وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر

0

نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر علیهم السلام

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ انسان باید رعایت ادب را بکند]

مسأله 884 انسان باید رعایت ادب را بکند و جلوتر از قبر پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم و امام علیه السلام (1) نماز نخواند (2) و چنان چه نماز خواندن بی احترامی باشد حرام است ولی نماز باطل نیست (3).

(1) (اراکی:) و مساوی آن..

(2) (فاضل:) و نیز بنا بر احتیاط واجب مساوی قبر مطهر معصوم نماز نخواند.

(3) (اراکی:) نماز هم بنا بر احتیاط واجب باطل است.

(خوئی:) مسأله باید جلوتر از قبر پیغمبر و امام علیه السلام در صورتی که مستلزم هتک باشد نماز نخواند و الّا عیبی ندارد.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله شرط هفتم: آن که مساوی یا جلوتر از قبر پیغمبر و ائمه علیهم السلام نماز نخواند. بنا بر احتیاط واجب باید جلوتر یا مساوی با قبر پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم و امام علیه السلام نماز نخواند.

(تبریزی:) مسأله جلوتر از قبر پیغمبر و امام علیه السلام نماز بخواند عیبی ندارد.

(مکارم:) مسأله شایسته است انسان رعایت ادب کند و جلوتر از قبر پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم و امام علیه السلام نماز نخواند و در صورتی که نماز خواندن هتک و بی احترامی باشد حرام است و نماز هم اشکال دارد در غیر این صورت نماز باطل نیست.

(بهجت:) مسأله نماز خواندن جلوتر یا مساوی قبر پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم و امام علیه السلام در صورتی که بی ادبی نسبت به آنها نباشد بنا بر أظهر مکروه است ولی احتیاط مستحب ّ این است که به طور کلّی از این کار مخصوصاً از جلوتر ایستادن اجتناب کند.

(زنجانی:) مسأله شرط پنجم: بنا بر احتیاط واجب باید جلوتر از قبر پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام نماز نخواند و چنان چه این کار مستلزم هتک باشد، حرام نیز می باشد.

(نوری:) مسأله برای رعایت ادب، جلوتر از قبر پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم و امام علیه السلام نماز نخوانَد و چنانچه نماز خواندن بی احترامی و مستلزم هتک باشد، حرام است و نماز بنا بر احتیاط واجب صحیح نیست.

(سیستانی:) مسأله باید پشت به قبر پیغمبرصلی اللّه علیه و آله و سلم و ائمّه علیهم السلام در صورتی که بی احترامی به آنان باشد نماز نخواند و در غیر این صورت اشکال ندارد ولی نماز در هر دو حال صحیح است.

[مسأله 885 اگر در نماز چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهر باشد]

مسأله 885 اگر در نماز چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهر باشد (1) که بی احترامی نشود (2) اشکال ندارد (3) ولی فاصله شدن صندوق شریف و ضریح و پارچه ای که روی آن افتاده کافی نیست.

این مسأله در رساله آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی و مکارم نیست

(1) (فاضل:) بین او و قبر مطهر معصوم، حائل باشد..

(2) (بهجت:) که مساوی یا جلوتر از قبر ایستادن بی احترامی نشود..

(3) (زنجانی:) اگر چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهر باشد، نماز خواندن اشکال ندارد..

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد

نمازگزار باید در هنگام نماز جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد، ولی مساوی قبر اشکال ندارد. رساله آموزشی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نماز در مقابل قبر پیامبر یا امام علیهم السلام [مکان هایی که نماز خوندن در آنجا مکروه است ]

پرسش : آیا نماز خواندن در مقابل قبر پیامبر صلى الله عليه و آله و امام عليه السلام چه حکمی دارد؟

نماز در پایین پای آن بزرگواران چه حکمی دارد؟

پاسخ : شایسته است انسان رعایت ادب کند و جلوتر از قبر پیغمبر صلى الله علیه و آله و امام علیه السلام، نماز نخواند و در صورتى که نماز خواندن هتک و بى‏احترامى باشد حرام است و نماز هم اشکال دارد، در غیر این صورت نماز باطل نیست و در پایین پای آن بزرگواران اشکالی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر نماز خواندن جلوتر از قبر امام و پیغمبر خواندن نماز جلوتر از قبر معصومین علیهم السلام- آیا نماز در بالای سر قبر مطهر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) حکم نماز خواندن جلوتر از قبر امام معصوم علیه السلام چیست 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.