وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ماجرای نامه نگاری محرمانه مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی در بحران نجف

0

ماجرای نامه نگاری محرمانه مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی در بحران نجف

در کتابی که حاج «حامد خفاف» سخنگوی مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید «علی سیستانی» به نام «سفر درمانی آقای سیستانی و بحران نجف» منتشر کرده است، جزئیاتی جالب از زوایای سفر درمانی ایشان به لندن در سال ۲۰۰۴ تشریح شده است.

وی در این کتاب اسناد زیادی را منتشر کرده که انتشار برخی از آنها جالب به نظر می رسد. از جمله این اسناد نامه های محرمانه‌ای بوده که میان رهبری انقلاب و حضرت آیت الله سیستانی رد و بدل شده است.

سند بسیار مهمی که در این کتاب منتشر شده، عبارت است از نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  به  حضرت آیت الله سیستانی در مورد درگیری های نجف که میان نیروهای آمریکایی و نیروهای ارتش دولت عراق از یکسو با نیروهای ارتش المهدی وابسته به جنبش صدر، از سوی دیگر رخ داد. در آن زمان نخست وزیر عراق «أیاد علاوی» بود.

http://cdn.mashreghnews.ir/old/files/fa/news/1391/2/19/163156_927.jpg
تصویر متن نامه دیگری از رهبر جمهوری اسلامی ایران به آیت الله سیستانی (دستخط حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا سیستانی)

متن نامه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بدین شرح است:

بسمه تعالی

قضایا در نجف به لحظه بسیار حساس نزدیک می شود. اتفاقی که می افتد برای شیعه بسیار بد خواهد شد. اگر آقایان مراجع در اینجا و اینجانب اقدامی نمی کنیم به خاطر شماست، نمی خواهیم موضعی اتخاذ شود که احتمالا مخالف موضع شما باشد، اما به نظر می رسد که لازم است شما تشر محکمی به دولت عراق بزنید. امروز هر اتفاقی بیفتد برای شیعه غیرقابل جبران و غیر قابل تحمل است. اگر خدای ناکرده این مجموعه را در آنجا بکشند و خون سید مقتدی در آنجا ریخته شود مردم عراق و شیعه خواهند گفت: علما نشستند و تماشا کردند و اینها را کشتند. حتماً باید کاری صورت بگیرد. پس از قبول همه شرایط، باز آمدند و خواسته های تازه ای را مطرح کردند. من منتظر جواب هستم.

حاج حامد خفاف در این باره می نویسد: عصر بود، شیخ اختری از تهران تماس گرفت و تلفنی نامه آیت الله خامنه ای برای آیت الله سیستانی را قرائت کرد و سید «محمدرضا سیستانی» (فرزند حضرت آیت الله سیستانی) کلمه به کلمه آن را یادداشت می کرد.

اما سند و یا نامه دیگری که حاج «حامد خفاف» آن را منتشر کرده، پاسخ حضرت آیت الله سیستانی است به نامه حضرت آیت الله خامنه ای.

http://cdn.mashreghnews.ir/old/files/fa/news/1391/2/19/163157_797.jpg
تصویر متن پاسخ آیت الله سیستانی به نامه رهبر جمهوری اسلامی ایران

خفاف در این باره می گوید: حضرت آیت الله سیستانی نامه را مطالعه کرد و یک ساعت بعد پاسخ آن را نوشت. سید «محمدرضا سیستانی» با شیخ اختری تماس گرفت و به صورت تلفنی پاسخ نامه را قرائت کرد. شیخ اختری هم کلمه به کلمه آن را نوشت.

پاسخ حضرت آیت‌الله سیستانی:

بسمه تعالی

با ابلاغ سلام و با تشکر و تقدیر از عنایت جنابعالی، به استحضار می رسانم: اینجانب قضایای نجف را ساعت به ساعت پیگیری می کنم و پس از اعلام پذیرش مطالب کنگره ملی عراق از طرف آقای سید مقتدی به نخست وزیر عراق صریحاً اعلام کردم که دیگر برای اقدام نظامی هیچ گونه بهانه ای نیست و باید از این فرصت جهت توقف خونریزی در نجف استفاده شود؛ در غیر این صورت مرجعیت موضع گیری شدیدی خواهد داشت.

در طی ساعت های گذشته علی الدوام با مقامات عراق و اشخاص ذی ربط دیگر در تماس بوده ایم. مقامات اصرار دارند آقای سید مقتدی شخصاً پذیرش شروط یاد شده را اعلام کند. فکر می کنم که اگر این امر انجام بگیرد گام مهمی در خاتمه دادن به وضع تأسف آور نجف خواهد بود. اگر سایر آقایان نیز بتوانند اقداماتی در زمینه حل بحران نجف کنند بسیار بجا و مناسب است، چون جلوگیری از حدوث یک فاجعه بزرگ در نجف وظیفه همگان است. والسلام.

شفقنا/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.