وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نزديكی همزمان با دو همسر

5

نزديكی همزمان با دو همسر

نزديكی همزمان با دو همسر

آیا مردی که چند همسر دارد می تواند همزمان با آنها نزدیکی کند؟

پاسخ حجت الاسلام طاها:

مردی که چند همسر دارد روابط زناشویی او با آنها جایز هست، اما زنها نسبت به هم باید حریم شرعی را رعایت کنند چون رابطه آنها با هم در حکم و همانند سایر زنها هست، یعنی می توانند بدون قصد لذت و مفسده به بدن هم نگاه نمایند، اما نگاه به عورت همجنس حرام می باشد.

همبستر شدن مرد در یک اتاق با دو همسر اگر باعث نگاه دو زن به عورت هم باشد، قطعا حرام هست، در غیر این صورت هم اگر دارای مفسده ای باشد، مثلا میل به همجنس را در آنها ایجاد کند، این نیز حرام هست، در  صورت نبود مفسده و نگاه و اعمال حرام، همبستری مکروه می باشد، اما حتما باید حریمها حفظ شود که بسیار سخت می باشد و نوعا هم به حرام آمیخته می شود!.  لازم به ذکر است لذت بردن زن از زن مثل لذت بردن مرد از مرد حرام بوده و اگر در حد تماس جنسی و عورت به عورت باشد علاوه بر کبیره بودن موجب تعذیر و یا حد سحق خواهد بود، اگر دو زن به ارضاء جنسی و مساحقه بپردازند، حکم شرعی بر آنها ثابت می شود و اگر شوهر در چنین عمل حرامی آنها را تشویق یا وادار کند تعزیر می شود و نیاز هست چنین مردی از جهت روانپزشکی با چنین روحیاتی مورد معاینه و تحت درمان قرار بگیرد!.

اگر به این قضیه از جهت اخلاق دینی هم نگاه شود، همبستری مرد با با یکی از دو همسرش در حضور همسر دیگر اصلا رفتار درستی نخواهد بود، آثار سوء عاطفی و اخلاقی را به دنبال خواهد داشت. رعایت حیا بسیار توصیه شده، و این در حالی است که چنین ارتباطاتی  تاثیرات سوء اخلاقی به دنبال دارد و در روایات چنین اعمالی ناپسند شمرده شده و از آن نهی شده است.

در روایات از مجامعت مرد با همسر خود در حضور همسر دیگرش نهی شده است. رسول الله (ص) انه نهی ان توطأ الحرة و فی البیت اخری(مستدرک الوسائل،ج14، ابواب مقدمات نکاح، باب 50، ح2) . پیغمبر (ص) از جماع همزمان با دو زن در یک اتاق نهی فرموده اند.

امام باقر (ع) میفرماید:
لاتجامع الحرة بین یدی الحرة. (بحار الانوار،چاپ بیروت ،1403ه.ق، ج100، ص293، ح42 ) مردی که دو زن دارد با یکی از آنها در مقابل دیگری جماع ننماید .

اما باید توجه داشت که از نظر فقهی این نهی در لسان روایات، نهی تنزیهی است نه تحریمی؛ یعنی این روایات حمل بر کراهت می شوند. از این رو در عروه الوثقی چنین آمده است:
و یکره أن یجامع و عنده من ینظر الیه و لو الصبیّ الغیر الممیّز.(العروه الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی (س)، ص965، م11) .
و امام خمینی(س) در تحریر چنین میفرماید:
…و مکروه است که در وقت جماع کردن کسى نزد او باشد که به او نگاه مى‏ کند حتى پسر بچه و دختر بچه‏. ( تحریر الوسیله ( ترجه فارسی) ج2، ص256، م 8) . البته باید توجه داشت که دیدن عورت زن بر دیگر زنان حرام است.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/XG8plm

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام متفرقه

نزدیکی با همسر از طریق مقعد

نزديكي زن و شوهر در حال جنابت

نزديكي در زمان استحاضه

چه زماني نزديكي حرام است

نزدیکی نکردن با همسر بیش از چهار ماه

نزديكي رو به قبله زن و شوهر

حکم نزدیکی در ایام شهادت



کلید: نزديكی همزمان با دو همسر نزديكی همزمان با دو همسر نزديكی همزمان با دو همسر نزديكی همزمان با دو همسر نزديكی همزمان با دو همسر نزديكی همزمان با دو همسر نزديكی همزمان با دو همسر نزديكی همزمان با دو همسر نزديكی همزمان با دو همسر همبستری مرد با با یکی از دو همسرش در حضور همسر دیگر لذت بردن زن از زن حکم رابطه جنسی هم زمان با دو زن کنار یکدیگر جماع با دو زن رابطه جنسی همزمان با دو زن همبستری همزمان با دو همسر چندهمسری چند همسری

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

5 نظرات
  1. حسین اسدی می گوید

    سلام دوستان در واقع این عمل فقط به خاطر بی حیایی دو زن به یکدیگر منع شده مثل لواط و نگاه گناه آمیز به عورت هم، به هر حال از قوانین اسلام پیروی کنید تا مشکلی پیش نیاد.

  2. س.طوسی می گوید

    نظر آیت الله سیستانی را هم اضافه کنید.
    متشکرم

  3. محمد می گوید

    دیدن عورتین زن ها بر یکدیگر حرام است.
    آیا این اتفاق بر پای مرد نوشته خواهد شد؟؟
    و حتی اگر بر اصرار خود زنان باشد. بر پای مرد گناهی نوشته میشود. و مشکل دارد؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مرد از باب نهی از منکر باید منع کند، و نباید اجازه این کار را بدهد. و قطعا کسی که زمینه ساز گناه یا تداوم گناه هست به پای او نیز گناه نوشته می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:3 ستاره