نماز علی علیه السلام به شیوه پیامبر بر خلاف سایر اصحاب

نماز علی علیه السلام به شیوه پیامبر بر خلاف سایر اصحاب

در زمان خفای سه گانه یعنی  ابوبکر،عمر و عثمان آنقدر بدعتها و تغییر سنت های پیامبر صلی الله علیه و آله زیاد شده که حد و حصر ندارد، به گونه ای که موارد زیادی را می توان در گزارشات تاریخی مشاهده کرد. تنها مسیر اهل البیت علیهم السلام هست که از انحراف و بدعت بدور مانده است.

طبق روايت بخاري در صحيح خود از عمران بن حصين صحابي پيامبركه در بصره وقتي پشت سر علي بن ابي طالب عليه السلام نماز مي خواند ، مي گويد: نماز علي ياد آور نمازي است كه با پيامبر گرامي گرامي به جاي مي آورديم.

عن عمران بن حُصين قال : صلّي مع علي بالبصرة فقال: ذَكَّرنا هذا الرجل صلاة كنّا نصلّيها مع رسول اللّه صلي اللّه عليه وسلم.

صحيح البخاري: (۱۶۱ ح۷۸۴) ، ۱/۲۰۰ط. دار الفكر ـ بيروت الاوفست عن طبعة دار الطباعة باستانبول. باب إتمام التكبير في الركوع من كتاب الأذان.

ومشابه اين روايت را از مطرف بن عبد اللّه نقل مي كند كه نماز علی علیه السلام یادآور نماز و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله هست، وی مي گويد:

صليت خلف علي بن أبي طالب أنا وعمران بن حصين فكان إذا سجد كبر وإذا رفع رأسه كبر وإذا نهض من الركعتين كبر فلما قضي الصلوات أخذ بيدي عمران بن حصين فقال : لقد ذكّرني هذا صلاة محمد صلي اللّه عليه وسلم أو قال : لقد صلّي بنا صلواة محمد صلي اللّه عليه وسلم.

صحيح البخاري: (۱۶۲ ح ۷۸۶) ، ۱/۱۹۱ ، باب إتمام التكبير في السجود.

ودر صحيح مسلم آمده:

عن مُطَرِّف قال : صليت أنا وعِمران بن حُصين خلف علي بن أبي طالب فكان إذا سجد كبر وإذا نهض من الركعتين كبر فلما انصرفنا من الصلاة قال : أخذ عمران بيدي ، ثم قال : لقد صلي بنا هذا صلاة محمد صلي اللّه عليه وسلم أو قال : قد ذكّرني هذا صلاة محمد صلي اللّه عليه وسلم.

صحيح مسلم: ۲/۸ طبعة دارالفكر ـ بيروت ، (۱/ ۱۶۹ ح ۳۹۳) باب إثبات التكبير من كتاب الصلاة.

باتوجه به نكات ياد شده معلوم مي شود كه در اثر انحراف جامعه اسلامي از مسير خود و كنار گذاشتن خليفه و جانشين بحق پيامبر گرامي (ص) و روي كار آمدن كساني كه صلاحيت نداشتند ، چه مشكلاتي بر سر شريعت اسلام آمده است.

و علي (ع) احساس نمود كه اگر چنان كه بخواهد ناهمواري هاي گذشته اصلاح نمايد و بدعت ها را برگرداند جامعه آن روز تاب تحمل آن را ندارند.

به عنوان نمونه: نماز تراويح كه توسط خليفه دوم تاسيس شد و بنا به نقل بخاري عمربا صراحت گفت:

نعم البدعة

چه بدعت خوبي است .

صحيح بخاري ج ۱ ص ۳۴۲ .

حضرت علي عليه السلام در زمان حكومت خويش در به امام حسن دستور داد كه مردم را از خواندن اين نماز مستحبي به جماعت ، جلوگيري كند ولي مردم همه فرياد در آوردند :

وا عمراه ، وا عمراه ،

به دنبال آن حضرت امير عليه السلام فرمود:

قل لهم صلوا

به آنان بگوييد به هرنحوي كه مي خواهيد نماز بخواهيد .

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.