وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

كندن گياه و درخت حرم‏ در حال احرام

كندن گياه و درخت حرم‏ در حال احرام

لگو احکام حج و عمره

۱۷- كندن گياه و درخت حرم‏

هفدهم- كندن‏[۱] درخت يا گياهى‏[۲] كه در حرم روييده باشد.

 

[۱] ( ۲). آيات عظام: بهجت، خامنه ‏اى، سيستانى، فاضل، نورى: و بريدن آن.
[۲] ( ۳). آية اللَّه سيستانى: حتى اگر اصل آن در خارج حرم و شاخه آن در حرم يا به عكس باشد.
 

۴۵۳- اگر گياه يا درختى بعد از منزل گرفتن روييده باشد، اگر خودش آن را كاشته، جايز است آن را بكند؛[۱] و اگر خودش آن را نكاشته، بنابر احتياط[۲] آن را قطع نكند، گرچه اقوى جواز است.

 

[۱] ( ۴). آية اللَّه سيستانى: اختصاص به محرم ندارد و فرقى بين كاشتن خود شخص و ديگرى در اين صورت نيست، ولى اگر گياه يا درختى را خود شخص كاشته باشد مى‏تواند قطع كند، هرچند در ملك ديگرى باشد.
[۲] ( ۵). آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى و گلپايگانى: مانعى ندارد كندن درخت و گياه در اين صورت.
 

۴۵۴- اگر گياهى بعد از منزل گرفتن روييده، ولى خودش آن را نكاشته باشد، بنابر احتياط واجب،[۱] آن را قطع نكند.

 

[۱] ( ۶). نظريه آيات عظام در مسأله قبل گذشت.

آية اللَّه سيستانى، آية اللَّه نورى: قطع آن جايز است.

آية اللَّه بهجت: نظر ايشان در حاشيه مسأله قبل گذشت.

آيات عظام خويى، مكارم: اين احتياط واجب نيست بلكه مستحب است.
 

۴۵۵- اگر منزلى خريده باشد كه داراى درخت و گياه است، نبايد آن را قطع كند.[۱]

۴۵۶- قطع درختان ميوه و درخت خرما[۲] و گياه «اذخر»، مانع ندارد.

 

[۱] ( ۱). آية اللَّه نورى: منزلى كه در آن سكونت كرده ولو نخريده باشد.

آية اللَّه گلپايگانى: متعرض اين فرع نشده‏اند.

آية اللَّه مكارم: تنها قطع درختان و گياهان خودرو كه قبل از بنا در آن بوده حرام است و غير آن حرام نيست.
[۲] ( ۲). آية اللَّه فاضل: ميوه‏هاى آن‏ها و شاخه‏هايى از آن‏ها را كه در كمّيت يا كيفيّت ميوه تأثير مى‏گذارد مى‏تواند قطع كند اما خود آن‏ها را نبايد قطع كند.

آية اللَّه مكارم: قطع درختان ميوه اگر خودرو باشد خالى از اشكال نيست.

۴۵۷- اگر كسى درختى را كه نبايد كنده شود، بكند، احتياط آن است كه‏[۱] اگر بزرگ باشد، يك گاو، و اگر كوچك باشد، يك گوسفند، كفّاره بدهد.[۲]

 

[۱] ( ۳). آية اللَّه بهجت: در صورتى كه در درخت كوچك و در بعض درخت رعايت عدم نقصان از قيمت بشود.( مناسك شيخ، ص ۳۰).
[۲] ( ۴). آية اللَّه نورى: واجب است.

آيات عظام: تبريزى، خويى، سيستانى: كفّاره كندن درخت از بيخ،( آية اللَّه سيستانى: بنابر احتياط) قيمت همان درخت است و كفاره قطع مقدارى از آن، قيمت همان مقدار است. و كندن علف يا قطع آن كفّاره ندارد.

آيةاللَّه صافى: و ظاهر آن است كه اگر گاو يا گوسفند را به قصد ما فى‏الذمّه، از عين آن‏ها يا قيمت درخت، بدهد و قيمت درخت، بيشتر نباشد كافى است.

آية اللَّه خامنه ‏اى، آيةاللَّه مكارم: در هر دو صورت احتياط يك گاو است.

آية اللَّه خامنه‏ اى: كندن گياه و بوته‏هاى خشك حرم كفاره ندارد ولى واجب است استغفار كند، اما اگر درختى را كه بريدن آن حرام است، ببرد، بنابر احتياط واجب بايد يك گاو كفاره بدهد.

۴۵۸- اگر قسمتى از درخت را قطع كند، بايد بنابر اقوى،[۱] قيمت آن را كفّاره بدهد.

[۱] ( ۵). آية اللَّه بهجت: به ذيل مسأله قبلى مراجعه شود.

آية اللَّه سيستانى: بلكه احوط است.

۴۵۹- در قطع گياه، جز استغفار كفّاره نيست.[۱]

[۱] ( ۶). آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى: كفّاره ندارد.( مناسك، ص ۱۱۴).

۴۶۱- احكامى كه براى قطع در حرم ذكر شد، مختص به محرم نيست، و براى همه ثابت است.

۴۶۲- اگر در هنگام راه رفتنِ متعارف، گياهى قطع شود، اشكالى ندارد.[۱]

[۱] ( ۱). آية اللَّه بهجت: درصورت عدم ضرورت با علم به قطع، احتياط شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.