وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

واکنش آیت الله العظمی جوادی آملی به خروج آمریکا از برجام

زمانی که خیانت کردند امضای آنها را به طرفشان پرت کنید که به معنای استقلال نظام اسلامی است. بر همین اساس دستور داده شده مسلمانان در کل جهان زنده زندگی کنند و زیر بار ذلت کسی نروند.

0

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به عهدشکنی آمریکا و خروج این کشور از برجام، بیان داشتند: آمریکایی ها اگر از عهدنامه خارج شدند بعید نبود! اینها غالباً این طور بودند، یک بیان نورانی از حضرت امیر(ع) هست که حضرت می فرماید: اینها اگر با دستی عهد می بندند با دست دیگر آن عهد را نقض می کنند، و آمریکا امروز مصداق این کلام است.

معظم له اذعان داشتند: در طلیعه دولت یازدهم به جناب ظریف و تیم ایشان گفته شد شما اگر می خواهید با اینها مذاکره داشته باشید، داشته باشید، اما اگر با این آمریکایی ها دست دادید بعد انگشتهایتان را بشمرید! این طور نباشد که با این ها دست بدهید بعد انگشهایتان را نشمرده در جیب خود بگذارید، اینها همین اند که دیدیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: امیدواریم ذات اقدس اله به همه شما بزرگواران آن توفیق را عطا کند که جامعه اسلامی و انسانی را از هر خطری برهانید.

ایشان ادامه دادند: این گرگهایی که از هر طرف صف کشیده اند را باید با  استقلال طلبیتان، با عزت و شکوه طلبیتان به سزای اعمالشان برسانید و جلو یاوگویی های  ترامپ و امثال ترامپ را بگیرید.از این به بعد نیز باید حواسمان جمع باشد، گرچه در مقابل ذات اقدس اله و خدای سبحان و مالک ملک، بیگانه هیچ کاری نمی تواند بکند، که امیدواریم این نظام به دست صاحب اصلی اش، وجود مبارک ولی عصر(عج) برسد.

همچنین ایشان در درس تفسیر خود افزودند:

دیگران باید خود را ارزیابی کنند و بدانند در جهان کنونی موقعیت آنها چیست. بخشی از دستورات قرآن منطقه‌ای و برای مسلمانان و موحدان است و بر اساس آن طرز رفتار با اهل کتاب، مسیحیان و یهودیان بیان شده است.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن از ارتباط با کفاری که کاری با مسلمانان ندارند و به دشمنان کمک نکردند نهی نمی‌کند، گفت: بر این اساس می‌گوید اگر تعهدی با کفاری که ارتباط توحیدی ندارند امضا کردید تا زمانی که نقض عهد نکردند شما نقض عهد نکنید و مادامی که آنها به پیمان‌نامه، قطع‌نامه و روابط بین‌المللی احترام کردند و پای آن ایستادند شما هم بمانید.

آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه داد: زمانی که خیانت کردند امضای آنها را به طرفشان پرت کنید که به معنای استقلال نظام اسلامی است. بر همین اساس دستور داده شده مسلمانان در کل جهان زنده زندگی کنند و زیر بار ذلت کسی نروند.

وی با اشاره به جریان برجام و امثال آن گفت: آمریکایی‌ها از روز نخست عدو بودند و از ابتدا این افراد خواستند رابطه برقرار کنند ولی اکنون خود را مفتضح کردند.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر ترامپ به قوانین انسانی پایبند است باید پای امضا بایستد. بر اساس این قوانین با هر کسی روی زمین قرارداد داشتید نباید رد امضا کنید. رعایت و پایبندی به عهد از قوانین بین‌المللی انسانی است و به دین کاری ندارد ولی مشکل این است که آنها به هیچ قانونی از قوانین انسانی پایبند نیستند.

وی عنوان کرد: آنها پیمان، عهدنامه و قطع‌نامه، کنوانسیون و میثاق بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند در حالی که اگر کسی بخواهد در جامعه زندگی کند باید پای امضای خود بایستد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه شناسنامه، هویت، ماهیت و حقیقت مؤمن این است که پای امضای خود ایستاده است گفت: اکنون برای آمریکا آشناها نیز حساب باز نمی‌کنند ولی انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و رهبری پیشرفت کرده و برای رد امضای آنها هیچ حرمتی قائل نیست و هیچ نگرانی نداریم. ظلم ظالم به خودشان برمی‌گردد و ایران به استقلال و عظمت خود بیش از گذشته می‌رسد.

منبع:هدانابرگرفته از اسراء و رجانیوز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.