وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مستحبات و مکروهات سجده چیست

0

مستحبات و مکروهات سجده چیست

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][در سجده چند چیز مستحب است]

مسأله 1091 در سجده چند چیز مستحب است (1):

1 کسی که ایستاده نماز می خواند بعد از آن که سر از رکوع برداشت و کاملًا ایستاد و کسی که نشسته نماز می خواند، بعد از آن که کاملًا نشست، برای رفتن به سجده تکبیر بگوید (2).

2 موقعی که مرد می خواهد به سجده برود، اول دستها را و زن اول زانوها را به زمین بگذارد.

3 بینی را (3) به مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد (4).

4 در حال سجده، انگشتان ِ دست را به هم بچسباند و برابر گوش بگذارد، به طوری که سر آنها رو به قبله باشد.

5 در سجده دعا کند و از خدا حاجت بخواهد و این دعا را بخواند (5): «یا خَیرَ المَسؤُولین وَ یا خَیرَ المُعطِین َ (6) ارزُقنِی وَ ارزُق عِیالی مِن فَضلِک َ فَانَّک َ ذُو الفَضل ِ العَظِیم ِ» یعنی: ای بهترین کسی که از او سؤال می کنند و ای بهترین عطاکنندگان، روزی بده به من و عیال من از فضل خودت، پس به درستی که تو دارای فضل بزرگی.

6 بعد از سجده بر ران چپ بنشیند و روی پای راست را بر کف پای چپ بگذارد (7).

7 بعد از هر سجده وقتی نشست و بدنش آرام گرفت تکبیر بگوید (8).

8 بعد از سجده اول بدنش که آرام گرفت «استَغفِرُ اللّه َ رَبِی وَ اتُوب ُ الَیه ِ» بگوید (9).

9 سجده را طول بدهد (10) و در موقع نشستن دستها را روی رانها بگذارد.

10 برای رفتن به سجده دوم، در حال آرامی بدن «اللّه أکبر» بگوید (11).

11 در سجده ها صلوات بفرستد (12) و اگر آن را به قصد ذکری که در سجده ها دستور داده اند بگوید اشکال ندارد.

12 در موقع بلند شدن، دستها را بعد از زانوها از زمین بردارد (13).

13 مردها آرنجها و شکم را به زمین نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارند و زنها آرنجها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضای بدن را به یکدیگر بچسبانند. و مستحبات دیگر سجده در کتابهای مفصّل گفته شده است (14).

(1) (مکارم:) چند چیز در سجده به رجاء ثواب الهی مطلوب است..

(2) (مکارم:) 1 بعد از سر برداشتن از رکوع در حالی که بدن آرام است برای رفتن به سجده تکبیر گوید و هم چنین بعد از سجده اوّل و نیز برای رفتن به سجده دوّم..

(3) (فاضل:) علاوه بر پیشانی، بینی را..

(4) (زنجانی:) بلکه این امر مطابق احتیاط استحبابی مؤکد است..

(5) (فاضل:) یکی از دعاهای مناسب در سجده این است:..(مکارم:) از دعاهای خوب و مناسب این دعا است..

(6) (مکارم:) یا خَیرَ المَسئُولِین َ وَ اوسَع َ المُعطِین َ..

(7) (فاضل، مکارم:) و این را تورُّک گویند..

(8) [مورد 7 در رساله آیت اللّه مکارم نیست]

(9) (مکارم:) 7 در میان دو سجده هنگامی که بدن آرام است «أستغفر اللّه ربّی و اتوب إلیه» گوید..

(10) (مکارم:) و تسبیح و حمد و ذکر خدا گوید..

(11) [مورد 10 در رساله آیت اللّه مکارم نیست]

(12) (خوئی، فاضل، صافی، تبریزی، سیستانی، مکارم، زنجانی:) [پایان مورد 11] (گلپایگانی:) ولی آن را به قصد ذکری که در سجده دستور داده اند، نگوید [پایان مورد 11]

(13) (گلپایگانی، صافی:) 12 در موقع بلند شدن، مرد اوّل زانوها و زن اوّل دستها را از زمین بردارد..

(مکارم:) 10 به هنگام بلند شدن، اول زانوها را از زمین بردارد و بعد دستها را..

(14) [مورد 13 در رساله آیت اللّه مکارم نیست] (بهجت:) مسأله مستحب است تکبیر گفتن در موقع رفتن به سجده و بعد از سر برداشتن از آن؛ و مستحب است در حال تکبیر دستها را بلند کند؛ و برای مرد مستحب است در موقع سجده رفتن، دستها را زودتر از زانوها بر زمین بگذارد و در موقع بلند شدن برای قیام، زانوها را زودتر از دستها از زمین بردارد و زن در حال رفتن به سجده، اول زانوها را به زمین می گذارد بعد دستها را، و مستحب است در حال سجده بینی نیز به خاک و یا هر چه سجده بر آن جایز است گذاشته شود و بین دو سجده دعاهایی که وارد شده بخواند، مثل استغفار و مانند آن و مستحب است در بین دو سجده به حال تورّک بنشیند (یعنی بر ران چپ بنشیند و قدم راست را بر کف قدم چپ بگذارد) و بر روی دو پا نشستن مکروه است؛ و برای زن مستحب است نشستن بر نشیمنگاه و بالا آوردن زانوها و چسباندن رانها به یکدیگر؛ و هم چنین مستحب است نمازگزار در وقت بلند شدن برای ایستادن بگوید: «بِحَول ِ اللّه ِ وَ قُوَّتِه ِ اقوم ُ وَ أَقعُدُ». [و نیز رجوع کنید به مسأله اختصاصی (925)، صفحه (606)]

[ قرآن خواندن در سجده مکروه است]

مسأله 1092 قرآن خواندن در سجده مکروه است. و نیز مکروه است برای برطرف کردن گرد و غبار، جای سجده را فوت کند. و اگر در اثر فوت کردن، دو حرف از دهان بیرون آید (1)، نماز باطل است (2) و غیر اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصّل گفته شده است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی، تبریزی:) حرفی از دهان عمداً بیرون آید..  (مکارم:) عمداً کلمه دو حرفی از دهان بیرون آید، نماز اشکال دارد. [پایان مسأله] (سیستانی:) دو حرف از دهان عمداً بیرون آید..

(2) تبریزی، (سیستانی:) بنا بر احتیاط..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست مستحبات و مکروهات سجده چیست 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:4 ستاره