وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نگاه به عورت

4

نگاه به عورت

فهرست این نوشتار:

نگاه به عورت

1-در نوشتار قبل «احکام جامع نگاه کردن مطابق نظر10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

2-در نوشتار قبل «حكم معاينه توسط دكتر» را بيان كرديم، حال در ادامه به مطلب زير توجه كنيد. 

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ واجبات تخلی]

مسأله 57 واجب است انسان وقت تخلی و مواقع دیگر، عورت خود را از کسانی که مکلفند، اگر چه مثل خواهر و مادر (1) با او محرم باشند، و هم چنین از دیوانه ممیّز و بچه‌های ممیّز (2) که خوب و بد را می‌فهمند، به پوشاند ولی زن و شوهر (3) لازم نیست عورت خود را از یکدیگر به پوشانند.

 (1) (فاضل:) و برادر..

 (2) (خوئی، گلپایگانی، صافی، بهجت، تبریزی، سیستانی:) هم چنین از دیوانه و بچه‌های ممیّز..

(مکارم:) هم چنین از بچّه های ممیّز..

(3) (خوئی، تبریزی، زنجانی:) و کسانی که در حکم آنها هستند (خوئی، تبریزی: مثل کنیز و مالکش)..

[لازم نیست با چیز مخصوصی عورت خود را به پوشاند]

مسأله 58 لازم نیست با چیز مخصوصی عورت خود را به پوشاند (1)، و اگر مثلًا با دست هم آن را به پوشاند، کافی است (2).

(1) (بهجت:) بلکه در غیر نماز با دست هم اگر آن را به پوشاند کافی است.

(2) (زنجانی:) و هم چنین اگر به جهت تاریکی یا فرو رفتن در گودال و مانند آن عورت دیده نشود، کفایت می‌کند.

(مکارم:) مسأله برای پوشانیدن عورت از هر چیز می‌توان استفاده کرد حتی با دست و آب کدر.

[ اگر برای آن که نامحرم او را نبیند، مجبور شود رو به قبله بنشیند]

مسأله 62 اگر برای آن که نامحرم او را نبیند، مجبور شود (1) رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند باید رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند (2) و نیز اگر از راه دیگر (3) ناچار باشد که رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند مانعی ندارد.

(1) (بهجت:) ناچار شود..

(2) (سیستانی:) بنا بر احتیاط لازم باید پشت به قبله بنشیند. [پایان مسأله] (گلپایگانی، صافی، نوری:) اگر برای آن که نامحرم او را نبیند، مجبور شود رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند اشکال ندارد (نوری: مانعی ندارد)..

(3) (فاضل: اگر به علت دیگر.. بهجت:) اگر از جهت دیگر..

(مکارم:) رجوع کنید به مسأله اختصاصی 69، صفحه 58.

(زنجانی:) مسأله اگر انسان به جهتی مانند پوشاندن عورت خود از نامحرم ناچار باشد که در حال تخلی رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند مانعی ندارد ولی بنا بر احتیاط در صورت امکان پشت به قبله بنشیند، و در صورتی که یا باید نامحرم غیر عورت او را ببیند و یا رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند، مخیر است رو به قبله و پشت به قبله ننشیند و نامحرم او را ببیند یا این که خود را از نامحرم به پوشاند و در این صورت بنا بر احتیاط در صورت امکان پشت به قبله بنشیند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1295: آیا معاینه عورت افراد توسط یک مؤسسه نظامی جایز است؟

ج: کشف عورت دیگران و نگاه‌کردن به آن و وادار کردن صاحب عورت به کشف عورت در برابر دیگران جایز نیست مگر آنکه ضرورتی مثل رعایت قانون و یا معالجه، آن را اقتضا کند.

س 1296: کلمه «ضرورت» به عنوان شرط جواز لمس زن یا نظر به او توسط پزشک، زیاد تکرار می‏شود، «ضرورت» چه معنایی دارد و حدود آن کدام است؟

ج: مراد از ضرورت در فرض سؤال اين است که تشخيص بيماری و درمان آن متوقف بر لمس و نظر باشد و حدود ضرورت هم بستگی به مقدار، نياز دارد.

س 1297: آیا برای پزشک زن نگاه‌کردن و لمس عورت زن برای معاینه و تشخیص بیماری جایز است؟

ج: جايز نيست مگر در موارد ضرورت.

