وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مستحبات بعد از مرگ

0

مستحبات بعد از مرگ

رساله توضیح المسائل طهارت

احکام بعد از مرگ

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][بعد از مرگ مستحب ّ است دهان میّت را هم بگذارند]

مسأله 541 بعد از مرگ مستحب ّ است دهان میّت را، هم بگذارند که باز نماند و چشمها (1) و چانه میّت را ببندند و دست و پای او را دراز کنند (2) و پارچه ای روی او بیندازند (و اگر شب مرده است، در جایی که مرده، چراغ روشن کنند (3)) و برای تشییع جنازه او مؤمنین را خبر کنند. و (4) در دفن او عجله نمایند، ولی اگر یقین به مردن او ندارند، باید صبر کنند تا معلوم شود (5) و نیز اگر میّت حامله باشد و بچه در شکم او زنده باشد (6)، باید به قدری دفن را عقب بیندازند، که پهلوی چپ او را (7) بشکافند و طفل را بیرون آورند و پهلو را بدوزند (8).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی، زنجانی، تبریزی:) بعد از مرگ مستحب ّ است چشمها و لبها..

(2) (اراکی:) بعد از مرگ مستحب ّ است دهان میت و هم چنین چشم او را هم بگذارند که باز نماند و چانه میت را ببندند و پای او را دراز کنند و دستهای او را کنار پهلوهایش دراز کنند..

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه مکارم نیست]

(4) (گلپایگانی، صافی:) و در تشییع، آداب اسلام را رعایت کنند و از شرکت بانوان در تشییع که مکروه است مخصوصاً حرکت آنان جلوتر از مردان آن هم با مظاهر غیر اسلامی جلوگیری نمایند و منظره عبرت آور تشییع جنازه را به معصیت و تشبّه به عادات و رسوم کفار که حاکی از عدم استقلال فکری و نفوذ بیگانگان است آلوده نکنند و اجازه ندهند که آداب و رسوم مخالفین اسلام به اجتماع مسلمین راه پیدا کند. چه خوب است که مسلمین برای حفظ سنن مذهبی و استقلال فکری خود در همه شئون، روش اولیاء اسلام علیهم السلام را سرمشق قرار دهند و از عواقب و خیم تشبّه به بیگانگان بپرهیزند و نیز مستحب است..

(5) (مکارم:) تا کاملًا معلوم شود..

(6) (مکارم:) یا احتمال زنده بودن او را بدهند، باید پهلوی چپ او را بشکافند و طفل را بیرون آورند، سپس پهلو را بدوزند و چنانچه دسترسی به اهل اطّلاع بوده باشد این کار را زیر نظر آنها انجام دهند.

(7) (زنجانی:) شکم او را.. (سیستانی:) پهلوی او را..

(8) (زنجانی:) شکم او را بدوزند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/D1Qywt

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. احکام محتضر / رساله 10 مرجع
  2. احکام اموات‏
  3. آيا تماس با جنين سقط شده غسل مس ميت دارد
  4. آيا دست زدن به بيمار مرگ مغزى غسل دارد
  5. مس ميت با دستكش
  6. آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است
  7. آيا با مس ميت كافر غسل واجب مي شود
  8. استفاده از اموال ميت در مجلس ترحيم
  9. روش تيمم ميت
  10. غسل ارتماسي ميت
  11. نبش قبر و انتقال اجساد چه حكمى دارد
  12. آيا رو به قبله نمودن محتضر واجب است
  13. حكم قبر چند طبقه
  14. مادر حين زايمان فوت كند تكليف جنين چيست
  15. حكم تشريح و كالبد شكافي


کلید: مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ مستحبات بعد از مرگ[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.