وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ورود بدون احرام به مكه‏

0

ورود بدون احرام به مكه‏

لگو احکام حج و عمره

ورود بدون احرام به مكه‏

 

238- اگر شخصى از روى عذر، بدون احرام وارد مكه شود، اگر ممكن نيست به ميقات برود، بايد از ادنى‏الحل محرم شود؛[1] ولى اگر ترك احرام از ميقات، بدون عذر باشد، نمى‏تواند حج به‏جا آورد؛[2] و اگر مستطيع است، حج بر او مستقر شده و بايد سال بعد، حج انجام دهد. در فرض مذكور، گرانى هزينه بازگشت- ولو بيش از حدّ باشد- عذر براى باز نگشتن نيست، مگر اين‏كه موجب حَرَج باشد.

[1] ( 2). آية اللَّه بهجت: لازم است از حرم بيرون رفته و از خارج حرم محرم شود، و احتياط واجب در اين صورت، اين است كه هرچه بتواند از حرم دور شود و احرام ببندد.

آية اللَّه خامنه ‏اى: به حاشيه مسأله 262 مراجعه شود.

آية اللَّه تبريزى: در اين صورت لازم است از حرم بيرون رفته و از خارج حرم محرم شود و احوط در اين صورت اين است كه هرچه بتواند از حرم دور شود و احرام ببندد و اگر نتواند از حرم بيرون برود در همان مكانى كه هست محرم شود.

آية اللَّه سيستانى: در اين صورت لازم است از حرم بيرون رفته و از خارج حرم محرم شود و اولى‏ در اين صورت اين است كه هرچه بتواند از حرم دور شود و احرام ببندد و اگر نتواند از حرم خارج شود هر جا هست محرم شود.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: واجب است تا حد امكان به سمت ميقات برود.

آية اللَّه فاضل: پس از زوال عذر و يادآورى، اگر برگشتن به ميقات ممكن باشد برمى‏گردد و الّا احرام از همانجا ببندد، اگرچه احوط آن است به هر مقدار كه مى‏تواند به ميقات برگردد.
[2] ( 3). آية اللَّه خامنه ‏اى: مراجعه شود به حاشيه مسأله 236.

آية اللَّه بهجت: در اين صورت بنابر احتياط واجب از حرم بيرون رفته و از بيرون حرم احرام ببندد و بايد عمره را قضا نمايد.( مناسك، مسأله 168) به ذيل مسأله 236 و 262 مراجعه شود.

آية اللَّه خويى: در اين فرض اگرچه معصيت كار است ولى اگر در صورت امكان به خارج حرم برود و از آنجا محرم شود، صحّت حج او مانند فرض اوّل خالى از وجه نيست، كما اين‏كه در هر دو فرض اگر نتواند از حرم خارج شود و در داخل حرم محرم شود اشكال ندارد.( مناسك، مسأله 168).

آية اللَّه سيستانى: مگر اين‏كه از ميقات محرم شود.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اقوى بطلان عمره يا حج است، اگرچه احوط احرام از ادنى الحل است و در سال بعد بايد قضا كند.

آية اللَّه مكارم: هرچند احتياط مستحب آن است كه از ادنى الحل يا هر جا كه مى‏تواند محرم شود و حج را به‏جا آورد و سال آينده طبق آنچه در متن آمده عمل كند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.