وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنای لیله القدر بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از منظر علامه حسن زاده آملی

0

معنای لیله القدر بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از منظر علامه حسن زاده آملی

معنای لیله القدر بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چیست؟

علامه حسن زاده آملی:

امام صادق عليه السّلام فرمود: “حضرت فاطمه ليلة القدر است”. حديث در تفسير فرات كوفى در ضمن سوره قدر روايت شده است. انسان نخستين بار از اين حديث فرات منتقل مى شود كه قرآن در شب قدر نازل شده است، و انسان كامل قرآن ناطق است، و حضرت فاطمه عليها السّلام مادر يازده قرآن ناطق است، بايد بدين مناسبت آن حضرت ليلة القدر باشد.

اين معنى در حدّ خود درست است و لكن حديث را معناى ديگرى فوق آن است كه در كتاب انسان و قرآن تقرير و تحرير كرده ام. در اين كتاب، دو مطلب بسيار ارزشمند و گرانقدر از دو آيت بزرگ، دو استاد بزرگوارم: آقا سيّد ابو الحسن قزوينى و آقا شيخ محمّد تقى آملى دارم.
بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه “إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ” ؟

به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند:
در آن روايتى كه امام صادق، جدّه اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد.
من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض…
***
هزار و يك كلمه، كلمه 570، علامه حسن زاده آملی.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.