س 1298: آیا لمسِ بدن زن و نگاه‌کردن به آن توسط پزشک مرد هنگام معاینه، جایز است؟

ج: درصورتی که درمان منوط به برهنه کردن بدن زن در برابر پزشک مرد و لمس و نگاه‏کردن به آن باشد و معالجه با مراجعه به پزشک زن امکان نداشته باشد، اشکال ندارد.

س 1299: نگاه‌کردن پزشک زن به عورت زن دیگر و لمس آن در صورتی که معاینه آن به وسیله آینه امکان داشته باشد، چه حکمی دارد؟

ج: در صورتی که نگاه‌کردن با آينه ممکن باشد و نگاه‌کردن مستقيم و لمس ضرورتی نداشته باشد، جايز نيست.

س 1300: اگر برای پرستار غیر مماثل (غیر هم‌جنس با بیمار) هنگام گرفتن نبض (فشارخون) و چیزهای دیگری که احتیاج به لمس بدن بیمار دارند، دست کردن دستکش امکان داشته باشد، آیا انجام آن اعمال بدون دستکش‌هایی که پزشک هنگام درمان بیمار ازآنها استفاده می‏کند، جایز است؟

ج: با امکان لمس از روی لباس يا با دست کردن دستکش هنگام معالجه، ضرورتی به لمس بدن مريض غير مماثل (غير هم جنس) وجود ندارد و بنا بر اين جايز نيست. اجوبه الاستفتائات .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 15. نگاه به عورت دیگران چه حکمى دارد؟

جواب: نگاه کردن به عورت دیگرى حرام است هر چند در آیینه یا آب صاف و مانند آن باشد خواه محرم باشد یا نامحرم، مرد باشد یا زن و احتیاط واجب آن است که به عورت بچّه ممیز نیز نگاه نکند، ولى زن و شوهر مى توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.

سؤال 16. هنگامى که با مادرم به حمام مى رویم هیچ کدام شورت نمى پوشیم، آیا این کار براى ما اشکال دارد؟

جواب: جایز نیست.

سؤال 17. زنان تا چند سالگى مى توانند به بدن پسر بچّه ها نگاه کنند؟ نگاه به عورت بچه هاى کوچک تا چند سالگى براى مادران آنها، مخصوصاً در موارد ناچارى، مثلاً هنگامى که مى خواهند آنها را شستشو بدهند یا تطهیر کنند جایز است؟

جواب: آنها مى توانند به قسمت هایى از بدن بچّه هاى غیر بالغ که معمولاً پوشانیده نمى شود نگاه کنند. و نگاه به عورت بچّه غیر ممیز اشکالى ندارد، و مادران در موارد ضرورت مى توانند آن را جهت شستشو یا غیر آن لمس کنند.

سؤال 18. در سازمان هاى نظامى کشور، اعمّ از ارتش، سپاه پاسداران، نیروى انتظامى و برخى دیگر از سازمان هاى دولتى از این قبیل، براى استخدام نیروى جدید، ابتدا بایستى شخص را از هر جهت معاینه کامل بدنى نمایند، تا از سلامت جسمى شخص اطمینان حاصل گردد. در این آزمایشات تمامى اعضاى بدن، از جمله دستگاه تناسلى، مورد معاینه قرار مى گیرد.آیا پزشک همجنس اجازه دیدن و لمس آن قسمت از بدن را جهت معاینه و احراز سلامتى دارد؟

جواب: در مواردى که ضرورت دارد مجاز است. و منظور از ضرورت این است که معاینه بدنى براى آن کار لازم است، و بدون معاینه بدنى استخدام نمى کنند، و شخص هم نیاز به استخدام دارد.

سؤال 19. در بعضى از حمّام هاى داخل شهر یک نفر کیسه مى کشد، و موهاى زائد بدن را زایل مى کند. با توجّه به این که نگاه به عورت جایز نیست، آیا این کار جایز است؟

جواب: نگاه به عورت دیگرى، خواه براى زائل کردن مو باشد، یا چیز دیگر، جایز نیست. ولى زایل کردن موهاى زیر بغل و مانند آن، به وسیله همجنس مانعى ندارد.

سؤال 20. گذراندن واحدهاى زنان و زایمان براى دانشجویان پزشکى و پرستارى الزامى است آیا این الزام، نگاه کردن به عورت زن را براى آموزش تجویز مى کند؟

جواب: تنها در صورت ضرورت چنین آموزشى، جایز است.احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى.

حدود پوشاندن عورت هنگام تخلی 

پرسش :1ـ در بحث تخلى که پوشاندن عورت لازم است، مراد از عورت چه قسمتى از بدن مى باشد؟ و آیا ران و باسن، زیر شکم و بالاى آلت و … نیز جزو آلت به حساب می آید؟
2ـ آیا نگاه کردن به عورت کودکانی که خود قادر نیستند به تنهایی قضای حاجت کنند و همیشه با بزرگترها به توالت می روند جایز است یا اشکال دارد؟ البته نگاه نکردن به عورت کودک تقریبا امری است اجتناب ناپذیر نهایتا هر قدر هم که مراقبت کنیم باز هم هنگام تطهیر او ناگزیر از نگاه هستیم؟ لطفا در این باره نظر خود را بیان نمائید؟

پاسخ :1ـ منظور این است که انسان هنگامی که به دستشویی می رود درب آنجا را ببندد و یا پرده ای که از دید محفوظ باشد برافرازد.
2ـ در فرض سوال، مانعی ندارد. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

مناسك حج

مسأله 614ـ پوشانیدن عورت بر طواف کننده واجب است; بلکه لازم است بدن خود را طورى بپوشاند که نگویند بدنش برهنه است.

مسأله 615ـ احتیاط واجب آن است که تمام شرایط لباس نمازگزار را در حال طواف رعایت کند.  مناسک جامع حج > پنجم: پوشانیدن عورت.

سؤال 791 ـ گذراندن واحدهاى زنان و زایمان براى دانشجویان پزشکى و پرستارى الزامى است آیا این الزام، نگاه کردن به عورت زن را براى آموزش تجویز مى کند؟

جواب: تنها در صورت ضرورت چنین آموزشى، جایز است.

استفتائات جلد 1 > احکام نگاه کردن

سؤال 114. افعال و مشاغلى براى زن و مرد هست که مستلزم نظر و لمس بدن دیگرى است مثل دندان پزشکى، زایمان، جراحى و… در این گونه موارد تکلیف چیست؟ و آیا فرقى بین حال ضرورت و غیر آن هست و ملاک ضرورت چیست؟

جواب: این گونه امور فقط در صورت ضرورت جایز است و معیار ضرورت تشخیص عرف عام و صالح است.

سؤال 115. آمپول زدن زن توسط مرد نامحرم چگونه است؟

جواب: در غیر ضرورت جایز نیست.

سؤال 116. آیا مى توان بیمارى که امکان طهارت عورتین توسّط خودش وجود ندارد، را تطهیر نمود؟

جواب: چنانچه مستلزم نگاه و لمس نباشد، یا این که به وسیله همسر انجام شود، اشکالى ندارد; در غیر این صورت تنها در موارد ضرورت مى توان انجام داد.

سؤال 117. لمس عورت و بدن بیمار توسط پرستار و طبیب چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه پرستار یا طبیب ناچار باشد به عورت بیمار دست بزند باید دستکش یا مانند آن در دست داشته باشد، همچنین اگر طبیب و پرستار مرد ناچار باشد دست به بدن زن بزند یا طبیب و پرستار زن دست به بدن مرد بزند، ولى در صورت ضرورت و ناچارى اشکالى ندارد.احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى

پوشاندن عورت به هنگام وضو 

پرسش :آیا پوشاندن عورت در هنگام وضو چه برای محرم یا نا محرم و خودمان و نیز در هنگام غسل چه برای محرم و چه نامحرم لازم است یا خیر؟

پاسخ :پوشاندن عورت به هنگام وضو و غسل لازم نیست ولی چنانچه شخص دیگری غیر از همسر آنجا باشد باید پوشیده شود.

حکم اپیلاسیون 

پرسش :حکم اپیلاسیون عورت زن توسط خانم دیگر ی که این کار شغل اوست چیست؟پاسخ :نگاه به عورت دیگری، خواه برای زایل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد.استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۴۵۴ ـ نگاه کردن به عورت مسلمان بالغ حرام است، اگرچه از پشت شیشه یا در آیینه، یا آب صاف و مانند اینها باشد، و همچنین است ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نگاه کردن به عورت کافر و بچه نابالغ که خوب و بد را میفهمد، ولی زن و شوهر می‌توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.

