وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنی محل تامل و محل اشکال در رساله چیست

4

معنی محل تامل و محل اشکال در رساله چیست

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

منظور از«محلّ تامّل» يا «محلّ اشكال»[اصطلاحات فقهی ]

پرسش : منظور مرجع تقلید در مسئله از بیان کردن «محلّ تامّل» يا «محلّ اشكال» است، چیست؟

پاسخ : «محلّ تامّل» یا «محلّ اشکال» است مقلّد مى‏ تواند عمل به احتیاط کند یا به دیگرى مراجعه نماید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

5ـ احوط لزومی: احتیاط واجب. و به همین معناست جمله “اشکال دارد” و جمله “جای تأمل است”.

18ـ جایز است با اشکال: کاری که انجام آن جایز باشد هر چند احتیاط مستحبی ترک آن است.

19ـ جایز است با تأمل: همانند اصطلاح سابق است.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

52ـ واجب می شود با اشکال: به هر حال انجام آن بر مکلف واجب و لازم است. پس فتوای وجوبی است.

53ـ واجب می شود به تأمل: آن نیز فتوای به وجوب شیء است.

54ـ واجب می شود به کفایت: همه باید آن را انجام دهند اما با قیام جمعی از عهده دیگران ساقط می شود ولی اگر همه ترک کنند، سزاوار کیفر شوند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.


آيت الله وحيد خراساني

آیت الله وحید خراسانی

اگر مجتهد اعلم بعد از اینکه در مسأله ای فتوا داد یا قبل از آن احتیاط کند (مثلاً بفرماید: ظرف نجس را یک مرتبه در آب کر بشویند پاک می شود ، اگرچه احتیاط آن است که سه مرتبه بشویند) آن را احتیاط مستحب می گویند و مقلد می تواند عمل به آن را ترک کند. و اگر مجتهد اعلم در مسأله ای احتیاط کند و قبل و بعد از آن هیچ فتوایی ذکر ننماید و یا اینکه بفرماید: مشهور چنین می گویند و یا بفرماید: مسأله محلّ تأمل یا محلّ اشکال است، آن را احتیاط واجب می گویند و مقلّد مخیر است که در این مسأله به احتیاط عمل کند یا به فتوای مجتهد دیگری که بعد از او از دیگران اعلم باشد رجوع نماید. (منهاج 2/م31) (رساله/م7 و 8)

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی

حتما بخوانيدویژه نامه اصطلاحات رساله توضیح المسائل

معني احتياط واجب چيست



اشکال دارد یعنی چه معنی محل تامل و محل اشکال در رساله چیست معنی محل تامل و محل اشکال در رساله چیست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. اميرعباس می گوید

    آهنگ حرام را در جهت دیگری فرمودید

    آیا آهنگ مناسب این مجلس هم حرام است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مناسب رقص باشد، بله حرام است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. امیرعباس می گوید

    سلام
    در حکمی که حضرت آقا فرمودند(اگر مجلس زنانه به مجلس رقص تبدیل شود محل اشکال است)
    یعنی می توان گفت جایز است با اشکال ؟
    منظورم این نیست که آن را باید ترک کرد یا نه ، می خواهم بدانم آیا این مجلس ، مجلس لهو و لعب است یا خیر ، یا آهنگی که مناسب آن است حرام است با نه ؟
    با تشکر از سایت شما و خود جناب طاها بابت پاسخگویی.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اشکال دارد کاملا واضح است و به معنی جایز نست. یعنی چنین مجلسی حضور و شرکت در آن حرام است.
      مجلس لهو و لعب است و اشکال آن هم بخاطر رقص است.
      اگر آهنگ حرام هم باشد از جهت دوم هم حرام می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر