه گفته است و قطعا نفع این احکام برای خود خانم هاست. و گر نه آقایان از خدایشان است که خانم ها … .
      کوتاه عرض بکنم من با بخشی از حرف های شما موافق هستم، اما بیشتر شعار است، جامعه را باید با قوانین مشخص اداره کرد نه با شعار، شعارهای بهتر از شعار ما و شما را در غرب می دهند اما آمار تجاوز و خشونت علیه زنان را در غرب نایس نگاه کنید، در یک فقره جنبش me too حدود ۵۰۰ هزار زن از آزار های جنسی خود گزارش دادند!!!، سرچ کنید و بخوانید.
      شما مختار هستید راه خدا را طی کنید یا راه توجیهات نفسانی برای چهار یا پنج مو و … را. اما مراقب باشید نظر خود را جلوی نظر خدا قرار ندهید!.
      اعاذنا الله من شرور انفسنا

  4. خانم می گوید

    با سلام و خسته نباشید و ممنون از مطلب خوبتون، سوالی داشتم. سوالم اینه که من شخصی هستم تازه اعتقاد عمیق به این مسائل پیدا کردم اما همسر بنده اعتقاد دارند ولی اهل عمل نیستند و تا حدی من رو از حجاب کامل منع میکنند و دوست ندارند، من اگر بخواهم تمام موهای خود را بپوشانم احتمالا به مشکلاتی با همسرم برخورد میکنم، تکلیف من در چنین شرایطی چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شرعا همسر شما حق ندارد که در گناه به شما دستور بدهد که مو را بیرون بیندازید یا کارهای مشابه به آن انجام بدهید. امام علی (عليه السلام) فرمودند: لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوق فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ.اطاعت مخلوق در معصيت خداوند جایز و روا نيست.

      خوب است با همدلی و صحبت نرم و منطقی با ایشان صحبت کنید که در امور الهی کمک کننده شما باشند نه اینکه مانع. به نفع خود ایشان است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. یه دوست می گوید

    سلام. اگه نگاه کردن مردان به موی سر خانم ها ایراد داره چرا تو صدا و سیما سریال های خارجی (غیرمسلمون) که خانم ها موهاشون پیداست پخش میشن؟ البته میدونم که حواسشون هست که لباسش پوشیده باشه اما به هر حال شما گفتیدنگاه به مو حرامه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نگاه به موی زن مسلمان حرام است چون شرعا احترام دارد.
      زن کافر و غیر مسلمان نگاه به مویش به شرطی که زمینه گناه و مفسده نداشته باشد اشکال ندارد. در سایت حکم هر دو منتشر شده اگر سرچ کنید پیدا می کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. مریم می گوید

        ببخشید این حجاب واسه خانم هایی خوب هست که هیکل بزرگی دارند. وگرنه دختر ظریف چی داره که پوشیده شه. مثلا یه صورت ظریف خب موهاش هم پوشانده شه دیگه هیچی ازش نمیمونه. بعد شما کجای آیه تفسیر کردی که مو کامل پوشیده شه. گفته روی سر چیزی انداخته شه بطوریکه گردن پیدا نباشه خب میشه یه جوری روی سر قرار داد که موها معلوم باشه و گردن پوشیده. نمیدونم گیج شدم رفت. ولی دخترا الان سنشون بالا رفته و ازدواج نکردن چون مردها توی ایران فقط با این قانون های شما صورت را انتخاب میکنن!!!!!! طبق حرف هایی گه میزنید از سن دختر و قیافه باعث شدید خیلی ها از زندگی محروم شن. یه دختر سی و شش ساله مستونه حداقل با همسن خودش ازدواج کنه صاحب حداقل دو تا بچه شه ولی شما به پسرها سفارش کردید برید با بیست سال از خودتون کوچکتر ازد.اج کنید. ایشالا اون دنیایی باشه ما بتونیم ازتون انتقام بگیریم اونم انتقام سخت. یه مشت کم سواد که رسانه ها را داغون کردید که هر مرد بی سرو پایی و سن بالایی را واسه ما طلا کردید که اگه با این نامیمون ها ازدواج نکنید اونم از دست میدید. بویی از اسلام شماها نبردید.

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام خواهر گرامی
          چرا اینقدر افکارتون منفی هست، به نظرتون نمیشود بهتر مسائل رو ببینید. آیا در زندگی مسائل دیگری هم هست که اینقدر منفی نگاه می کنید؟… .
          اما چون برای شما احترام قائل هستیم به صورت خلاصه چند مطلب رو عرض می کنم.

          ۱- اولا حجاب هیکل بزرگ یا کوچیک مطرح نیست، به خاطر جنبه های دیگری جعل شده و یک دستور الهی هست ثانیا بر فرض بی حجابی شد دختر ها زود ازدواج می کنند!! یعنی چرا اینقدر ساده می بینید در صورتی که آمارها نشون داده که تجاوزات و سوء استفاده ها از زنان در این صورت بالاتر میرود آیا شما این را می پسندید!.

