وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مراسم عمر کشان

0

مراسم عمر کشان

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل «لعن علنی از نظر مراجع» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

اهانت به خلفا در مجالس فرحة الزهرا

پرسش : اهانت به بعضی خلفاء در نهم ربیع الاول که در نظر عده ای ایام فرحه الزهراء نامیده شده، چه حکمی دارد؟

پاسخ : لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان می شود خودداری شود و اهانت به مقدسات دیگران نکنند و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحه الزهرا» معروف است.

انجام اعمال زشت در روز نهم ربیع الاول

پرسش : شیعیان در روز نهم ربیع الأوّل به مناسبت عید الزهراء (علیها السلام) مراسم جشن و سرور بر پا مى کنند. در برخى از این مراسم آنچه از سخنان رکیک، و حتّى خلاف مى دانند، مى گویند; بلکه گاه مردان، خود را به شکل زن در مى آورند! و هنگامى که به آنان تذکّر داده مى شود، به روایت «رُفِعَ القَلَمْ» استناد جسته، و مى گویند طبق این روایت، اعمال مذکور اشکالى ندارد. آیا این اعمال، جایز و موجب رضاى خدا و اهل بیت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجیه روایت رفع قلم چیست؟

پاسخ :

اوّلا: روایتى با عنوان رفع قلم در آن ایّام مخصوص، در منابع معتبر نداریم.

ثانیاً: بر فرض، چنین چیزى باشد (که نیست) مخالف کتاب و سنّت است، و چنین روایتى قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانى مجاز نیست. همچنین سخنان رکیک و کارهاى زشت دیگر.

و ثالثاً: تولّى و تبرّى راههاى صحیحى دارد، نه این راههاى خلاف.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


حضرت آيت الله بهجت

حضرت آيت الله بهجت

بیان فضائل اهل‌بیت(ع) در مجالس عیدالزهرا (س)

در مجالسی که به‌مناسبت حضرت فاطمه علیهاالسلام برقرار می‌شود (نهم ربیع‌الاول)، شایسته است فضایل و مناقب اهل‌بیت، به‌خصوص حضرت زهرا علیهم‌السلام بیان گردد و برگزاری مجالس خنده، بدون ذکر فضایل آنها خوب نیست؛ زیرا چه‌بسا با یک کلمۀ مُهمَل، اشخاصی به تردید بیفتند، به‌خصوص در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چه‌بسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار و افراد، و از صحنه‌ها عکس‌برداری کنند، و ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.

از راه‌هایی که مرحوم آقای بروجردی رحمه‌الله نیز همین راه را می‌رفتند، همان بیان مشترکات میان ما و عامّه و ترک مَطاعِن و یا لعن و سبّ آشکار آنهاست. که از جمله، بیان حدیث معروف و مشهور بین فَریقَین، یعنی حدیث ثقلین، است.

در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۳۸

حتما بخوانيد

 ویژه نامه ماه ربیع الاول

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.