مسأله ۲۴۵۸ ـ اگر لازم شود که زنی زن دیگر، یا مردی غیر از شوهر خود را تنقیه کند، یا عورت او را آب بکشد، باید چیزی در دست کند که دستش به عورت او نرسد. و همچنین است اگر لازم شود مردی مرد دیگر، یا زنی غیر زن خود را تنقیه کند، یا عورت او را آب بکشد.

مسأله ۲۴۵۹ ـ اگر زن ناچار به معالجه از مرضی باشد و مرد نامحرم برای معالجه نمودن او بهتر باشد، می‌تواند به مرد نامحرم مراجعه نماید، و چنانچه آن مرد ناچار باشد که برای معالجه او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد، ولی اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند، نباید دست به بدن او بزند، و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند، نباید او را نگاه کند.

مسأله ۲۴۶۰ ـ اگر انسان برای معالجه کسی ناچار شود که به عورت او نگاه کند، ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید آیینه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه کند، ولی اگر چاره‌ای جز نگاه کردن به عورت نباشد، اشکال ندارد، و همچنین است اگر مدت نگاه کردن به عورت کوتاه‌تر از مدت نگاه کردن در آیینه باشد.

امور واجب يا حرام هنگام تخلّی

مسأله ۶۵. در هنگام تخلّی و مواقع دیگر واجب است انسان، عورت و شرمگاه خود را از كسانی كه مكلّفند، هرچند مثل خواهر و مادر با او محرم باشند و همچنین از دیوانه و بچّه، اگر ممیز باشند یعنی خوب و بد را می‌‌فهمند، بپوشاند ولی زن و شوهر لازم نیست عورت خود را از یكدیگر بپوشانند.

مسأله ۶۶. لازم نیست فرد با چیز مخصوصی عورت خود را بپوشاند و اگر مثلاً با دست هم آن را بپوشاند كافی است.

مسأله ۵۴۹ ـ محارم می‌توانند یکدیگر را غسل دهند، چه محارم نسبی مانند مادر و خواهر، و چه آنها که به واسطه شیر خوردن یا ازدواج محرم شده‌اند، و لازم نیست غسل دادن ـ در غیر عورت ـ از زیر لباس باشد، گر چه بهتر است. ولی بنا بر احتیاط واجب در صورتی مرد زنی را که محرم او است غسل دهد، که زنی که بتواند غسل دهد پیدا نشود، و همچنین به‌عکس.

مسأله ۶۹۲. نگاه كردن به عورت میّت (در غیر زن و شوهر و بچه غیر ممیز) حرام است[۲] هرچند فرد از محرم‌های میت باشد و چنانچه كسی كه میت را غسل می‌دهد، به عورت او نگاه كند گناه كرده ولی غسل میت باطل نمی‌‌شود و امّا نگاه کردن زن یا شوهر به عورت هم در هنگام غسل جایز است هرچند کراهت دارد همچنین نگاه کردن به عورت بچه غیر ممیز در حال غسل جایز است.

رساله توضيح المسائل.

پرسش: نگاه کردن به تصویر عورت مرد و زن نامحرم غیر مسلمان چه حکمی دارد اگر احتمال مفسده نرود؟

پاسخ: با شهوت جایز نیست بلکه بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش: گاهی پزشک معالج، لازم می بیند که بخشی از بدن زن نامحرم را باز کند و احیاناً ممکن است آنجا، از جاهای حساس باشد جز آلت تناسلی آیا باز کردن بدن نامحرم به هنگام معاینه و یامعالجه جایز است؟
اولاً: با وجود پزشک زن هر چند با پرداخت ویزیت گران؟
ثانیاً: بیماری چندان مهم نیست ولی به هرحال او مریض شده و به پزشک مراجعه کرده است.
ثالثاً: اگر پزشک بخواهد به آلت تناسلی نگاه کند حکم آن چیست؟
پاسخ: ۱ـ با وجود پزشک زن، مراجعه به پزشک مرد جایز نیست مگر آنکه حق ویزیت آنقدر زیاد باشد که او از عهده پرداخت آن نتواند بیرون آید.
۲ـ و اگر در آن صورت ترک معالجه به ضرر و زیان افتد و یا به رنجی گرفتار شود که تحمل پذیر نیست، جایز است.
۳ـ به هر تقدیر باید به اندازه ضرورت و ناچاری اکتفا شود و اگر معالجه بدون نگاه مستقیم میسر باشد مانند نگاه در صفحه مانیتور و یا در آینه،احتیاط ترک نشود.
 

