وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم

0

معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل احکام مصرف زکات و شرایط فقیر برای دریافت فطریه مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

لگو احکام فطره

[مقدار پرداخت فطریه به فقیر]

مسأله 2018 احتیاط واجب آن است که به یک فقیر بیشتر از مخارج سالش و کمتر از یک صاع که تقریباً سه کیلو است فطره ندهند.

(اراکی ): مسأله احتیاط واجب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع که تقریباً سه کیلو است فطره ندهند، ولی بیش از آن مانع ندارد.

(خوئی )، (گلپایگانی )، (صافی )، (تبریزی )، (زنجانی ): مسأله احتیاط واجب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع ( (زنجانی ): که مقدار آن در مسأله [1991] گفته شد) فطره ندهند، ولی اگر بیشتر بدهند اشکال ندارد.

(بهجت ): مسأله به یک فقیر نباید بیشتر از مخارج سالش فطره بدهند و بنا بر احتیاط واجب کمتر از یک صاع (تقریباً سه کیلو) نیز فطره ندهند.

(سیستانی ): مسأله احتیاط مستحب ّ آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع فطره ندهند، مگر اینکه به فقرایی که جمع شده اند، نرسد، ولی اگر بیشتر بدهند هیچ اشکال نداد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

جمع‌آورى فطريه و توزيع مساوى بين فقرا

242. ما ـ به عنوان مؤسسه خيريه كمك به فقرا و ايتام ـ بعد از نماز عيد در مسجد جامع روستا زكات فطره را جمع‌آورى مى‌‌كنيم. همچنان‌كه مى‌‌دانيد قيمت هر صاع(سهم) متفاوت هست. آيا مى‌‌توانيم كل مبالغى را كه به ما مى‌‌رسد جمع كرده و سپس به‌صورت مساوى بين فقرا تقسيم كنيم. مثلاً به يك فقير بيست صاع و نصف يا كمتر و بيشتر از نصف بدهيم؟
ج) احتياط واجب آن است كه به فقير كمتر از يك صاع يا قيمتش داده نشود، هرچند جماعتى باشند كه مقدار فطريه به همه آنان نرسد؛ و جايز است كه به هر فقير چند صاع بلكه به مقدار مخارج سالش داده شود. و احتياط واجب آن است كه بيش از مخارج يك سال به فقير ندهند و او هم بيشتر نگيرد. استفتائات رهبري .


مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مقدار پرداخت زکات فطره

مسأله 1712ـ احتیاط واجب آن است که به فقیر بیشتر از مخارج سالش و کمتر از یک صاع (تقریباً سه کیلو) داده نشود.

نصف صاع از جنس خوب جاى یک صاع از جنس بد 

مسأله 1713ـ هرگاه به جاى یک صاع، نصف صاع از جنس خوب بدهد بطورى که قیمتش به اندازه یک صاع جنس معمولى باشد، کافى نیست و اگر آن را به قصد قیمت فطره هم بدهد اشکال دارد.

یک صاع باید از یک جنس باشد 

مسأله 1714ـ انسان نمى تواند نصف صاع را از یک جنس (مثلاً گندم) و نصف صاع را از جنس دیگر (مثلاً جو) بدهد، مگر این که مخلوط آن دو غذاى معمول آن محل باشد. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .


طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

– احتياط واجب آن است كه به يك فقير كمتر از يك صاع كه تقريباً سه كيلو است فطره ندهند. ولي اگر بيشتر بدهند اشكال ندارد.
– اگر از جنسي كه قيمتش دو برابر قيمت معمولي آن است مثلاً از گندمي كه قيمت آن دو برابر قيمت گندم معمولي است، نصف صاع كه معناي آن در مسأله پيش گفته شد بدهد كافي نيست و اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد.
– انسان نمي‎تواند نصف صاع را از يك جنس مثلاً گندم و نصف ديگر آن را از جنس ديگر مثلاً جو بدهد، و اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد.استفتائات آيت الله صافي گلپايگاني .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۰۲۷ ـ احتیاط مستحب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع فطره ندهند، مگر اینکه به فقرایی که جمع شده‌اند نرسد، ولی اگر بیشتر بدهند هیچ اشکال ندارد.

مسأله ۲۰۲۸ ـ اگر از جنسی که قیمتش دو برابر قیمت معمولی آن است، مثلاً از گندمی که قیمت آن دو برابر قیمت گندم معمولی است، نصف صاع بدهد کافی نیست، بلکه اگر آن را به قصد قیمت فطره هم بدهد کافی نیست.

مسأله ۲۰۲۹ ـ انسان نمی‌تواند نصف صاع را از یک جنس مثلاً گندم، و نصف دیگر آن را از جنسی دیگر، مثلاً جو بدهد، بلکه اگر آن را به قصد قیمت فطره هم بدهد کافی نیست. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني

 لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=15138

حتما بخوانيد



كليد: معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم معادل چند صاع به فقير فطريه دهيم احكام ٬ احكام فطريه ٬ اندازه يك صاع ٬ خامنه اي ٬ خرج سال ٬ دادن فطريه به فقير ٬ زكات فطره ٬ صاع ٬ صاع فطريه ٬ صاع معادل ٬ صاع چيست ٬ فطره فقير ٬ فقير ٬ كيلو گرم ٬ محتاج ٬ مسكين ٬معني يك صاع ٬ مقدار صاع ٬ منظور از صاع ٬ ندار ٬ نيازمند ٬ يك صاع گندم هر صاع چند گيلوگرم است معادل چند صاع به فقير فطريه بدهيم

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.