وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن

پرسش. اگر شوهر پوشيدن لباس و يا آرايش خاصى را از همسرش درخواست كند، آيا اطاعت او بر زن واجب است؟

2

نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن

فهرست این نوشتار:

نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن

اختيار پوشش زن بدست خود اوست. مرد نمي تواند زن خود را مجبور به رعايت يك نوع پوشش خاص كند و يا خداي ناكرده بخواهد كه بي حجاب باشد!. در هيچ صورتي زن نمي تواند در گناه از شوهر خود اطاعت نمايد!. 

گاهي خانم پوشش نامناسب دارد و رعايت حجاب اسلامي را نمي كند، مرد بايد او را با بهترین شیوه ها نهي از منكر كند، شوهر نمی تواند بی تفاوت باشد!. درست است كه نوع پوشش بر عهده خود زن است اما اگر خانم پوشش اسلامي را رعایت نکرد مرد مي تواند اجازه خروج از منزل با وضع نامناسب را به همسر خود ندهد!.

اطاعت شوهر

پرسش 100. اگر شوهر پوشيدن لباس و يا آرايش خاصى را از همسرش درخواست كند، آيا اطاعت او بر زن واجب است؟

همه مراجع: اگر اين درخواست در راستاى استمتاعات باشد و يا ترك آن  باعث نفرت شوهر گردد، بر زن واجب است اطاعت كند. در غير اين صورت، واجب نيست.

[هدانا/ تبصره : مرد به هيچ عنوان نمي تواند از زن خود بخواهد كه در بيرون از خانه و در برابر نامحرم بي حجاب و يا با آرايش خلاف شرع باشد.] 

  • [1]. امام، استفتائات، ج 3، حقوق زوجيت، س 8 ؛ تبريزى، استفتائات، س 1557 ؛ مكارم، استفتائات، ج  2، س 969 ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1407 ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1407 ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، م 339 و 340 ؛ صافى، هدايه العباد، ج  2، النشوز ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1673 و دفتر: خامنه اى، نورى و بهجت.
  • [2]. فاضل، جامع المسائل، ج1، س1673؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج3، م1365 و فصل فى النفقات؛  تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1365 و فصل فى النفقات ؛ امام، تحريرالوسيلة، ج 2، النشوز ؛ صافى، هداية العباد، ج 2، النشوز ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، م 350 و دفتر: خامنه اى، بهجت، نورى و مكارم.(احكام روابط زن و شوهر، پرسمان).

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

 

سوال: اگر مرد به بی حجاب همسرش بی تفاوت باشدچه حکمی دارد؟

پاسخ:

اگر بی اعتنائی منجر به ترک واجبی مانند امر به معروف و نهی از منکر شود یا تائید گناه او محسوب شود، حرام است.

منبع: سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا مرد اجازه دارد که حجاب را به همسر خود تحمیل کند؟

پاسخ: مرد نمی تواند همسر خود را مجبور کند به رعایت کردن حجاب ولی می تواند او را از بیرون رفتن منع کند حتی با حجاب. پس می تواند شرط کند که اگر حجاب کامل پوشید حق دارد خارج شود.

پرسش: آیا پدر ومادر شوهر اجازه اجباری نمودن چادر را برای عروس بعد یا قبل از ازدواج دارند ؟

پاسخ: نمیتوانند اجبار کند ولی شوهر میتواند اجازه ی خارج شدن از منزل را بدون چادر به همسر خود ندهد. 

پرسش: اگر زن به رعایت حجاب مصمم است ولی در اثر بی احتیاطی وحواس پرتی گاهی اوقات موی از پوشش بیرون می زند ، آیا شوهر وظیفه تذکر دارد ؟

اگر آری آیا حق دارد در صورت تکرار همراه تذکر دادن با عصبانیت برخورد کند ؟

پاسخ: می تواتند تذکر بدهد و موردی برای عصبانیت نیست .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 596: آیا شوهر، یا پدر و مادر، مى توانند همسر و یا دختران خود را مجبور کنند تا دستها و صورتشان را نیز به هنگام خروج از منزل بپوشانند؟
جواب : اجبار در این امر جایز نیست; ولى هر گاه پدر و مادر یا شوهر حسّاسیت خاصّى داشته باشند رعایت آن خوب است.
مسأله 597: در مورد حجاب واجب، کافى است که زن بدن خود را، جز صورت و دستها تا مچ، به هر وسیله اى که مى تواند بپوشاند و لباس خاصّى شرط نیست; ولى پوشیدن لباسهاى تنگ و چسبان و همچنین لباسهاى زینتى اشکال دارد .

انتخاب نوع حجاب

پرسش :آیا در مورد انتخاب نوع حجاب زن خود او اختیار دارد که مثلا چادر یا مانتو را انتخاب کند یا باید آنچه را که شوهرش انتخاب کرده انجام دهد؟

۲)با توجه به آیه ی لا اکراه فی الدین چرا باید در جامعه ی اسلامی ما حجاب اجباری باشد حتی برای غیر مسلمانان که واقعا غیر منطقی است؟؟؟
پاسخ :انتخاب نوع حجاب مشروط بر اینکه جنبه شرعی داشته باشد به دست زن است و اما رعایت حجاب از سوی غیر مسلمانان احترامی دست به مقدسات اکثریت جامعه ای که در آن زندگی می کنند.

وظیفه شوهر در قبال بی حجابی همسر

پرسش :همسر اینجانب معتقد به رعایت حجاب نیست بطوریکه در محافل و مجالس حجاب خود را رعایت نمیکند، به صحبت ها و درخواست های من هم هیچ توجهی نمی کند، با توجه به اینکه در خانواده ما بیشتر خانم ها بی حجاب هستند همین خود مزید بر علت شده که همسرم نیز از رعایت حجاب امتناع نماید. آیا گناه عدم رعایت حجاب از جانب ایشان متوجه من هم هست؟ وظیفه اینجانب در قبال ایشان چیست ؟

پاسخ :با زبان خوش و لحن ملایم ایشان را امر به معروف و نهی از منکر نمایید و بگویید حفظ حجاب از ضروریات دین است و زنی که حجاب خود را رعایت نکند به عذاب خداوند گرفتار می شود. امید است موثر واقع شود و در اینصورت گناهی بر عهده شما نیست.

کتک زدن بخاطر عدم رعایت حجاب

پرسش :اگر یکى از محارم مردى ملتزم به حجاب شرعى نباشد، آیا مرد حق دارد به خاطر این کار او را بزند، البتّه بعد از این که راههاى مختلف زیادى را براى قانع ساختن او پیموده و نتیجه اى نگرفته است؟

پاسخ :زدن به منظور امر به معروف و نهى از منکر بدون اجازه حاکم شرع جایز نیست.

حجاب اسلامي

زن و مرد گر چه در بسيارى از امور اشتراك دارند ليكن امتيازات ويژه اى نيز دارند.يكى از امتيازات مهم آنان اينست كه زن موجودى است ظريف و لطيف و زيبا و محبوب. زن دلبر است و مرد دلداده زن جاذب است و مرد مجذوب،مرد دوستدار است و زن دوست داشتنى. هنگاميكه مرد با زنى ازدواج ميكند مى خواهد تمام خوبيها و زيبائيهاى اين موجودظريف را در انحصار خويش ببيند. زنى را دوست دارد كه زيبائيها،دلبريهاو طنازيها،شوخيها و خوشمزه گيها،و همه چيزش را در انحصار شوهرش قرار دهد و نسبت به مردان بيگانه جدا اجتناب نمايد.

مرد بسيار غيور است و نمى تواند تحمل كند كه مرد بيگانه اى به همسرش نگاه كند يا با او درارتباط و آميزش باشد،بگويد و شوخى كند و بخندد و چنين عملى را تجاوز به حق مشروع خويش ميداند. و از همسرش انتظار دارد كه بارعايت پوشش و حجاب اسلامى و با تقيد به ضوابط شرعى و قوانين اخلاقى و با حفظ متانت و حجب و حياء اسلامى شوهرش را در اين خواسته مشروع كمك و يارى نمايد.هر مرد مؤمن و غيورى چنين خواسته اى را دارد.

اگر همسرش به اين وظيفه اسلامى و اجتماعى عمل كرد او نيز با آرامش خاطر زندگى ميكند و براى تامين نيازمنديهاى خانواده اش تلاش مينمايد و بر محبتش اضافه ميگردد.و همين صفا ومحبت سبب ميشود كه او نيز به زنان بيگانه بى توجه باشد. اما اگر مردمشاهده كرد كه همسرش تقيدى به حجاب و پوشش اسلامى ندارد وزيبائيهايش را در معرض ديد مردان بيگانه قرار ميدهد و با آنها نيز درارتباط و تماس است شديدا ناراحت ميشود زيرا حق انحصارى خويش راتضييع شده و در معرض ديد ديگران مى بيند. و مسؤوليت اين امر را برعهده همسرش مى داند.چنين مردى همواره پريشان خاطر و بدبين است.

محبت و صفايش نسبت به خانواده تدريجا كم ميشود.

بنابراين صلاح جامعه و بانوان در اين است كه پوشيده و محجوب باشند و متين و بدون آرايش از منزل خارج  شوند و زيبائيهاى خودشان رادر معرض ديد همگان قرار ندهند.

رعايت حجاب يك وظيفه اسلامى است.خدا در قرآن مى فرمايد:

به زنان مؤمن بگو:از مردان بيگانه چشم بپوشند.و فروج و اندام خويشتن را از نگاه ديگران محفوظ بدارند،و محل زيبائيها و زينتهاى خويش را براى اجانب آشكار نسازند،مگر آنچه را كه طبعا آشكار است (مانندصورت و دستها) و روسريهاى خودشان را بر سينه ها بيندازند (تا خوب پوشيده شود) و زينت و جمالشان را جز براى شوهر و پدر و پدر شوهر وپسران خود و پسران شوهر،و برادران و فرزندان برادر و فرزندان خواهر…آشكار نسازند (1)

آرى رعايت حجاب و پوشش اسلامى از جهات مختلف به نفع بانوان است:

1-بهتر مى توانند مقام و منزلت و ارزش وجودى خودشان را دراجتماع محفوظ بدارند،و خويشتن را از معرض ديد چشمهاى بيگانگان نگه دارند.

2-بانوان با رعايت پوشش اسلامى بهتر مى توانند مراتب وفادارى و علاقه خودشان را نسبت به همسرشان باثبات رسانند و درآرامش و صفا و گرمى خانواده كمك نمايند و از بوجود آمدن بدبينى واختلافات و مشاجرات جلوگيرى بعمل آورند.و در يك كلام،بهترمى توانند دل شوهر را بدست آورند و جايگاه خويش را تثبيت نمايند.

3-با رعايت حجاب اسلامى جلو چشم چرانيها و لذتجوئيهاى غير مشروع بصرى مردان بيگانه را ميگيرند و بدين وسيله از اختلافات وبدبينيهاى خانواده ها مى كاهند و به استحكام و ثبات و آرامش آنها كمك مينمايند.

4-با رعايت پوشش اسلامى بهترين كمك را به نسل جوان ومردان مجردى كه امكان ازدواج ندارند انجام ميدهند و از فسادها و انحرافها و ضعف اعصابهاى جوانان كه نتائج سوئش در نتيجه عائد خودبانوان خواهد شد جلوگيرى ميكنند.

5-اگر همه بانوان حجاب اسلامى را كاملا رعايت نمايند،هرزنى كه همسرش از منزل خارج ميشود اطمينان دارد كه در برابر بد حجابيهاو طنازيها و خودنمائيهاى زنان كوچه و بازار قرار نميگيرد-تا دلش راببرند و از محبت و علاقه اش نسبت به خانواده بكاهند.