۵پرسش: کار طبابت ایجاب می کند که پزشکان بعضی خانمهای بیمار را با دقت معاینه کنند و چون در کشورهای اروپایی در آوردن لباسهای رویی به هنگام معاینه،معمولی است آیا پرداختن به شغل پزشکی در آنجاها و به این صورت جایز است؟

پاسخ: با اجنتاب از نگاه کردن و دست زدن که حرام می باشند جایز است، مگر به مقداری که تشخیص بیماری به آن بستگی دارد.

پرسش: نگاه کردن به عورت زن غیر مسلمان در تصویر چه حکمی دارد؟

پاسخ: نگاه التذاذی جایز نیست وبدون آن هم به احتیاط واجب جایز نیست.

پرسش: آیا تغییر جنسیت اشکال دارد ؟

پاسخ: چون مستلزم نگاه به عورت است بدون ضرورت جایز نیست.

پرسش: منقلب کردن زن به مرد و بالعکس چه حکمی دارد و در صورت انقلاب مرد حکم زن را می گیرد یا خیر ؟

پاسخ: بر فرض امکان اشکال ندارد اگر مستلزم کار حرامی نباشد و بر فرض تحقق احکام جنسی جدید را دارد . استفتائات آيت الله سيستاني .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=24265


حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 



كليد: نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت  نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت   نگاه به عورتنگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت  نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت نگاه به عورت  نگاه به عورت نگاه به 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

    سلام علیکم
    جایز نیست. موارد ضروری را از دفتر مرجعتان سوال بفرمایید.
    وفقکم الله لکل الخیر

  2. ها دی می گوید

    سلام
    حکم دیدن *** توسط مادر در مواقع ضروری چیست

  3. دخترمظلوم می گوید

    سلام
    مرجع تقلیدم حضرت آقا خامنه ای رهبری هستند
    یکی ازفتاوای حضرت آقا این هست که نگاه همجنس به عورت دیگری مثلٱنگاه زن به عورت زن دیگرحرام است اما این دفعه نتوانستم به این فتواعمل کنم به دلیل مسائل پزشکی مجبور شدم ازمادربخواهم به عورت نگاه کنند چون به روانپزشکم شک کرده ام که وقتی در بیمارستان بستری بودم ایشان کاری کرده اند ولی من خبر ندارم در قسمت‌های حساس بدنم میبینم بدنم فرق کرده یعنی اصلٱبدنم مثل آدمهای عادی نیست
    آیا مرتکب گناهی شده ام وچطوربایدجبران کنم؟
    آیا میتوانم باروانپزشک فعلی همکاری کنم درصورتیکه شک کرده ام ایشان باعث شده اندبدنم مثل آدمهای عادی نباشد؟
    بااینکه آیا میتوانم روانپزشکم رابه روانپزشک جدید(دیگر)تغییردهم؟
    درضمن بایدتأکیدکنم به دلیل اینکه بازورواجبارخانواده مراد بیمارستان اعصاب وروان بستری کردندوراضی به بستری شدن نبودم درآنجاباروانپزشک فعلی آشناشدن وبعدازمرخص شدن از بیمارستان تاامروزباروانپزشکم همکاری میکنم وداروهایم را نمیتوانم سرخودی قطع کنم.
    لطفٱکمکم کنیدجوابم را بدهید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نگاه باید ضرورت پزشکی داشته باشد، اگر ضرورت هست یا شک دارید می توانید از پزشک زنان سوال کنید.
      حتما با وجود روانپزشک زن باید به روانپزشک زن رجوع کنید، مخصوصا که احتمال چنین رفتارهایی را می دهید.
      و اگر ضروری است که با این روانپزشک کار کنید مراقب حدود شرعی باید باشید.

      در هر حال اگر شرایط شما خاص هست می توانید با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل خیر