وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

محروم کردن از ارث

0

محروم کردن از ارث

فهرست این نوشتار:

محروم کردن از ارث

محروم كردن برخى از ورثه از ارث، يا محروم كردن دختر از ارث در شرع مقدّس اسلام جايز نيست. ولى هر كس مى‌تواند در حيات خود چيزى از اموال خود را به برخى فرزندان يا كسان ديگر ببخشد و به آنها تحويل دهد. در اين صورت، مال آن شخص خواهد شد. يا وصيّت كند چيزى از ثلث مالش به او بدهند و هرگاه ببخشد و تحويل ندهد ملك آن كس نخواهد شد. بنابراین پدر نمى تواند هیچ یک از فرزندانش را از ارث محروم کند; و اموال او طبق قانون خدا در میان دختر و پسر تقسیم مى شود. فقط مى تواند وصیّت کند که به مقدار یک سوم (ثلث) اموالش یا کمتر، به هر کس مایل است بپردازند.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1879: شخصی همه اموال منقول و غیر منقول خود را برای پسرش وصیّت کرده و با این کار شش دختر خود را از ارث محروم نموده است، آیا این وصیّت نافذ است؟ و در صورتی که نافذ نباشد، چگونه آن اموال بین شش دختر و یک پسر تقسیم می‏شود؟
ج: صحّت‏ وصيّت مزبور فی ‏الجمله مانعی ندارد، ولی فقط به مقدار ثلث مجموع ترکه نافذ است و در مقدار زائد بر آن، متوقف بر اجازه جميع ورثه است، در نتيجه اگر دخترها از اجازه آن خودداری کردند، هر يک از آنان سهم ‏الارث خود را از دو سوم ترکه می‏برند، بنا بر اين دارايی پدر به بيست‌وچهار قسمت تقسيم می‏شود و سهم پسر از آن به عنوان ثلث موصی‏ به هشت بيست‌وچهارم و سهم او از دو سوّم باقی‌مانده چهار بيست‌وچهارم می‏شود و سهم هر يک از دخترها هم دو بيست‌وچهارم است و به عبارت ديگر نصف مجموع ترکه متعلّق به پسر است و نصف ديگر بين آن شش دختر تقسيم می‏شود.

اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

محروم كردن از ارث :

محروم كردن برخى از ورثه از ارث، يا محروم كردن دختر از ارث در شرع مقدّس اسلام جايز نيست. ولى هر كس مى‌تواند در حيات خود چيزى از اموال خود را به برخى فرزندان يا كسان ديگر ببخشد و به آنها تحويل دهد. در اين صورت، مال آن شخص خواهد شد. يا وصيّت كند چيزى از ثلث مالش به او بدهند و هرگاه ببخشد و تحويل ندهد ملك آن كس نخواهد شد.

منبع: هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

محروم کردن فرزند از ارث خلاف شرع است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم دقت بیش از پیش آحاد جامعه در مساله مهم و حساس ارث، فرمودند: «… متاسفانه عده‌ای در این مساله اشتباه می کنند و کارهایی خلاق قانون شرع انجام می گیرد؛ در برخی از مناطق معمول است که به دختران ارث نمی دهد و می گویند ارث ما مربوط به پسران است، این قانون مربوط به زمان جاهلیت است و اسلام این قانون را درست نمی داند و پدر و مادر هم نمی توانند فرزندان دختر را از ارث محروم کنند.

معظم له افزودند: برخی از افراد به دلیل این‌که از فرزند خود ناراحت هستند آنها را از ارث محروم می کنند، این مساله درست نیست و هیچ کس حق ندارد هیچ یک از وارثان خود را از ارث محروم کند، چراکه ارث دست ما نیست بلکه‌ قانون خداوند تبارک و تعالی است، قانون ارث را هیچ کس نمی تواند بهم بزند و کسی را از ارث محروم کند.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: بعضی از افراد در حال حیات خود ارث را بین ورثه تقسیم می کنند، این کار نیز درست نیست، البته اگر تمام ورثه بگویند ما به چنین کاری راضی هستیم اشکالی ندارد، اما اگر رضایت ندهند پدر حق ندارد چنین کاری انجام دهد، متاسفانه الان بسیاری این روش را در پیش گرفته اند در حالی که باید توجه داشته باشند این شیوه اشکال دارد.

