وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نزديكي در زمان استحاضه

2

نزديكي در زمان استحاضه

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

استفتاء اختصاصی سايت هدانا از دفتر حضرت آيت الله خامنه اي

سوال: آيا نزديكي در زمان استحاضه جايز است؟

جواب:

در استحاضه قليله اشکال ندارد .در استحاضه متوسطه و كثيره اگرغسل هاي خود را انجام بدهد ،اشکال ندارد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر رهبری.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم نزدیکی در زمان استحاضه

پرسش : نزدیکی با زن مستحاضه چه حکمی دارد؟
پاسخ : نزدیکی در زمان استحاضه قلیله مانعی ندارد اما در زمان استحاضه کثیره تنها در صورتی مجاز است که غسلهای روزانه را انجام داده باشد.

حکم نزدیکی با مستحاضه کثیره قبل از غسل

پرسش : نزدیکی با زن مستحاضه کثیره بعد از پا کی و قبل از غسل چه حکمی دارد؟
پاسخ : نزدیکی با او بعد از پاکی و قبل از غسل اشکال ندارد.

حکم نزدیکی در حال نفاس

پرسش : نزدیکی با همسر در حال نفاس چه حکمی دارد؟
پاسخ : نزدیکی کردن با زن در حال نفاس حرام است، اما بعد از نفاس اگر زن در استحاضه قلیله باشد مانعی ندارد ولی در استحاضه کثیره باید قبل از نزدیکی، غسل روزانه را انجام داده باشد. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۴۲۶ ـ مستحاضه ای که غسل‌های واجب خود را بجا آورده، رفتن او در مسجد و توقّف در آن، و خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد، و نزدیکی شوهر با او حلال است، اگرچه کارهای دیگری را که برای نماز انجام می‏داد مثل عوض کردن پنبه و دستمال، انجام نداده باشد. بلکه این کارها بدون غسل نیز جایز است. رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی.


رساله توضیح المسائل احکام زنان

[نزدیکی مستحاضه]

مسأله 428 رفتن در مسجد مکه و مدینه و توقف در سایر مساجد و خواندن سوره‌ای که سجده واجب دارد (1) برای زن مستحاضه اشکال ندارد ولی نزدیکی شوهر با او بنا بر احتیاط واجب (2) در صورتی حلال می‌شود که غسل کند اگر چه کارهای دیگری را که برای نماز واجب است، مثل وضو و عوض کردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (فاضل:) و نزدیکی با شوهر برای زن مستحاضه اشکال ندارد هر چند احتیاط مستحب در این است که برای این کارها غسلهای واجب خود را انجام داده باشد.

(2) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیت اللّه نوری نیست]

(3) (نوری:) و بنا بر احتیاط واجب زن مستحاضه متوسطه و کثیره تا هنگامی که بکلی پاک نشده‌اند؛ خط قرآن را مسح نکنند.

(اراکی:) مسأله اگر مستحاضه غسل‌های واجب خود را به جا آورد، چنانچه بین غسل و نماز فاصله نینداخته باشد رفتن به مسجد و توقف در آن و خواندن سوره‌ای که سجده واجب دارد و نزدیکی شوهر با او، حلال می‌شود ولی اگر بین غسل و نماز فاصله انداخته باشد، احتیاط واجب آن است که برای هر یک از این اعمال غسل جداگانه‌ای انجام دهد، و اگر غسلهای واجب خود را انجام ندهد، بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند اعمال ذکر شده را انجام دهد.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله اگر مستحاضه غسل‌های واجب خود را به جا آورد، رفتن در مسجد و توقف در آن و خواندن سوره‌ای که سجده واجب دارد و نزدیکی شوهر با او حلال می‌شود؛ اگر چه کارهای دیگری را که برای نماز واجب است، مثل عوض کردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد.

(خوئی:) مسأله مستحاضه ای که غسلهای واجب خود را به جا آورده رفتن او در مسجد و توقف در آن و خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد و نزدیکی شوهر با او حلال است، اگر چه کارهای دیگری را که برای نماز انجام می‌داد مثل عوض کردن پنبه و دستمال، انجام نداده باشد و بعید نیست که این کارها بدون غسل نیز جایز باشد اگر چه احتیاط در ترک است.

(سیستانی:) بلکه این کارها بدون غسل نیز جایز است بجز نزدیکی که بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

(تبریزی:) احتیاط مستحب..

(زنجانی:) مسأله بر مستحاضه قلیله و متوسطه رفتن در مساجد و خواندن آیه و سوره سجده و نزدیکی شوهر با وی جایز است و مستحاضه کثیره اگر غسلهای واجب خود را به جا آورد، رفتن در مسجد هر چند برای عبور نباشد و خواندن آیه یا سوره‌ای که سجده واجب دارد، و نزدیکی شوهر با او، حلال است؛ اگر چه کارهای دیگری را که برای نماز واجب است مثل: عوض کردن دستمال یا آب کشیدن آن، انجام نداده باشد.

(مکارم:) مسأله مستحاضه کثیره، هر گاه غسلهای روزانه خود را انجام دهد برای اعمال دیگر مانند طواف و نماز قضا و نماز آیات و نماز شب، غسل دیگری بر او واجب نیست تنها باید وضو بگیرد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لينك كوتاه مطلب:https://hadana.ir/?p=25621

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

 ويژه نامه احكام زن و شوهر

  1. نزدیکی نکردن با همسر بیش از چهار ماه
  2. نزديكي زن و شوهر در حال جنابت
  3. حكم شرعي نزديكي از پشت
  4. حكم نزدیکی در حال حیض
  5. شرط عدم نزدیکی در عقد دائم و موقت
  6. نزديكي رو به قبله زن و شوهر
  7. حکم نزدیکی در ایام شهادت
  8. نزديكي در آخر پريودي
  9. مستحبات نزديكي كردن
  10. نزديكي در زمان بارداري
  11. مكروهات نزديكي


كليد: نزديكي در زمان استحاضه نزديكي كردن در زمان استحاضه نزديكي در زمان استحاضه نزديكي در زمان استحاضه نزديكي در زمان استحاضه  نزديكي در زمان استحاضهنزديكي در زمان استحاضه  نزديكي در زمان استحاضه نزديكي در زمان استحاضه آميزش در استحاضه آميزش داشتن زن و شوهر خانم مستحاضه جماع در استحاضه نزديكي با همسر زن … حكم نزديكي با زن مستحا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مهسا می گوید

    سلام بعد از ده روز پرییودیم تموم شد غسل کردم اما ترشح قهوه ای دارم نزدیکی در این زمان چه حکمی دارد

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر لکه ها مرتبه ضعیف خون است و اگر زن عادت وقتيه و عدديه دارد، بايد به اندازه عادت خود حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد، خواه همراه با نشانه هاى حيض باشد يا نه. در غير اين صورت حكم تفاوت مى يابد. اینجا کلیک کنید
      با توجه به نوع عادت و مرجع تقلید در لینک مطالعه کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر