وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

هدف آفرينش انسان

0

هدف آفرينش

اگر هدف خلقت انسان تكامل است هدف تكامل چيست و چه فايده اى دارد؟

 

اين پرسش از جمله پرسش هايى است كه معمولاً همراه رشد و بالندگى فكرى و عقلانى به ذهن خطور مى كند و همين كه انسان خود و خدا و جهان هستى را شناخت به اين پرسش روى مى آورد كه راستى هدف خداوند از آفرينش جهان و انسان ها چه بوده؟ و تكامل براى چيست؟ و اساسا كمال و تكامل چيست؟ و ده ها پرسش ديگر.

 

در پاسخ به پرسش مذكور به نكاتى اشاره مى شود:

 

1. در گام نخست شايسته است واژه كمال و تكامل از نظر مفهومى توضيح داده شود.

 

براى كمال تعاريف گوناگونى ارائه شده است؛ كمال يعنى مرحله اى كه همه آثار و خواصّ مورد انتظار به فعليّت و شكوفايى مى رسد؛ در واقع زمانى كه همه استعدادها و قابليت هاى يك شى ء به فعليّت و بالندگى برسد، گفته مى شود او كامل گرديده است. كمال يك اسب، در چالاكى و پيشتازى در مسابقات است و كمال انسان در آراسته شدن به فضايل و نيكى هاى اخلاقى، رفتارى و كمال فكرى و عقلانى و در نهايت

«قُرب به خداوند» مى باشد.

 

نكته شايان توجّه اين كه خداوند سبحان براى ذات خود هيچ هدفى ندارد تا با تأمين آن هدف، نقص و كاستى خويش را برطرف گرداند  و تكامل يابد، زيرا او كمال مطلق و بى نياز مطلق است؛ بنابراين كمال مورد بحث براى آفريده ها و مخلوقات در نظر گفته شده است.

 

2. به طور كلى ارزش ها و امور مطلوب دو گونه است: ارزش ذاتى و ارزش تبعى.

 

براى درك بهتر با ما همراهى نموده و به اين پرسش ها پاسخ دهيد:

شما چرا كار و فعاليت مى كنيد؟ خواهيد گفت: براى به دست آوردن مال و ثروت.

چرا به دنبال مال و ثروت هستيد؟ خواهيد گفت: براى تأمين خوراك و پوشاك و مسكن.

چرا در جست و جوى خوراك و پوشاك و مسكن هستيد؟ خواهيد گفت: براى به دست آوردن آسايش و لذّت.

 

در اينجا به يك ارزش ذاتى رسيده ايد كه ديگر چرا و دليل نمى خواهد؛ آسايش و لذّت خود به خود مطلوب ذاتى انسان است و مقدّمه براى چيز ديگرى نيست؛ لذا چرا بردار هم نيست. اساسا امورى مانند «آرامش»، «لذّت»، «احساس امنيّت و شادى»، «احساس دارايى و بى نيازى»، «احساس عزّت و محبوبيّت» و مواردى مانند آن داراى ارزش ذاتى است، يعنى براى انسان مطلوبيّت ذاتى دارند؛ برخلاف امورى چون پوشاك و مسكن و… كه ارزش تبعى دارند؛ يعنى مطلوبيت آنها به خاطر آن است كه مقدّمه رسيدن به خواسته هاى ديگرى چون آسايش و امنيّت مى باشد.

 

حال در پاسخ به اين پرسش كه «تكامل» براى چيست؟ بايد گفت: «كمال» هدف نهايى است و ارزش و مطلوبيّت ذاتى دارد و مقدّمه و زمينه ساز  هدف ديگرى نيست.

 

حضرت موسى (علیه السلام)  به حضرت خضر (علیه السلام)  فرمودند: آيا امكان دارد من به دنبال شما بيايم و از علم و معرفت شما در راستاى «رشد» و كمال خود بهرمند گردم؟

«هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمّا عُلِّمْتَ رُشْداً»[50].

 

در اينجا حضرت خضر (علیه السلام)  نمى پرسد كه «رشد و كمال» را براى چه مى خواهيد؟ بنابراين «كمال و تكامل» خود هدف نهايى است و ارزش ذاتى دارد.

 

ما چون تصوّر و درك صحيحى از تكامل نداريم ـ چون هنوز به طور كامل به آن نرسيده ايم ـ مى پرسيم تكامل چه فايده اى دارد و براى چيست؟

 

امّا اگر با تلاش و كوشش به كمال خود كه «قرب الى اللّه» است رسيديم، خواهيم يافت كه لذّت حقيقى و امنّيت و آرامش واقعى جز در پرتو ياد و توجّه و قرب به خداوند محقّق نخواهد شد. با مراجعه به مناجات هاى اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام)  تا حدودى معناى كمال روشن خواهد شد، آنان در مناجات هاى خويش با خداوند اين گونه مى گويند:

«ماذا وجد من فقدك و ما الّذى فقد من وجدك، لقد خاب من رضى دونك بدلا»[51]؛ «بارالها كسى كه تو را نيافت چه به دست آورد، و كسى كه تو را يافت چه از دست داد؟ هر كس به هر چه غير تو راضى شد، نا اميد و محروم گشت».

 

«الهى من ذا الّذى ذاق حلاوة محبتك فرام منك بدلا و من ذا الّذى أنس بقربك فأبتغى عنك حولا»[52]؛ «خداوندا چه كسى طعم شيرين محبّت تو را  چشيد و سپس به دنبال جايگزينى غير از تو رفت؟ و چه كسى با قرب و نزديكى تو أنس گرفت و غير از تو را طلب نمود؟!»

 

به اين حقيقيت بايد توجه نمود كه «قرب الى اللّه» تسكين دهنده همه دردهاى بشرى و تأمين كننده همه نيازهاى روحى انسان مى باشد، البتّه اين نزديكى به خداوند داراى مراتب و درجات بى نهايت و بى پايان است و هر كس به اندازه گنجايش و تلاش خود به آن دست مى يابد.

 

[50]. كهف 18، آيه 66.
[51]. مفاتيح الجنان، دعاى عرفه، ص 498.
[52]. محمد باقر مجلسى، زاد المعاد، مناجات المحبين، ص 412، قم: افق فردا.

 

منبع: انسان شناسی – قسمت دوم (دفتر 42 پرسش ها و پاسخ ها).

حتما بخوانيد

ویژه نامه دین پژوهی و اعتقادات

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.