ایشان اضافه کردند: البته اینها یک کار می توانند بکنند مقداری از مال خود را به فرزندان ببخشند و به او تحویل هم بدهند، متاسفانه بسیاری از افراد این مشکل و گرفتاری را دارند که به عنوان مثال زمین را تحویل فرزند نمی دهند.

وصیت به بیش از ثلث اموال جایز نیست

معظم له در توضیح و تبیین مساله ثلث در دین مبین اسلام، فرمودند:‌ هر کس می تواند به یک سوم اموال خود وصیت کند و خداوند این حق را به افراد داده است، ‌اما بیش از یک سوم حتی اگر یک ریال باشد قبول نیست و فرد نمی تواند تمام و یا نصف مال خود را وصیت کند.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: دیده می شود برخی از وارثان می خواهند این ثلث که متعلق به پدر است را مالک شوند و برای دستیابی به آن بهانه هایی نیز در می آورند و به عنوان نمونه می گویند ما ثلث پدر را توی بانک گذاشته ایم و درآمد آن را در آنچه پدر گفته خرج می کنیم، ‌این درست نیست و باید ثلث دقیقا در همان مسیری که وصیت شده خرج شود.
ایشان اظهار داشتند: برخی از خانواده های می گویند ثلث را بین بچه ها تقسیم کنیم تا آنها خودشان به بخشی از وصیت پدر و مادر عمل کنند؛ این مساله نیز مقدمه از بین رفتن ثلث و یقینا باطل است.
معظم له بیان داشتند: برخی از والدین می گویند ما اطمینان نداریم ثلث بعد از فوت ما به چه سرنوشتی دچار می شود از این رو خودمان می خواهیم در محل مورد نظر هزینه کنیم؛‌ این روش، روش خوبی است چراکه پول و سرمایه ممکن است باعث فریب انسان شود و وارثان آن را در مسیر مورد نظر هزینه نکنند.

فرازهایی از سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) کریمه اهل بیت(علیهم السلام) ، سال 91

سوالات فقهی:

سؤال 885 ـ مرحوم پدرم، به علّت این که از مسائل شرعى آگاهى نداشت، و در وقت نوشتن وصیّت نامه با اهل علم مشورت ننمود، اموال خود را طبق موازین شرع تقسیم نکرد. بلکه در بسیارى از موارد دخترانش را از ارث محروم کرده، و سهم آنها را به پسرانش داده است. حال مى خواهیم بدانیم که آیا:

1ـ پدرمان مقصّر است، و عند الله مؤاخذه مى شود؟

2ـ وظیفه ورثه در مقابل این وصیّت، که حقّ بعضى داده نشده، چیست؟

جواب: پدر نمى تواند هیچ یک از فرزندانش را از ارث محروم کند; و اموال او طبق قانون خدا در میان دختر و پسر تقسیم مى شود. فقط مى تواند وصیّت کند که به مقدار ثلث اموالش یا کمتر، به هر کس مایل است بپردازند.

> استفتائات جلد 3 > محروم کردن از ارث. آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/ILCz3w

حتما بخوانيد



کلید: محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث محروم کردن از ارث آیا محروم کردن فرزندان از ارث قانونی است  محروم کردن از ارث و میراث  وصیت نامه متوفی در چه صورتی نافذ نیست محرومیت از ارث محرومیت فرزند از ارث  آیا می توان کسی را از ارث محروم کرد آيا پدر ازلحاظ قانوني و شرعي ميتواند فررند خود را محروم از ارث محروم کردن فرزند از ارث محرومیت فرزند از ارث خلاف شرع است تقسیم ارث در زمان حیات محروم کردن فرزندان از ارث 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.