وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نفقه زن در دوران عقد

0

نفقه زن در دوران عقد

نفقه دوران عقد

پرسش 26 . در دوران عقد تا عروسى ـ كه دختر در خانه پدر به سر مى برد ـ آيا تأمين نفقه او بر عهده شوهر است؟

آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى، فاضل، مكارم و نورى: در فرض ياد شده، اگر زن تمكين داشته باشد، نفقه او بر شوهر واجب است.

آيات عظام تبريزى و وحيد: خير، در اين فرض بر عهده شوهر نيست.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]

آيه اللّه  سيستانى: اگر در شهرى كه زندگى مى كنند، متعارف است كه نفقه دختر را خانواده اش مى دهد، بر عهده شوهر چيزى نيست. در غير اين صورت، پرداخت نفقه، وظيفه شوهر است.[3]

تبصره. اگر با مطالبه زن، مرد نفقه را در اين مدت نپردازد (طبق فتواى كسانى كه مى گويند نفقه او بر عهده شوهر است)، زن مى تواند در آينده، قيمت نفقه پرداخت نشده در اين دوران را، از شوهر مطالبه كند.

  • [1]. صافى، جامع الاحكام، ج2، س 1333 ؛ امام، استفتائات، ج 3، احكام نفقه، س 14 ؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 662 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1312 ؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 1051 و ج 1، س 839 و دفتر: بهجت و خامنه اى.
  • [2]. تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1399 و وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1399.
  • [3]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، م 415.(احكام ازدواج،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله سيستاني

آیت الله سیستانی

پرسش: نفقه زن بر مرد کی واجب می شود؟ بعد از عقد یا بعد از عروسی؟

پاسخ: بعد از عروسی واجب است.

پرسش: اگر زوجه در منزل پدر باشد آیا حق مطالبه نفقه را دارد ؟

پاسخ: تا عروسی نشده است چون متعارف اسقاط حق نفقه است حق مطالبه آن را ندارد .

پرسش: اگر فردی ازدواج کرد و در مدت یکسال دخول صورت نگرفت و او را طلاق داد آیا زن حق مطالبه نفقه را دارد ؟

پاسخ: اگر زن خود را برای شوهر آماده می ساخت و از خانه بدون اجازه او خارج نمی شد استحقاق نفقه را دارد بلکه بنا بر احتیاط واجب اگر بدون اجازه از خانه خارج می شد ولی خود را برای شوهر آماده می ساخت ، حق نفقه را نیز دارد . بله اگر متعارف این باشد که تا شب عروسی و زفاف نفقه ای برای زن نیست که خود قرینه بر اسقاط این حق است و اگر او را قبل از شب عروسی طلاق بدهد حقی ندارد .

پرسش: آیا پرداخت نفقه زوجه ای که در عقد بستگی تمکین تامّ نمی کند بر زوج لازم است ؟

پاسخ: چنانچه مقصود زمانی است که دختر هنوز به خانه شوهر نرفته چنانچه شرط شده که زن می تواند تمکین تامّ نکند ولو از باب شرط ارتکازی ناشی از تعارف بر او تمکین تام لازم نیست وشوهر، هم که شرط عدم انفاق در این مدت کرده ولو از همان باب شرط ارتکازی انفاق بر او هم واجب نیست . استفتائات آيت الله سيستاني .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

آیت الله مکارم شیرازی

اجازه از شوهر برای بیرون رفتن در دوران نامزدی

پرسش :در دوران نامزدی که زن در خانه پدری تشریف دارد هرگونه بیرون رفتن زن باید با اجازه شوهر باشد یا پدر زن؟ اگر با مرد باشد در صورت رعایت نکردن زن باتوجه به این نکته در طلاق مهریه شامل زن میشود یانه؟
پاسخ :در این دوران نه نفقه واجب است ونه اجازه گرفتن زن .استفتائات آيت الله مكارم شيرازي  .

سؤال 220. آیا در دوران عقد اطاعت از شوهر بر زن لازم و پرداخت نفقه بر شوهر لازم است؟

جواب: مطابق آنچه در عرف معمول امروز است، تا زمانى که زن به خانه شوهر نیامده نه نفقه دارد و نه براى خروج از منزل از شوهر اجازه مى گیرد، و این در واقع نوعى شرط ضمن عقد است.  احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى، (دوران عقد)، آيت الله مكارم شيرازي .

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر



کلید: نفقه زن در دوران عقد نفقه زن در دوران عقد نفقه زن در دوران عقد نفقه زن در دوران عقد نفقه زن در دوران عقدنفقه زن در دوران عقد نفقه زن در دوران عقد نفقه زن در دوران عقد نفقه زن در دوران عقد نفقه زوجه در دوران عقدآيا پرداخت نفقه در دوران عقد، واجب است مشاورحقوقی خانواده:. – پرداخت نفقه از چه زمانی بر مرد واجب است … در دوران عقد که دختر در خانه پدرش زندگی می‌کند ایا در زمان عقد در صورت عدم تمکین نفقه به زن تعلق میگیرد   میزان نفقه زن در دوران عقد شرایط پرداخت مهریه در دوران عقد نفقه دختر باکره عدم تمکین در دوران عقد نفقه دختر از پدر مبلغ نفقه نفقه چيست آیا در دوران عقد نفقه تعلق میگیرد؟

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.