وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد

بارى از «ذِكر» سوال شده بود، گرچه زياد است ولى مناسب حال و مقام كه در قرآن، منصوص و در كلمات معصومين مأثور است، ذكر يونسيه: (لا إلهَ إلاّ اَنت سُبحانَكَ اِنّى كُنتُ مِنَ الظّالِمين) است كه نتيجه آن در خود قرآن منصوص است: (وَ نَجَّينَاهُ مِنَ الغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنجِى المُومِنين)و او را از اندوه رهانيديم و مومنان را [نيز] چنين نجات مى ‏دهيم.

0

مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد

مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد

آثار و فوائد ذكر يونسيه را بنويسيد؟

شيخ محمد حسين اصفهانى
شيخ محمد حسين اصفهانى

ذكر يونسيه، گفتارى از مرحوم كمپانى اعلى الله مقامه.

بارى از «ذِكر» سوال شده بود، گرچه زياد است ولى مناسب حال و مقام كه در قرآن، منصوص و در كلمات معصومين مأثور است، ذكر يونسيه: (لا إلهَ إلاّ اَنت سُبحانَكَ اِنّى كُنتُ مِنَ الظّالِمين) 2 است كه نتيجه آن در خود قرآن منصوص است: (وَ نَجَّينَاهُ مِنَ الغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنجِى المُومِنين)

3 و چون غم سالك، خلاصى از سِجن (زندان) طبيعت است بايد اين مقصد بزرگ منظور بوده باشد، كه نتيجه نجات از سِجن طبيعت، ارتقا به عالم قُدس است. و بديهى است كه اين قِسم از نتايج، تابع لقلقه لسان 4 نيست، توجه مخصوص به مذكور (آنچه گفته مى‏شود) لازم دارد و فنا در مذكور، نتيجه نجات از سِجن طبيعت و ملازم با «بقاء بالله» است و مشايخ مى‏فرمودند كه اقلاً چهارصد مرتبه ذاكر در سجده باشد- كه اشرف حالات عبوديّت است- خيلى خوب است، خرده خرده بايد زياد شود. شايد بعضى كه مى ‏شناسيد، دو ساعت يا زيادتر اين سجده را ادامه داده ‏اند.

بهترين اوقات، وقت سحر يا بعد از نماز عشا كه وقت انحدار (پايين رفتن) 5 غذا است كه نه معده پر و نه چندان خالى و ضعيف است. و البته توجه به مذكور عَلَى الاتّصال لازم است، تا غلبه حال دست دهد، و روزنه به عالم ملكوت باز شود و نفس مجرد مشهود گردد: «مَن عَرَفَ نَفسَهُ، فَقَد عَرَفَ اللهَ».

و آنچه مشايخ طريقتى در ذكر قلبى اصرار دارند، براى همين است كه در ذكر لفظى توجه تامّ، غالباً دير دست مى‏ دهد، ولى نقش در قلب بى‏ توجه، يك مرتبه آن متصور نيست. پس اگر مستدام شود، البته زودتر غلبه حال رخ مى‏ دهد، و اين مطلبى كه عرض شد، فقط براى سرّ توجه تام بود، نه آنكه غرض ترجيح ذكر قلبى است بلكه همين ذكر لفظى كه موافق شرع است، و همچنين، نماز و دعا و زيارت هر كدام كه با توجه باشد موثّر است.

ديگر آنكه هر كس خود خواه است، بايد هميشه حاضر مع ‏الله باشد و لسان او از ذكر او، و قلب او از ياد او خالى نباشد و لو در بيت ‏الخِلاء (دست‏شويى) كما اينكه از دستورشارع و اذكارى كه در بيت‏ التّخليه وارد شده، انسان مى ‏فهمد اهميت ياد حق و ذكر او را.

(1) ميزان الحكمه، ج 3، ص. 255) آنكه در صدد اداى حق مدعو و مذكور نيست و آنكه از كوتاهى ‏هايش رنج نمى ‏برد كى تواند سالك طريق گردد؟

5- پايين رفتن‏(2)

(1) پى ‏نوشت‏ها: 1- خدا را هميشه و در همه حال سپاس.

2- معبودى جز تو نيست، منزّهى تو، راستى كه من از ستمكاران بوده ‏ام. سوره انبياء: آيه. 87

3- و او را از اندوه رهانيديم و مومنان را [نيز] چنين نجات مى ‏دهيم. سوره انبياء: آيه. 88

4- اذكار «مغز» ادعيه‏اند همان‏گونه كه «دعا» را شرايطى است اذكار را نيز آدابى مى‏باشد كه بدون آنها اجابتى در پى نخواهند داشت. چنانچه معصوم مى‏فرمايد:Z H احفظ آداب الدعاء فان لم تأت بشرط الدعاء فلا تنتظر الاجابه» يعنى آداب دعا را محافظت كن و الا منتظر اجابت دعا نباش. ابتدائى‏ترين شرط دعا به ويژه اذكار، عرفانى، شناخت مذكور و مدعوّ است، به‏قدر معرفت مذكور به ذاكر توجه شود. آنكه قلبش را غفلت‏ها و نسيان‏ها محاصر كرده‏اند ذكر از بينى‏اش بالاتر نخواهد رفت قلب پاك و زبان صدق را پاسخ گويندZ H يا موسى ادعنى بالقلب النقى و اللسان الصادق»

(2) 6- بحارالانوار: ج 2، ص 31، با اين تفاوت كه در همه به جاى لفظ «الله» واژه «ربّه» آمده است.

