وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

محاسبه تورم در قرض

0

محاسبه تورم در قرض

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرداخت ما به التفاوت پول قرض گرفته شده [تورم و خسارت تاخیر]

پرسش :با توجّه به حرمت گرفتن ربا در جامعه اسلامى، و با عنايت به اين كه ارزش پول در نظام اقتصادى كنونى هر روز رو به كاهش است، و مثلاً اگر كسى مقدار قابل توجّهى پول به كسى قرض دهد در سال آينده اين مقدار پول ديگر ارزش موقع دريافت خود را ندارد، حكم پولى كه در ازاى ما به التفاوت پول قرض گرفته شده و ارزش كنونى پول، گرفته مى‌شود چيست؟

پاسخ :تا زمانى که مساله تورّم در عرف بازار در محاسبه دیون و مطالبات مورد محاسبه قرار نگیرد و تنها در محافل علمى مطرح باشد، گرفتن چنین سودهایى جایز نیست.

محاسبه کاهش شدید تورم در ادای دیون [تورم و خسارت تاخیر]

پرسش :با توجه به این که در زمان حاضرپولهاى امروزى برخلاف درهم (نقره) و دینار (طلا) ارزش ذاتى ندارد و ارزش اعتبارى آنها درمعاملات نیز ثابت نیست، ممکن است در اثرتحوّلات سیاسى و اقتصادى ارزش پول، دهها برابر کاهش یابد و طبعاً این کاهش موجب ضررى است که طلبکار متحمّل مى شود، با در نظر داشتن مراتب فوق دررابطه با کیفیّت اداى دین که موضوع آن وجه رایج امروزى باشد نظر مبارک را مرقوم فرمایید؟

پاسخ :در صورتى که تفاوت بسیار زیاد باشد بطورى که در نظر عرف اداى دین محسوب نشود (مانند مثالى که زده بودید و امثله زیادى که در استفتائات از ما سوال کرده اند) باید معادل روزدر نظرگرفته شود یا لااقل مصالحه تراضى شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام خريد و فروش

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.