          ۲-بحث مو در قرآن، در نوشتارهای مختلف در سایت توضیح داده شده است، و توجه داشته باشید ما روایت هم داریم که تمام مو باید پوشانده شود. خواهر گرامی، به نظرتون چه نفعی برای ما هست. قطعا مردها دوست دارند که خانم ها راحت راحت در دسترسشون باشند تا سوء استفاده کنند، یعنی درک این مطلب برای شما دشوار هست! … پس بنده به عنوان یک مرد از حجاب داشتن شما سود می برم یا از بی حجابی؟!… اگر حجاب را مطرح می کنیم به خاطر خود شماست. دین چه نفعی می بره از اینکه از شما حمایت بکنه وگرنه … . پس جنبه روایی داره و به اراده و به دست من و امثال بنده هم نیست. بر فرض طبق همین نگاه شما بنده بد و شما منفی نگاه می کنید، باشه مشکلی نیست، اما ما بزرگان فقها مثل آیت الله بهجت رو داشتیم که نظر فقهی اونها هم همین هست اونها روایات رو نگاه می کنند و آیات رو می بینند و حکم خدا رو به من و شما می رسونند، اوج قله تقوا هستند نمی آیند به خاطر امیال شخصی همینطور حرف بزنند. حالا شما دوست دارید مسیر گناه رو باز کنید چرا دوست دارید بقیه رو خراب بدونید!.

          ۳- بله می تونه با هم سن ازدواج بکنه خواهر گرامی، اصلا خود پیغمبر ص ازدواج هایی که داشتند معمولا خانم ها سن های بالایی داشتند. چه کسی منع کرده؟، شما عینک منفی گرایی رو زدید، تخته گاز دارید می روید، صبر کنید آرام تر ، خب اگر با همین دید وارد زندگی بشوید هیچ مردی حاضر به ازدواج با چنین افکاری نیست. اگر شما موفق نبودید فکر نمی کنید مشکل از خود شماست چرا دوست دارید بقیه رو مقصر جلوه بدهید، یک نگاه به این افکار بندازید کدوم مردی میاد ازدواج بکنه، به نظر مشاوره داشته باشید ریشه یابی کنید.
          از همه اینها گذشته اصلا دین رو بگذاریم کنار، بنده تخصص در مسائل مشاوره و خانواده و ازدواج دارم، توصیه خود متخصصین غیر حوزوی در این زمینه این هست که یکی از مولفه ها این هست تا حدود ۴ الی ۵ سال اختلاف مناسب هست که خانم سن کمتری داشته باشد. اینها رو چی می گویید؟!
          بنده خودم درمشاوره ها ملاک اصلی رو همان دین داری و کمالات تفکری و مخصوصا مثبت نگری قرار می دهم، سفارش دین هم همین هست چقدر روایت داریم که ظاهر دختر یا فقر دختر اولویت اول نیست و پسرها به دنبال دختران مومنه باشند. این روایات را دیده اید؟!.
          در هر حال امیدوارم این توضیحات شما رو آرام و منطقی کرده باشه، توصیه می کنم یک وقت مشاوره با بنده بگیرید در این مسئله لازم هست بیشتر صحبت و ریشه یابی بشود (اینجا کلیک کنید). این حجم از منفی گرایی به شما در زندگی آسیب خواهد زد.
          وفقکم الله لکل الخیر

  6. مریم می گوید

    در این آیه آمده: و باید بر سینه و بر دوش خود مقنعه بپوشانند!
    خمر نوعی عمامه بوده که زنان به وسیله ی آن روی صورتشان رو میپوشاندن و چون جلباب (نوعی لباس گشاد و بلند که تا زیر زانو را میپوشانده و اکثرا یقه ی گشادی داشته) گردن و بالای سینه را نمیپوشانده از زنان خواسته تا این قسمت ها را با خمر بپوشانند. در این آیه نه تنها هیچ اشاره ای به حجاب موی سر نشده بلکه کاملا واضح از خانم ها خواسته شده که گردن و سینه ی و پای خود را بپوشانند!
    شما باید برای استناد کل آیه و ترجمه را در سایت قرار میدادید نه فقط واژه ی خمر را!
    این کار به نوعی تحریف در قرآن محسوب میشه!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تشکر از توضیحات شما، خودتان یکبار محبت کنید بخوانید ایا متوجه می شوید چه نوشته اید. یک جا می نویسید عمامه است! کجا خمر به معنی عمامه آمده است، سند حرف شما چیست چه دلیلی دارید؟؟؟ آیا سواد رجوع به کتب لغت عرب را دارید؟! آیا تاریخ و شان نزول آیه و نوع پوشش زنان را نگاه کرده اید! که این حرفها را می زنید!. می نویسید: تا زنان روی صورت را بپوشاند، و جای دیگر می نویسید از زنان خواسته شده که با همین عمامه سر و گردن و سینه را بپوشانند. شما می گویید صورت را هم بپوشانند!، کجای آیه می گوید صورت را کامل بپوشانند، یا می پوشانده اند و مو بیرون باشد اشکال ندارد!. یعنی زنان صورت را می پوشانده اند و اما موی آنها بیرون بوده، کدام مفسر و فقیهی در طول تاریخ شیعه و سنی چنین حرف طنزی را زده است که شما می گویید.

      خب خواهر گرامی اینکه سر و گردن و سینه را بپوشانند این همان حجاب هست. ثانیا شما اصلا بر اساس چه مبنایی این حرف ها را می زنید آیا لغت عربی و اندازه سطح ابتدایی با ادبیات عرب آشنایی که اینطور استدلال می کنید؟!. بعد ادعای خنده دار می کنید که که تحریف قرآن هست!. بزرگوار، خواهر گرامی صدها فقیه که هر کدام در اوج قله تقوا و دانش هستند فتوا به حجاب داده اند، شما در بی سوادی کامل حتی قبل از اینکه سوال کنید خودتان می برید و می دوزید و فتوا هم می دهید، کمی آرام تر.
      درباب لغت خمر لطف کنید مثلا به کتاب لغت مفردات ألفاظ القرآن‏، راغب اصفهانى، رجوع کنید ببینید خمر را چه معنا کرده است. أصل الْخَمْرِ: ستر الشي‏ء، و يقال لما يستر به: خِمَارٌ، لكن الْخِمَارُ صار في التعارف اسما لما تغطّي به المرأة رأسها، مفردات ألفاظ القرآن، ص: 298.
      معنای خمر پوشاندن سر هست. اصل پوشاندن چيزى است، و به هر چيزى كه با آن و بوسيله آن پوشانده مى‏شود- خِمَار- گويند، ولى خِمَار در سخنان معمولى اسمى است براى روپوشى كه زنان سر خود را با آن مى‏پوشانند جمع آن خُمُر- است.

      ثانیا شما خودتان حاضر هستید بر اساس همین نظر و برداشت عالمانه خودتان عمامه بگذارید که این نظر جالب و طنز گونه را می دهید!.
      ثالثا روایات هم هست، در روایات صریح به زن مسلمان و شیعه دستور داده شده است که موی خود را بپوشاند.
      ثانیا ما روایات فراوانی در باب حرمت نگاه به موی زن مسلمان را داریم، و در مقابل زن غیر مسلمان چون احترام الهی از این جهت را ندارد نگاه به موی او بدون لذت اجازه داده شده چون جایگاه پایین تری دارد. اما در مقابل زن مسلمان چون حرمت دارد نگاه به موی او اجازه داده نشده است.
      یا در کافی شریف آمده که از از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد برای مرد نامحرم نگاه کردن به چه قسمت از بدن زن جایز است؟ فرمودند: چهره، دو کف دست.
      یا در روایتی دیگر از امام صادق (علیه السلام) در مورد زینتهایی که جایز است زن در مقابل نامحرم ظاهر کند فرمود: صورت، و کف دو دست. لذا اگر مو را می شد در جلو نامحرم نشان داد حضرت اینجا و در روایات دیگر اجازه می فرمد، هیچ روایتی ندارید که اجازه داده باشد که زن مسلمان و محترم موی خود را به مردان نامحرم نشان بدهد.
      در پایان عرض کنم علاوه بر آیه، و روایات، و سیره مسلمین در تاریخ، و نظر صدها فقیه عالم و با تقوا در طول تاریخ و حتی روایات اهل سنت؛ همه و همه دلیل حجاب و پوشاندن مو هست. چطور می شود این همه دلیل را ما نبینیم و دم از مسلمانی بزنیم. حالا عده ای می خواهند در جامعه هرزه باشند به خودشان مربوط است چرا قرآن و روایات را بر اساس عقل ناقص خود تحریف می کند!. ما و شما هستیم با این همه دلیل، جایی برای شبهه باقی نمی ماند.
      وفقکم الله لکل خیر

  7. هویشی می گوید

    از اینکه نظرات شخصی نویسنده وارد مطلب شده بود خیلی ناراحت شدم. یعنی اگر جایی پرسیده شد کلمه موی سر توی قرآن اورده شده یا نه؟ ما بگیم به استناد شما که شعر رو اینطور ترجمه کردید بله. واقعا خنده آوره. چون ما با منبع و منطق اینروزها فقط حرف میزنیم ولاغیر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      شما جوری ترجمه کنید که خنده دار نباشه!؛ زمانی که کتب لغت عربی و علم زبان عربی معنی لغتی رو مشخص می کنه و شما خلاف آن می فهمید آیا خنده از فهم شماست یا از آن زبان.
      ثانیا عزیز من، در فهم متدیک قرآن روایات و سیره اهل البیت را هم مد نظر داریم، خود قرآن در سوره احزاب تبین قرآن را بر عهده پیامبر قرار داده است از همین رو ما علاوه بر لغت شناسی روایات متعدد در زمینه حجاب دارید که اهل البیت شیوه پوشش را مطرح کرده اند و سیره مسلمانان و ده ها دلیل دیگر موید حجاب هست. چرا همه اینها را نمی خواهید ببینید!. آیا اگر این همه سند منطق و عقل نیست، پندار و توهم شما منطق است!.
      وفقکم الله لکل خیر