وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پوشیدن لباس زینتی در نماز

0

پوشیدن لباس زینتی در نماز

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پوشاندن زینت در حال نماز برای بانوان

1-آیا پوشاندن زینت در نماز برای بانوان لازم است؟

2- اگر زینت های پنهانی (مانند دستنبد و گردن بند) روی لباس قرار گیرد، آیا پوشاندن آنها در نماز بر زنان واجب است؟

3- حکم زینت های ظاهری دست و صورت (مانند انگشترو آرایش) اگر بیش از حد متعارف بوده و مفسده داشته باشد، چگونه است؟

4- در مواردی که پوشاندن لازم است، اگر مراعات نشود، حکم نماز چگونه است؟

5- آیا همراه داشتن زیور آلات در حال نماز، برای زنان استحباب دارد؟

پاسخ:

1- در حال نماز برای زنان پوشانیدن موهای مصنوعی و زینتهای پنهانی (مانند دستبند و گردنبند ) واجب است حتی اگر نامحرم حضور نداشته باشد.

2- در فرض سوال پوشاندن آنها در نماز واجب نیست مگر اینکه نامحرمی در آنجا حضور داشته باشد.

3- پوشاندن زینت های ظاهری در نماز واجب نیست مگر اینکه غیرمتعارف بوده و یا مفسده داشته باشد که اگر نامحرمی حضور دارد باید آنها بپوشاند.

4- اگر حکم را نمی دانسته نمازهای سابق اشکال ندارد ولی اگر عمدا نپوشانده، احتیاط واجب آن است، نمازهایی که یقین دارد به این صورت خوانده را قضا کند.

5- این کار را به قصد رجاء انجام دهند.

مصادیق لباس زینتی [احکام پوشاندن بدن در نماز ]

پرسش : سؤال آيا لباس زينتى صرفاً شامل زيورآلات مثل انگشتر، گردن‌بند و دست‌بند ومانند آن مى‌شود، يا آنچه عرفاً لباس محسوب مى‌شود مثل پيراهن و شلوار نيز مى‌تواند مصداق اين‌گونه لباس‌ها باشد؟

پاسخ : لباس زینتى چیزى است که زن‌ها براى زیبایى آن را مى‌پوشند و شبیه آرایشى است که در صورت خود انجام مى‌دهند.

مسأله 311: براى زنان پوشانیدن موهاى مصنوعى و زینتهاى پنهانى (مانند دستبند و گردنبند) نیز لازم است.

سؤال 312: آیا پوشش زن در نماز باید طورى باشد که از هیچ طرف، بدن او دیده نشود؟ آیا پوشاندن زینت و زیورهاى صورت و دست در نماز، در جایى که نامحرم نیست، لازم است؟

جواب : پوشاندن تمام بدن در نماز، به استثناء وجه و کفّین و پاها تا مچ، از چهار طرف لازم است و زینت آلات اگر روى لباس باشد براى نماز اشکال ندارد.

سؤال 313: نماز خواندن با مانتو و شلوار و روسرى معمولى، یا بلوز و دامن و جوراب و روسرى معمولى، به گونه اى که به جز گردى صورت و دستها تا مچ بقیّه بدن پوشیده باشد، چه حکمى دارد؟ اگر این لباسها زینتى باشد چطور؟

جواب : اشکالى ندارد، هر چند چادر حجاب برتر است، و در صورتى که لباس زینتى باشد، ولى در مقابل نامحرمان نباشد، آن هم اشکالى ندارد.

پوشیدن لباس زینتی در نماز [پوشش زن در نماز ]

پرسش : پوشیدن لباس زینتی با حفظ حجاب کامل در نماز چه حکمی دارد؟

پاسخ : در صورتى که پوشیدن لباس زینتی در برابر نامحرم نباشد، اشکالى ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۹۷۱. زن بنابر احتیاط واجب باید در موقع نماز، بدنش را (غیر از موارد استثناء) حتّی از خودش نیز بپوشاند، پس اگر زن لباس آستین کوتاه به تن دارد یا شلواری پوشیده که ساق پا را نمی‌پوشاند و به هنگام نماز چادر را طوری بپوشد كه کسی بدن او را نبیند، ولی به علّت آنکه صورتش را زیر چادر برده، خودش اعضای برهنه بدنش را ببیند، اشكال دارد و احتیاط واجب در ترک آن است.

مسأله ۹۷۲. بنابر آنچه ذکر شد خانم‌‌ها لازم نیست مچِ پای خویش به پایین را در نماز بپوشانند امّا باید توجّه داشت که پوشاندن مچِ پا به پایین از مرد نامحرم واجب است. حال چنانچه وضعیت به گونه‌‌ای است که مرد نامحرم به قدم پای زن نمازگزار (یعنی از مچِ پا به پایین) در حالی‌‌که مشغول نماز است نگاه می‌كند، بر زن واجب است قدم پایش را بپوشاند و این حکم به علّت حضور نامحرم می‌‌باشد نه برای اصل نماز. بنابراین اگر گناه كرد و قدم پا را از نامحرم نپوشاند، نمازش باطل نیست.

مسأله ۹۷۳. پوشاندن زینت و زیورهای صورت و مچ دست تا سر انگشتان در نماز در جایی كه نامحرمی نیست، لازم نمی‌باشد و چنانچه نامحرم حضور داشته باشد و پوشاندن آن از دید نامحرم واجب باشد و زن آن ‌را نپوشاند گناهکار است، ولی نمازش صحیح می‌باشد.

مسأله ۱۰۰۲. پوشیدن لباس طلا و همین‌طور پوشیدن طلا و زیور آلات آن – هرچند در عرفِ ما به آن لباس نگویند – مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتر طلا به دست كردن و بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مردان، چه در حال نماز و چه غیر نماز، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است ولی برای زنان در نماز و غیر نماز، اشكال ندارد و شرح احکام زیور آلات بعداً ذکر می‌شود.

مسأله ۱۰۰۳. مرد، بنابر احتیاط واجب نباید تکمه‌های لباس خود یا دندان‌های جلوی خویش را از طلا قرار دهد – که این کار عرفاً زینت به حساب می‌آید – امّا چنین عملی باعث باطل شدن نماز نمی‌شود و اگر دندان‌‌های عقب را از طلا قرار دهد كه عرفاً جنبه زینتی ندارد، اشكال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

 

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.