وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وضو گرفتن با آب غصبی

0

وضو گرفتن با آب غصبی

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل « مباح بودن آب وضو » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

2- اگر ظرف وضو غصبی باشد حکم دیگری دارد که باید از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][آب و مکان وضو ]

شرط سوم: آن که آب وضو مباح باشد. و هم چنین بنا بر احتیاط باید فضایی که در آن وضو می‌گیرد مباح باشد، اگر چه اباحه فضا لازم نیست.

(اراکی، گلپایگانی، صافی:) شرط سوّم: آن که آب وضو و فضایی که در آن وضو می‌گیرد، مباح باشد.

(خوئی، تبریزی:) در حال مسح، بلکه بنا بر احتیاط واجب در حال شستن نیز مباح باشد.

(نوری، فاضل، سیستانی:) شرط سوّم: آن که آب وضو مباح باشد.

(بهجت:) شرط سوّم: وضو گرفتن، مستلزم تصرّف غاصبانه نباشد.

(مکارم، زنجانی:) شرط سوّم آن که آب وضو و فضایی که در آن وضو می‌گیرد (مکارم: و جایی که آب وضو در آن می‌ریزد و ظرف آن) بنا بر احتیاط واجب مباح باشد.

[وضو با آب غصبی]

مسأله 267 وضو با آب غصبی و با آبی که معلوم نیست صاحب آن راضی است یا نه (1)، حرام و باطل است (2) (ولی اگر سابقاً راضی بوده و انسان نمی‌داند که از رضایتش برگشته یا نه، وضو صحیح است (3)) و نیز اگر آب وضو از صورت و دستها در جای غصبی بریزد (4)، وضوی او صحیح است (5).

(1) (مکارم:) اشکال دارد [و] اگر صاحب آب قبلًا اجازه داده و انسان نمی‌داند از اجازه‌اش برگشته یا نه، وضوی او صحیح است. [پایان مسأله]

(2) (زنجانی:) حرام و بنا بر احتیاط واجب باطل است؛ ولی اگر صاحب آن سابقاً راضی بوده و معلوم نیست که از رضایت خود برگشته یا نه، وضو گرفتن جایز و صحیح است. و اگر آب وضو از صورت و دستها در جای غصبی بریزد بنا بر احتیاط واجب وضوی او باطل است؛ چه بتواند در جای دیگر وضو بگیرد یا نتواند.

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: گلپایگانی، خوئی، سیستانی، صافی و تبریزی نیست] (4) (سیستانی:) یا آن که فضایی که در آن وضو می‌گیرد غصبی باشد..

(5) (اراکی:) چنانچه تصرّف در جای غصبی باشد و یا مستلزم تصرّف باشد، وضوی او باطل است.

(گلپایگانی، صافی:) چنانچه در غیر آنجا نتواند وضو بگیرد، وضوی او باطل می‌باشد و اگر در غیر آنجا بتواند وضو بگیرد، وضو صحیح است.

(خوئی، تبریزی، سیستانی:) چنانچه در غیر آنجا نتواند وضو بگیرد، تکلیف او تیمّم است. و اگر در غیر آنجا بتواند وضو بگیرد لازم است که در غیر آنجا وضو بگیرد، ولی چنانچه در هر دو صورت معصیت کرده، و همان جا وضو بگیرد وضویش صحیح است.

(بهجت:) مسأله اگر کسی به قصد وضو، آب غصبی را به صورت یا دستهای خود بریزد و موقع آب ریختن، ملتفت غصبی بودن آب باشد وضویش باطل است. ولی اگر بدون توجّه به غصبی بودن آب، وضو گرفت، اگر چه در اثناءِ وضو فهمید و بقیه وضو را با آب مباح انجام داد وضویش صحیح است امّا قیمت آن آب غصبی را ضامن است.

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 271 اگر کسی بدون قصد وضو، آب غصبی را به صورت و دستهای خود ریخت و پس از آن که عرفاً آب از بین رفت به قصد وضو گرفتن به صورت و دستهای خود که‌تر شده است دست کشید، وضویش صحیح است.

[اگر فراموش کند آب غصبی است]

مسأله 272 اگر فراموش کند آب، غصبی است و با آن وضو بگیرد صحیح است (1).

(1) (نوری:) اگر چه خودش آب را غصب کرده باشد.

(مکارم:) مگر این که خودش آب را غصب کرده باشد که در این صورت اشکال دارد.

(خوئی، تبریزی:) مسأله اگر فراموش کند آب غصبی است و با آن وضو بگیرد صحیح است، ولی کسی که خودش آب را غصب کرده، اگر غصبی بودن آن را فراموش کند و وضو بگیرد، وضوی او باطل است.

(گلپایگانی، صافی:) بنا بر احتیاط وضوی او باطل است.

(زنجانی:) وضوی او حرام و بنا بر احتیاط واجب باطل است.

(سیستانی:) وضوی او محل ّ اشکال است.

مسأله اختصاصی

(مکارم:) مسأله 293 اگر گمان می‌کرد آب از خود اوست و بعد از وضو معلوم شد مال دیگری است وضوی او صحیح است و باید قیمت آن را به صاحبش بدهد.

از موارد تیمّم [نداشتن آب مباح]

[ اگر غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف دیگری ندارد]

مسأله 677 اگر غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف دیگری ندارد، مثلًا آب یا ظرفش غصبی است (و غیر از آن، آب و ظرف دیگری ندارد (1)) باید به جای وضو و غسل تیمّم کند.

(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه بهجت نیست] (مکارم:) مسأله هر گاه آب یا ظرفش غصبی است، یا از طلا و نقره است و آب و ظرف دیگری ندارد باید به جای وضو یا غسل تیمم کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

[وضو در مساجد و مراکز و ادارات دولتی]

س 107: وضو در مساجد و مراکز و ادارات دولتی که دولت در سایر کشورهای اسلامی بنا می‌کند، چه حکمی دارد؟

ج: جایز است و مانع شرعی ندارد.

[چشمه‌ای است که سرچشمه آن در زمین ملکی شخصی قرار دارد]

س 108: چشمه‌ای است که سرچشمه آن در زمین ملکی شخصی قرار دارد. اگر بخواهیم آب آن را به وسیله لوله به منطقه‌ای که چند کیلومتر با آن فاصله دارد، انتقال دهیم، باید لوله از زمین‌های ملکی این شخص و افراد دیگر عبور نماید، آیا در صورت عدم رضایت مالکین زمین‌ها، استفاده از آب چشمه برای وضو و غسل و سایر تطهیرات جایز است؟

ج: اگر چشمه، در کنار و خارج از ملک غیر، خود به خود جوشیده و قبل از جریان آن بر زمین، وارد لوله شده و به منطقه منظور هدایت شود در صورتی که استفاده از آب عرفاً تصرّف در ملک غیر محسوب نشود، اشکال ندارد. اجوبه الاستفتائات.

 

لینک کوتاه مطلب:   http://goo.gl/jaeYi8

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. شك در وضو
  2. وسواس در وضو
  3. فرق بین وضو زن و مرد
  4. کمک گرفتن در وضو
  5. وضوی معلولین
  6. استفاده از كفش هم اتاقي براي وضو
  7. اگر كف پا هنگام وضو نجس باشد
  8. نجس شدن اعضاي وضو
  9. وضو در دانشگاه و يا محل كار 
  10. تقيه در وضو گرفتن به روش اهل سنت


کلید: وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو گرفتن با آب غصبی وضو با آب غصبی[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.