وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است

0

محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است

فهرست این نوشتار:

مسافر اگر قصد داشته باشد که ده روز در محلی بماند اگر ده شبانه روز کامل (24 ساعت) یا بیشتر در جایی بماند به نظر تمامی مراجع نماز او درآن محل کامل است. البته برای قصد ده روز اگر از اذان صبح روز اول در محلی باشد تا غروب روز دهم كافى است و نیازی نیست تا شب یازدهم در آنجا باشد چون شب اول و آخر محاسبه نمى‌شود، لذا ده روز و نُه شب كفايت مى‌كند. اما اگر از بين روز شروع كند تا همان ساعت از روز يازدهم بايد بماند.  همچنين تلفيق روز ناقص با روز آخر كافى است [مثلاً از ظهر روز اول تا ظهر روز دهم].

رساله توضيح المسائل

[مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند]

مسأله 1336 مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند، لازم نیست قصد ماندن شب اول یا شب یازدهم را داشته باشد و همین که قصد کند از اذان صبح روز اول (1) تا غروب روز دهم بماند باید نماز را تمام بخواند (2) و هم چنین اگر مثلًا قصدش این باشد که از ظهر روز اوّل تا ظهر روز یازدهم بماند، باید نماز را تمام بخواند (3).

(1) (خوئی، تبریزی:) از طلوع آفتاب روز اوّل.. (سیستانی:) از طلوع فجر روز اول..

(2) (مکارم:) آن چه برای قصد اقامه که در مسأله پیش گفته شد لازم است، ماندن ده روز است و امّا شب قبل از آن و شب بعد از آن لُزومی ندارد، بنا بر این اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز دهم بماند (یعنی ده روز و نه شب) باید نماز را تمام بخواند..

(3) (گلپایگانی، صافی:) و احتیاط مستحب ّ آن است که در این صورت، نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند. (بهجت:) و أحوط این است که جبران کمبود را از شب یازدهم حساب نکند.

(زنجانی:) مسأله مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند اگر ده شبانه روز کامل (24 ساعت) در جایی بماند بی اشکال نمازش تمام است؛ و اگر قصدش این باشد که ده روز کامل و نه شب بین آن را در جایی بماند، در این صورت نیز باید نمازش را تمام بخواند، بلکه اگر قصدش این باشد که ده روز تلفیقی کامل در جایی بماند (مثلًا تصمیم دارد از ساعت ده روز اوّل ماه تا ساعت ده روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند) باید نماز را تمام بخواند و در صورتی که تصمیم دارد ده روز تلفیقی ناقص در جایی بماند؛ مثلًا تصمیم بگیرد دو ساعت به غروب روز اوّل ماه تا ظهر روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند، بنا بر احتیاط واجب باید نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و در غیر این چهار صورت نماز مسافر شکسته است.

(فاضل:) مسأله هر گاه شخصی بخواهد (240) ساعت یا بیشتر در محلی بماند قصد اقامت محقق می شود و باید نماز را تمام بخواند. بنا بر این اگر ساعت (10) صبح وارد شهری شود در صورتی قصد اقامت محقق می شود که بخواهد بعد از ساعت (10) صبح روز یازدهم آنجا را ترک کند و اگر اذان صبح در محلی حضور پیدا کرد لازم نیست (240) ساعت تمام شود بلکه اگر بخواهد تا غروب روز دهم بماند کفایت می کند و باید نماز را تمام بخواند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

محاسبه ده روزدر سفر

س: براى اقامت در سفر، ده روز چگونه محاسبه مى‌شود؟ آيا از شب اول تا شب آخر است يا از طلوع فجر روز اول تا شب دهم؟

ج) شب اول و آخر محاسبه نمى‌شود، لذا ده روز و نُه شب كفايت مى‌كند. همچنين تلفيق روز ناقص با روز آخر كافى است [مثلاً از ظهر روز اول تا ظهر روز دهم].

شاید این مطالب را هم بپسندید:

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ملاک محاسبه ده روز در اقامت [قصد اقامت ده روز ]

پرسش : اگر شخصی بخواهد ده روز در محلّی بماند، چگونه باید این ده روز را محاسبه نماید؟

پاسخ :

آنچه براى قصد اقامه لازم است ماندن ده روز است و امّا شب قبل از آن و شب بعد از آن لزومى‏ ندارد، بنابراین اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز دهم بماند (یعنى ده روز و نُه شب) باید نماز را تمام بخواند، اگر بین روز به محل اقامت برسد از ساعتی که به آن جا رسیده تا همان ساعت در فردا را یک روز حساب می کند و حتّی یک ساعت کمتر هم کافی نیست.

ایام تلفیقی در شمارش روزها [قصد اقامت ده روز ]

پرسش : آیا در شمارش آنچه در آن، روز ملاک است مانند قصد ده روز، ایّام تلفیقی معتبر است و منظور از تلفیق چیست؟
پاسخ : در تمام آنچه برای آن، روز را می شماریم به صورت تلفیقی محاسبه می-شود و منظور از روز تلفیقی آن است که حادثه در اثنای روز باشد و الا اگر از اول طلوع فجر جریان واقع شده باشد ده روز و نه شبی که در وسط آن است کافی است.

اشتباه در تعیین تعداد روزهای اقامت [قصد اقامت ده روز ]

پرسش : کسی که قصد اقامت ده روز کرده است چنانچه با اشتباه در تعیین تعداد روز، نه روز را حساب کرده باشد و چند روز را نماز جمع خوانده است چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : اگر واقعا قصد ده روز کرده است و اشتباها 9 روز مانده، نماز کامل است و اگر قصد کرده تا فلان تاریخ مثلا 13 ماه بماند و خیال می کرده 10 روز بوده است و در حالی که 9 روز بوده، نماز او شکسته است و باید نماز های گذشته را قضا کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

ویژه نامه احکام روزه

  1. نماز مسافر
  2. مسافت شرعي چند كيلومتر است
  3. نكات مسافت شرعي و قصد مسافت
  4. نظر مراجع درباره نماز دانشجو در سفر
  5. قصد اقامت طبق نظر آيت الله خامنه اي
  6. احكام نماز دانشجويان در سفر
  7. آيا مي توان در سفر نذر روزه كرد
  8. احكام رفت و بازگشت از سفر در ماه رمضان
  9. آيا سفر براي فرار از روزه اشكال دارد


کلید: محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.