كتاب نامه‏ هاى عرفانى- آيت الله شيخ محمد حسين اصفهانى (كمپانى)/- پرسمان.


در روایات

در منابع شیعه و اهل سنت از پیامبر(ص) نقل شده است که این دعا، اسم اعظم خداوند است که اگر خدا رابه آن بخوانند، اجابت می‌کند. پیامبر در پاسخ به سوال اصحاب که آیا این دعا تنها برای نجات یونس بود، به ادامه همین آیه قرآن استناد کرد که «و مؤمنان را [نیز] چنین نجات می‌دهیم.»[۳] در حدیث دیگری از پیامبر تاکید شده است که هر مسلمانی برای حاجت خود، این ذکر را بخواند، خداوند خواسته او را برآورده می‌کند.[۴] از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که در شگفتم از کسی که‌اندوه دارد چگونه به این آیه قرآن «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» پناه نمی‌برد در حالی که خداوند در ادامه آیه فرموده است: ما دعای او را پذیرفتیم و او را از اندوه نجات دادیم و مومنان را این گونه نجات می‌بخشیم.[۵]

آیات ۸۷ و ۸۸ سوره انبیا که اشاره به ماجرای یونس و دربردارنده ذکر یونسیه است، در رکعت اول نماز غفیله بعد از سوره حمد خوانده می‌شود.

عبارت زیر که شامل ذکر یونسیه است را سید بن طاوس با عنوان دعای یونس نقل کرده است:

«یا رَبِّ مِنَ الْجِبَالِ أَنْزَلْتَنِی وَ مِنَ الْمَسْکنِ أَخْرَجْتَنِی وَ فِی الْبِحَارِ صَیرْتَنِی وَ فِی بَطْنِ الْحُوتِ حَبَسْتَنِی
فَلا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»[۶]

در عرفان
اساتید اخلاق و عرفان بر گفتن ذکر یونسیه تأکید بسیار دارند و مداومت بر آن را در هر حال راه‌گشای سالک می‌دانند.[۷] از سید علی قاضی طباطبایی عالم و عارف شیعه، توصیه به چهارصد بار گفتن ذکر یونسیه نقل شده است. از آیت الله کشمیری نیز نقل شده که بهترین کار برای سالک، سجده است که ذکر یونسیه در آن گفته شود.ایشان بعد از هر نماز،۴۰ بار ذکر یونسیه در سجده به مدت یک اربعین (۴۰ روز)، برای قضای حوائج،را توصیه می‌کردند. [۸] آیت الله انصاری همدانی می‌گوید: ذکر یونسیه برای سالک، همانند سوخت برای ماشین است. آیت الله بهاءالدینی می‌گفت: حیرانم از کسی که محزون است، ولی به این ذکر پناه نمی‌برد.[نیازمند منبع]

سوره انبیا، آیه ۸۸؛ جوری نیشابوری، قوارع القرآن، ۱۴۳۲ق، ص۲۴
پرش به بالا↑ کفعمی، المصباح، ۱۴۰۵ق، ص۲۹۸؛ جوری نیشابوری، قوارع القرآن، ۱۴۳۲ق، ص۲۵
پرش به بالا↑ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ۱۴۱۳ق، ج۴، ص۳۹۳
پرش به بالا↑ سید بن طاوس، مهج الدعوات، ۱۴۱۱ق، ص۳۱۱
پرش به بالا↑ شیروانی،برنامه سلوک در نامه‌های سالکان،‌ ۱۳۸۶ش، ص۲۲۵؛ مظاهری، سیر و سلوک، ۱۳۸۹ش، ص۱۱۴.
پرش به بالا↑ به نقل از صداقت، علی اکبر، افتاب خوبان. ویکی شیعه

 

 

کلیک کنید و بخوانید:

ذکر یونسیه و دستور آیت الله ملکی تبریزی

ذکر برای ازدواج سریع

ثواب ذکر لا اله الا الله 

دﺳﺘﻮر اﻟﻌﻤﻞ ﻣﺮﺣﻮم آیت الله ﻗﺎضی ﺑﺮای دﻓﻊ دﺷﻤﻦ و برای خلاصی از شر مزاحم

دستورالعمل عرفانی علامه طباطبایی برای خودسازی جوانان

مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری داردمداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد مداومت بر ذکر یونسیه چه آثاری دارد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.