وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پرسش : «عید» به چه معنى است؟

مفهوم عید

پرسش : «عید» به چه معنى است؟

پاسخ اجمالی

عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است.

در اسلام به مناسبت این که در پرتو اطاعت و عبادت یک ماهه رمضان، و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرى نخستین به روح و جان انسان باز مى گردد، به آن روز عید گفته شده است.

هم چنین به روز نزول مائده بر حوّاریون عیسى(ع)، عید گفته می شود زیرا روز بازگشت به پاکى و ایمان به خدا است. از سویی امام على(ع) در روایتی می فرمایند:

«هر روز که در آن معصیت خدا نشود، عید است»، از این رو، عید، روز ترک گناه، و روز پاکى و بازگشت به فطرت نخستین است.

پاسخ تفصیلی

«عید» در لغت از ماده «عود» به معنى بازگشت است؛ و لذا به روزهائى که مشکلاتى از قوم و جمعیتى بر طرف مى شود و بازگشت به پیروزى ها و راحتى هاى نخستین مى کند «عید» گفته مى شود.
و در اعیاد اسلامى به مناسبت این که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرى نخستین به روح و جان باز مى گردد و آلودگى ها که بر خلاف فطرت است از میان مى رود «عید» گفته شده است.
و از آنجا که روز نزول «مائده» بر حوّاریون حضرت عیسى(علیه السلام) روز بازگشت به پیروزى، پاکى وایمان به خدابوده است، حضرت مسیح(علیه السلام) آن را «عید» نامیده. و همان طور که در روایات وارد شده نزول مائده در روز یکشنبه بوده(۱) و شاید یکى از علل احترام روز یکشنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده است.
و اگر در روایتى که از على(علیه السلام) نقل شده مى خوانیم:

«کُلُّ یَوْم لا یُعْصَى اللّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِید»(۲)؛

(هر روز که در آن معصیت خدا نشود روز عید است)، نیز اشاره به همین موضوع است؛ زیرا روز ترک گناه روز پیروزى، پاکى و بازگشت به فطرت نخستین است.(۳)

پی نوشت:

(۱). «بحار الانوار»، ج ۱۴، ص ۲۶۲؛ «مجمع البيان»، ج ۳، ص ۴۵۴، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، بيروت، طبع اول، ۱۴۱۵ ه ق؛ «تبيان»، ج ۴، ص ۶۱، مكتب الاعلام الاسلامى، طبع اول، ۱۴۰۹ ه ق؛ «زاد المسير»، ج ۲، ص ۳۴۲، دار الفكر بيروت، طبع اول، ۱۴۰۷ ه ق؛ تفسير«قرطبى»، ج ۶، ص ۳۶۸، مؤسسة التاريخ العربى، بيروت، ۱۴۰۵ ه ق.
(۲). «نهج البلاغه»، كلمات قصار، كلمه ۴۲۸؛ «مستدرك الوسائل»، ج ۶، ص ۱۴۹، چاپ آل البيت؛ «بحار الانوار»، ج ۸۸، ص ۱۳۶؛ «روضة الواعظين»، ج ۲، ص ۳۵۴، انتشارات رضى قم؛ «وسائل الشيعه»، ج ۱۰، ص ۳۹۸( پاورقى) و ج ۱۵، ص ۳۰۸، چاپ آل البيت.
(۳). گردآوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و نهم، ج ۵، ص ۱۶۶.

🔗 لینک کوتاه
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.