وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنی النکاح سنتى و نفی رهبانیت در اسلام

0

معنی النکاح سنتى و نفی رهبانیت در اسلام

معنی النکاح سنتى و نفی رهبانیت در اسلام

1- در نوشتار قبل «شیوه عقد ازدواج توسط عاقد در مراسمات» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

رهبانیت در اسلام نیست! 

بهره گیرى سالم از غریزه جنسى، و همچنین خوردن و آشامیدن از ضروریات طبیعت انسانى و موجب بقاى نسل است ازدواج در شریعت اسلام جزء سنت است پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود:

« النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی » (عروة الوثقى، سید یزدى ـ صفحه 622) «ازدواج سنت من است و هر کس از سنت من اعراض نماید از من نیست».

نگامى که به اطلاع پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) رسید که گروهى از مسلمانان از اجتماع بریده و تارک دنیا شده اند و از همه چیز اعراض نموده و به عزلت و عبادت روى آورده اند، سخت آنها را مورد عتاب قرار داد و فرمود: «لا رهبانیة فى الاسلام» (سفینة البحار، جلد 1، صفحه 540 ـ نهایة ابن اثیر) «در اسلام رهبانیت نیست».

و در حدیث دیگر به «عثمان بن مظعون» فرمود: «ان اللّه تبارک و تعالى لم یکتب علینا الرهبانیة انّما رهبانیة امتى الجهاد فى سبیل اللّه» (بحار، جلد 70، صفحه0 114) خداوند متعال رهبانیت را براى امت من مقرر نداشته، رهبانیت امت من جهاد در راه خدا است.

همچنین در قسمتى از آیه 27 سروه حدید جمله «و رهبانیة ابتدعوها ما کتبنا علیهم…» «رهبانیتى را که ابداع کرده بودند و ما بر آنها مقرر نداشته بودیم، گرچه هدف آن جلب خشنودى خدا بود» حاوى نکوهشى است بر ترسایان تارک دنیا.

و از اینجا روشن مى شود کارهاى صوفیان در ترک ازدواج و پرهیز از حلال دنیا و روى آوردن به رهبانیت و در آمدن در سلک تارکان دنیا بر خلاف آئین اسلام است و دلیل بر صدق گفتار آنها است که مى گویند تصوف ریشه هایى در عقاید مسیحیان و جوکیان هند و مانند آنها دارد، بهانه هاى آنها براى این کار از اصل کارشان عجیب تر است.
عطار در شرح حال «رابعه» (زنى که سران تصوف احترام زیادى براى او قائلند) مى نویسد: «حسن به رابعه گفت رغبت کنى تا تکاحى کنیم و عقد بندیم؟! گفت عقد نکاح بر وجودى فرود آید اینجا وجود برخاسته است که نیست خود گشته ام و هست به او شده ام… خطبه از او باید خود است نه از من»!.(تدکرة، جلد 1، صفحه 70)

2. نهج البلاغه، خطبه 207.

> جلوه حق، حضرت آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله384ـ ازدواج از مستجبات مؤکد است از رسول اکرم (صلی الله علیه وآله ) روایت است که فرمود: هر کس ازدواج کرد نیمی از دین خود را حفظ کرد.

و در روایت دیگر فرمود: هر کس می خواهد از سنّت من پیروی کند،نکاح از سنّت من است.

و در حدیث سوم فرمود: هیچ مسلمانی ،پس از اسلام، همانند همسر مسلمانی که به هنگام نگاه، او را شاد کند و از دستوراتش فرمان برد و در عیاب حافظ ناموس وی باشد، بهره ای به دست نیاورده است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم

تبدیل ازدواج موقت به دائم

شرایط عقد ازدواج دائم و موقت

حکم شرعی ازدواج اجباری

عقد در زمان عادت ماهیانه

رابطه جنسي در دوران عقد

خواندن صیغه عقد به صورت اینترنتی



کلید:  متن خطبه عقد النکاح سنتی متن کامل النکاح سنتی معنی النکاح الحمدلله الذی احل النکاح متن کامل خطبه عقد دائم متن کامل خطبه عقد موقت دوشیزه محترمه مکرمه متن عقد معنی النکاح سنتى و نفی رهبانیت در اسلام معنی النکاح سنتى و نفی رهبانیت در اسلام معنی النکاح سنتى و نفی رهبانیت در اسلام معنی النکاح سنتى و نفی رهبانیت در اسلام معنی النکاح سنتى و نفی رهبانیت در اسلام 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.