وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه

0

نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ارش البکارة در صورت از بین رفتن بکارت در عقد موقت [مهریه]

پرسش :چنانچه دختر باکره ی ۲۸ ساله ای بدون اذن پدر عقد انقطاع منعقد نماید و با رضایت و بدون هیچگونه فریبی حاضر به تمکین شود و در یکی از موارد رابطه ی جنسی بدون اینکه هیچیک از طرفین بخواهند و بدون دخول کامل و انزال، پرده ی بکارت پاره شود، آیا دختر استحقاق مطالبه مهرالمثل یا ارش البکاره یا هر عنوان دیگری را دارد؟ در صورت تهدید به آبروریزی وجهی را که می گیرد چه حکمی دارد؟
پاسخ :هرگاه شرط عدم دخول کرده باشد و آن جوان بر خلاف شرط عمل نموده استحقاق ارش البکاره دارد و اگر هر دو توافق بر دخول کرده اند استحقاقی ندارد.

صورت تعلق مهر المثل در عقد موقت [مهریه]

پرسش : اگر در عقد موقت شرط شود که این عقد جهت محرمیت می باشد و به قصد ازدواج و زناشویی نمی باشد و مهریه یک عدد سکه تمام بهار آزادی تعیین شده باشد و پس از آن دختر و پسر با رضایت و تراضی نزدیکی نمایند پس از اتمام مدت صیغه نامه زوجه مایل به عقد دائم نباشد آیا دختر می تواند به دلیل ازاله بکارت درخواست مهرالمثل نماید؟
پاسخ : هر گاه رضایت دختر مشروط به این بوده که بعدا او را عقد دایم کند و مرد تخلف کند باید مهر المثل را بدهد و اگر مشروط به این شرط نبوده مهر المثل تعلق نمی گیرد.

همسری که بدون دخول باردار شده [مهریه]

پرسش :مردى ازدواج کرده ولى هنوز دخول نکرده است امّا زن از طریق انزال در محل باردار شده است وضعیت مهر بعداز طلاق چگونه خواهد بود؟
پاسخ :هرگاه مرد سبب باردار شدن زن شده است احتیاط واجب آن است که تمام مهر را بدهد، هرچند دخول نکرده باشد.

مهریه در زنای به عنف با غیر باکره [مهریه]

پرسش :آیا زناى به عنف نسبت به غیر باکره، مهر المثل دارد؟
پاسخ :آرى مهر المثل دارد.

ضمان مهرالمثل در زنای به عنف با دختر باکره [مهریه]

پرسش :لطفاً در مورد زناى به عنف با دختر باکره به سؤالات زیر پاسخ دهید:

1ـ آیا زناى به عنف با دختر غیر بالغه باکره، موجب ضمان مهر المثل مى شود؟
2ـ در صورت بلوغ دختر در دو فرض فوق، حکم چیست؟3ـ چنانچه شخصى با وعده دروغین ازدواج، با دختر باکره اى زنا کند، با توجّه به مُکرَه نبودن دختر، آیا زانى ضامن مهر المثل است؟
پاسخ :1- آرى موجب ضمان مهر المثل مى شود.
2- از این جهت فرقى بین این دو نیست.
3- ضامن مهر المثل نیست; ولى علاوه بر حدّ، براى فریب زن تعزیر هم دارد. و حاکم شرع مى تواند به او پیشنهاد کند که اگر با آن دختر ازدواج کند تعزیر او را مى بخشد، والاّ تعزیر شدیدى درباره او جارى خواهد شد.

زن نامحرمی که بدون دخول باردار شده [مهریه]

پرسش :اگر مردى با زن نامحرمى تفخیذ کند و انزال شود و فرزندى منعقد گردد بى آن که دخول صورت گرفته باشد حکم فرزند و زوال بکارت که بر اثر تولد فرزند حاصل مى شود چیست؟

پاسخ :هرگاه یقین داشته باشد که انزالن مى شود، بعید نیست فرزند آنها همچون فرزند شبهه باشد و اگر احتمال مى داده است، خالى از اشکال نیست و در مورد مهرالمثل اگر زن با میل و رضایت خود حاضر شده و احتمال این امر را مى داده مهرالمثل ندارد و اگر احتمال نمى داده و رضایت به غیر تفخیذ نداشته، احتیاط واجب دادن مهرالمثل است.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

  1. مهريه و تمكين
  2. باكره نبودن همسر و صحت عقد
  3. مهريه زن نازا
  4. بعد از ازدواج معلوم شود همسر عيب دارد
  5. مهريه در عقد موقت 
  6. مهريه زن ناشزه
  7. اگر مهريه را پدر شوهر متكفل شود
  8. عقد بدون تعیین مهریه چه حکمی دارد


کلید:  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه  نزدیکی در دوران نامزدی و مهریه اگر در دوران عقد همخوابی صورت گرفته باشد، مهریه به چه صورت است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.