وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مرد روزهای سخت انقلاب/ معرفی کتاب ملا صالح

0

مرد روزهای سخت انقلاب/ معرفی کتاب ملا صالح

سلام خدا بر ملا صالح،مرد صالح خدا مرد میدان های مختلف نبرد با دشمن مرد صبور و داغ دیده، مرد زخم زبان های دشمن و خودی ها ،سفیر پیام امام خمینی در زمان جنگ سفیر جبهه ی فرهنگی انقلاب مردی که هر بار فرصت یافت از تبلیغ و مبارزه و جهاد در مسیر انقلاب اسلامی دریغ نکرد و تمام سختی های آن را به جان خرید کتاب ملا صالح خاطرات آزاده ای است که در این کتاب با فراز و نشیب هایی از زندگی جهادی این شخص بزرگ روبرو می شوید و در سطر سطر این خاطرات او را تحسین خواهید کرد مردی که خودش را فدای جبهه ی انقلاب کرد و بر مصایب این حرکت عظیم عاشقانه صبر کرد کتابی که شما هم با خواندنش در آخر خواهید گفت سلام بر ملا صالح عزیز و بر رنج ها و غصه هایش گریه خواهید کرد واین گریه ،گریه ی غرور به دلیر مردانی است که ما آنان را فرزندان صالح خمینی می نامیم……

 

در کوره‌ی هجران عیار یار می‌سنجند

باید کمی دوری برای امتحان باشد

«ملا صالح» عنوان کتابی است که زندگی مجاهد خستگی ناپذیر ملاصالح قاری مترجم اسرا در جنگ تحمیلی را روایت می‌کند. با این شخصیت در کتاب «آن بیست و سه نفر» آشنا شده‌اید و در این کتاب روایتی شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده را از این شخصیت از نظر خواهید گذراندملا صالح قاری، هم در اسارت ساواک رژیم پهلوی بوده و هم زندان‌های استخبارات عراق را تجربه کرده و در این کتاب خاطراتش را از آن روزها بیان کرده است.

کتاب مُلّاصالح سرگذشت شگفت انگیز مترجم اسرای ایرانی در عراق است که به همت «رضیه غبیشی» از انتشارات «شهید کاظمی» در یازده فصل به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در این یازده فصل به سرگذشت عجیب ملاصالح قاری می‌پردازد که در آبادان به دنیا آمده و زندانی سیاسی در دوران طاغوت، اسیر جنگی دوران دفاع مقدس در عراق و حتی پس از آزادی و بازگشت به ایران زندانی بوده است.

ملاصالح به عنوان زندانی سیاسی، ۸ سال در زندان‌های ساواک بود. پس از آن در دوران جنگ تحمیلی توسط نیروهای بعثی دستگیر شد و عراقی‌ها که متوجه تسلط او بر زبان فارسی و عربی شدند، از وی به عنوان مترجم استفاده کردند. شهرت ملاصالح به خاطر دیداری بود که ۲۳ نفر از جوانان و نوجوانان با صدام داشتند و او در آن دیدار مترجم صدام بود. دیداری که در بسیاری از شبکه‌های جهانی پخش شد و مانور تبلیغاتی حزب بعث به شمار می‌رفت. او در نهایت پس از ۴ سال در سال ۱۳۶۴ از سوی عراق همراه با ۵۰۰ نفر دیگر آزاد شد.

ملاصالح قاری پس از آزادی و بازگشت به کشور، به اتهام خیانت و همکاری با بعثی‌ها و شکنجه اسرا، مجددا روانه زندان شد. او بعد از ۲سال به قید ضمانت آزاد گردید و در نهایت پس از بازگشت اسرا در سال ۱۳۶۹ با نامه مرحوم سیدعلی‌اکبر ابوترابی (سید آزادگان)، بی‌گناهیش اثبات شده و از وی رفع اتهام می‌شود.

«۲۳ نفر و آن یک‌نفر» فیلمی تلویزیونی درباره ملاصالح است که به کارگردانی مهدی جعفری از شبکه چهارم سیما پخش شده است. ملاصالح خوب می‌داند سرنوشت پاسداران انقلاب اسلامی در همان بدوِ ورود و به محض شناسایی چوبه دار است و چاره‌ای می‌اندیشد برای نجات پاسداران از مهلکه. زمان تقسیم‌بندی اسرا اعلام می‌کند: «بسیجی‌ها یک طرف، ارتشی‌ها هم یک طرف، پاسدار هم که نداریم یک طرف.» و این جمله پاسدار هم که نداریم، در همان ایام میان اسرا بسیار معروف شد.

  • برشی از این کتاب:

«روزها به تلخی و سختی بر من می‌گذشتند. هیچ کس از خانواده و رفقایم نمی‌دانستند بر من چه گذشته. اتاقی که محبسم در اداره ساواک بود نیمه تاریک و از شدت گرمی هوا عرق شر شر از سر و رویم می‌ریخت. لباس‌هایم پاره و خون خشک بر آنها نشسته بود. زمین زیر پایم لخت بود. موقع خواب بر همان زمین سر می‌گذاشتم و می‌خوابیدم…«.

کتاب «ملا صالح» که رضیه غبیشی آن را نوشته در 288 صفحه و با قیمت 12هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.