وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پاسخ استاد سبحانی به دوشبهه جدید در شبکه های وهابی (لعن یزید و بغض عایشه)

0

پاسخ استاد سبحانی به دوشبهه جدید در شبکه های وهابی (لعن یزید و بغض عایشه)

وهابی ها می گویند که شما هنگام نوشیدن آب بر یزید لعنت می کنید و حال آنکه امیر مؤمنان از ای کار نهی کرده است آنجا که در نهج البلاغه، می فرماید: إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين‌ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ[2] امیر مؤمنان در جنگ جمل یا صفین این سخن را به اصحابش فرمود.

یلاحظ علیه: مستشکل سبّ را با لعن یکسان فرض کرده است. سبّ به معنای فحش است. این در حالی است که «لعن» نوعی دعا است که می گویند: خدایا! فلانی را از رحمتت دور کن. سبّ کار انسان بدزبان است ولی لعن کار انبیاء و اولیاء است و حتی خداوند هم لعن می کند همان گونه که در قرآن می خوانیم: ﴿وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ‌ اللَّهُ‌ بِكُفْرِهِمْ‌﴾[3] یا می فرماید: ﴿إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكافِرينَ وَ أَعَدَّ لَهُمْ‌ سَعيراً﴾[4] و یا ﴿إِنَّ الَّذينَ‌ يُؤْذُونَ‌ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً﴾[5]

شبهه ی دیگر آنها این است که می گویند: شما نسبت به حضرت زهراء سلام الله علیها بسیار ابراز علاقه می کنید. اما نسبت به ام المؤمنین عائشه آن محبت را اظهار نمی کنید. چرا بین دختر پیامبر و همسر او فرق می گذارید؟

پاسخ آن روشن است زیرا حضرت زهرا سلام الله علیها در روایت مشهور به عنوان یکی از بهترین زنان بهشت معرفی شده است. این حدیث در مورد عائشه نیامده است.

مضافا بر اینکه عائشه را باید از دو نظر نگاه کرد. از این نظر که همسر رسول خدا (ص) است احترام او لازم است. حتی امیر مؤمنان ع نیز هنگامی که عائشه را از جمل به مدینه فرستاد نسبت به او فرمود: وَ لَهَا بَعْدُ حُرْمَتُهَا الْأُولَى‌ وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى‌[6] یعنی احترامی که عائشه زمان پیامبر داشت الآن هم دارد.

اما منهای این نسبت، عائشه با سایر زنان فرق نمی کند حتی قرآن می فرماید: اگر زنان پیامبر کار نیکی کنند دو تا و اگر کار زشتی کنند دو تا نوشته می شود زیرا اگر کسی که با رسول خدا (ص) در ارتباط است حجت برای او تمام است در نتیجه عقاب گناهش بیشتر است و ثواب او نیز بیشتر می باشد خداوند در قرآن می فرماید: ﴿يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ‌ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ﴾[7] ﴿وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ‌ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً كَريماً﴾[8]

[2] نهج البلاغه، صبحی صالح، ص323.
[3] بقره/سوره2، آیه88.
[4] احزاب/سوره33، آیه64.
[5] احزاب/سوره33، آیه57.
[6] نهج البلاغه، صبحی صالح، ص218.
[7] احزاب/سوره33، آیه30.
[8] احزاب/سوره33، آیه31.

منبع:درس خارج اصول در تاریخ 21آذر 97

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.