آرى اسلام چون از آفرينش ويژه زن آگاه است و او را يك ركن مهم اجتماع ميداند كه نسبت به صلاح و فساد جامعه نيز مسؤليت دارد،ازاو مى خواهد كه در انجام اين مسؤليت بزرگ فداكارى نمايد و با رعايت حجاب اسلامى از مفاسد و انحرافهاى اجتماعى جلوگيرى كند و در ثبات و آرامش و عظمت ملت خويش بكوشد.و يقين بداند كه در انجام اين مسؤوليت بزرگ الهى بهترين پاداش را از خداوند بزرگ دريافت خواهدنمود.

خانم گرامى!اگر به آرامش و ثبات خانواده و اعتماد و اطمينان شوهرت علاقه دارى،اگر به مصالح واقعى جامعه بانوان مى انديشى،اگر به سلامت روانى جوانان و جلوگيرى از انحراف و لغزش آنان فكر مى كنى،اگر مى خواهى بانوان را از معرض چشم چرانى بيگانگان و فريب دادن وبانحراف كشيدن آنان نجات دهى،و اگر مى خواهى رضايت خدا را جلب كنى و يك مسلمان مؤمن و فداكار باشى، پوشش و حجاب اسلامى راهمواره رعايت كن.و زيبائيها و آرايش خودت را در معرض ديد بيگانگان قرار نده.گر چه در داخل منزل و با خويشان نزديك باشد.

داخل منزل وخارج آن،در مجالس مهمانى و در خارج فرقى ندارد.برادر شوهر،پسربرادر شوهر،شوهر خواهر شوهر، شوهر خواهر خودت شوهر عمه ات، شوهر خاله ات،پسر عمه ها،پسر دائيها،همه اينها به تو نامحرم هستندواجب است حجاب اسلامى را رعايت كنى گر چه در منزل خودتان يا درمجلس مهمانى باشيد.اگر نسبت باينها حجاب را رعايت نكنى هم مرتكب گناه ميشوى هم شوهرت را قلبا ناراحت ميكنى.ممكن است شوهرت برزبان نياورد ولى يقين داشته باش كه ناراحت ميشود و به صفا و صميميت خانوادگى شما لطمه وارد ميگردد.
اما نسبت به محارم مانند،پدر شوهر و پدر خودت برادر خودت،فرزندان برادر،فرزندان خواهر، رعايت حجاب لازم نيست.ليكن تذكراين نكته لازم است كه بهتر است نسبت باينها هم تا حدى حريم قائل شوى.و آرايش كرده و با لباسهائى كه براى شوهرت مى پوشى،نزد اينهانيز ظاهر نشوى.گر چه شرعا جايز باشد.زيرا اكثر مردها حتى در اين موارد ناراحت ميشوند،و حفظ اعتماد و آرامش قلبى آنها لازم و مفيداست و براى بقاء و ثبات و آرامش خانواده سودمند ميباشد.

(1). سوره نور آيه 31

آيين همسرداري > حجاب اسلامى.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

وظیفه زن در صورت درخواست یا اجبار مرد به بد حجابی وی

326 – اگر شوهر، زن خود را به بدحجابی اجبار کند وظیفه زن چیست؟ و اگر زن تمکین کند گناه آن بر کدامیک از آن دو نوشته می شود؟
پاسخ:
مرد حق ندارد همسر خود را به خلاف شرع مجبور کند و زن هم نباید در این موارد اطاعت کند و در صورت اطاعت از شوهرش، گناه آن برای هر دو نوشته می شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام روابط زن و شوهر

كليد: نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زننظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زننظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زننظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زننظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زننظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن  نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زننظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زننظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زننظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. حیدری می گوید

    سلام
    من همسرم بعد از دو سال عقد بودن به این ننیجه رسیده ک ظاهر منو دوست نداره و ازم میخواد که حجابم رو تغییر بدم و به قول خودش امروزی بشم
    اگ اطاعت کنم گناه کردم ؟

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر دو سال دیگر گفتند که از دین شما راضی نیستند چیکار می کنید؟!!!
      طبیعتا بله معلوم است که گناه است.
      و بسیار مشخص است که انتخاب مناسبی نیست. به همین راحتی نظرشون تغییر کرده است اصلا خوب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر