وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز در ملک میتی که بدهکار است

0

نماز در ملک میتی که بدهکار است

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][مسأله 876 تصرف در ملک میتی که به مردم بدهکار است]

مسأله 876 تصرف در ملک میتی که به مردم بدهکار است، حرام و نماز در آن باطل است (1) ولی تصرفات جزئی که برای برداشتن میّت معمول است اشکال ندارد و نیز اگر بدهکاری او کمتر از مالش باشد و ورثه هم تصمیم داشته باشند که بدون مسامحه بدهی او را بدهند تصرف اشکال ندارد (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، صافی:) ولی اگر ضامن شوند که قرضهای او را بپردازند، یا این که طلبکار و وصی ّ میّت (گلپایگانی: یا طلبکار و حاکم شرع) اجازه بدهند، تصرّف و نماز در ملک او مانعی ندارد (صافی: و اگر میّت، بدهکار افرادی است که حاکم شرع بر آنها ولایت دارد، اذن حاکم معتبر است).

(زنجانی:) نماز در آن به احتیاط مستحب باطل است؛ ولی اگر ضامن شوند که قرضهای او را بپردازند، یا طلبکارها یا کسان دیگری که اختیار بدهی ها بدست آنها است راضی باشند، تصرف و نماز در ملک او بی تردید مانعی ندارد.

(فاضل:) و این در صورتی است که بدهکاری به اندازه همه مال باشد ولی اگر بدهکاری او کمتر از مالش باشد و بدانند چون بدهکاری او کم است طلبکار یا طلبکاران راضی هستند و ورثه تصمیم داشته باشند که بدون مسامحه بدهی او را بدهند، تصرف در آن ملک و نماز خواندن در آن اشکال ندارد؛ لیکن در این صورت بنا بر احتیاط واجب باید از ولی ّ میت هم اجازه بگیرند. (2) (نوری:) تصرفی که غیر فروختن و از بین بردن مال باشد، اشکال ندارد.

(سیستانی:) رجوع کنید به ذیل مسأله 875.

(اراکی:) مسأله تصرف در ملک میّتی که به مردم بدهکار است حرام و نماز در آن اشکال دارد، ولی اگر بدهکاری او کمتر از مالش باشد و بدانند چون بدهکاری او کم است طلبکار یا طلبکاران راضی هستند و ورثه هم تصمیم داشته باشند که بدون مسامحه بدهی او را بدهند تصرف اشکال ندارد.

(خوئی، تبریزی:) مسأله تصرّف در ملک میّتی که به مردم بدهکار است، در صورتی که ورثه بنای اداء قرض را بدون مسامحه نداشته باشند، حرام و نماز در آن باطل است.

(مکارم:) مسأله تصرّف و نماز خواندن در ملک میّتی که به مردم بدهکار است با اجازه ورثه مانعی ندارد، مگر این که تصرّف مزاحم حق ّ طلبکاران گردد.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/qqkwNU

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است نماز در ملک میتی که بدهکار است[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.