وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

كندن گياه و درخت حرم‏ در حال احرام

0

كندن گياه و درخت حرم‏ در حال احرام

لگو احکام حج و عمره

17- كندن گياه و درخت حرم‏

هفدهم- كندن‏[1] درخت يا گياهى‏[2] كه در حرم روييده باشد.

 

[1] ( 2). آيات عظام: بهجت، خامنه ‏اى، سيستانى، فاضل، نورى: و بريدن آن.
[2] ( 3). آية اللَّه سيستانى: حتى اگر اصل آن در خارج حرم و شاخه آن در حرم يا به عكس باشد.
 

453- اگر گياه يا درختى بعد از منزل گرفتن روييده باشد، اگر خودش آن را كاشته، جايز است آن را بكند؛[1] و اگر خودش آن را نكاشته، بنابر احتياط[2] آن را قطع نكند، گرچه اقوى جواز است.

 

[1] ( 4). آية اللَّه سيستانى: اختصاص به محرم ندارد و فرقى بين كاشتن خود شخص و ديگرى در اين صورت نيست، ولى اگر گياه يا درختى را خود شخص كاشته باشد مى‏تواند قطع كند، هرچند در ملك ديگرى باشد.
[2] ( 5). آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى و گلپايگانى: مانعى ندارد كندن درخت و گياه در اين صورت.
 

454- اگر گياهى بعد از منزل گرفتن روييده، ولى خودش آن را نكاشته باشد، بنابر احتياط واجب،[1] آن را قطع نكند.

 

[1] ( 6). نظريه آيات عظام در مسأله قبل گذشت.

آية اللَّه سيستانى، آية اللَّه نورى: قطع آن جايز است.

آية اللَّه بهجت: نظر ايشان در حاشيه مسأله قبل گذشت.

آيات عظام خويى، مكارم: اين احتياط واجب نيست بلكه مستحب است.
 

455- اگر منزلى خريده باشد كه داراى درخت و گياه است، نبايد آن را قطع كند.[1]

456- قطع درختان ميوه و درخت خرما[2] و گياه «اذخر»، مانع ندارد.

 

[1] ( 1). آية اللَّه نورى: منزلى كه در آن سكونت كرده ولو نخريده باشد.

آية اللَّه گلپايگانى: متعرض اين فرع نشده‏اند.

آية اللَّه مكارم: تنها قطع درختان و گياهان خودرو كه قبل از بنا در آن بوده حرام است و غير آن حرام نيست.
[2] ( 2). آية اللَّه فاضل: ميوه‏هاى آن‏ها و شاخه‏هايى از آن‏ها را كه در كمّيت يا كيفيّت ميوه تأثير مى‏گذارد مى‏تواند قطع كند اما خود آن‏ها را نبايد قطع كند.

آية اللَّه مكارم: قطع درختان ميوه اگر خودرو باشد خالى از اشكال نيست.

457- اگر كسى درختى را كه نبايد كنده شود، بكند، احتياط آن است كه‏[1] اگر بزرگ باشد، يك گاو، و اگر كوچك باشد، يك گوسفند، كفّاره بدهد.[2]

 

[1] ( 3). آية اللَّه بهجت: در صورتى كه در درخت كوچك و در بعض درخت رعايت عدم نقصان از قيمت بشود.( مناسك شيخ، ص 30).
[2] ( 4). آية اللَّه نورى: واجب است.

آيات عظام: تبريزى، خويى، سيستانى: كفّاره كندن درخت از بيخ،( آية اللَّه سيستانى: بنابر احتياط) قيمت همان درخت است و كفاره قطع مقدارى از آن، قيمت همان مقدار است. و كندن علف يا قطع آن كفّاره ندارد.

آيةاللَّه صافى: و ظاهر آن است كه اگر گاو يا گوسفند را به قصد ما فى‏الذمّه، از عين آن‏ها يا قيمت درخت، بدهد و قيمت درخت، بيشتر نباشد كافى است.

آية اللَّه خامنه ‏اى، آيةاللَّه مكارم: در هر دو صورت احتياط يك گاو است.

آية اللَّه خامنه‏ اى: كندن گياه و بوته‏هاى خشك حرم كفاره ندارد ولى واجب است استغفار كند، اما اگر درختى را كه بريدن آن حرام است، ببرد، بنابر احتياط واجب بايد يك گاو كفاره بدهد.

458- اگر قسمتى از درخت را قطع كند، بايد بنابر اقوى،[1] قيمت آن را كفّاره بدهد.

[1] ( 5). آية اللَّه بهجت: به ذيل مسأله قبلى مراجعه شود.

آية اللَّه سيستانى: بلكه احوط است.

459- در قطع گياه، جز استغفار كفّاره نيست.[1]

[1] ( 6). آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى: كفّاره ندارد.( مناسك، ص 114).

461- احكامى كه براى قطع در حرم ذكر شد، مختص به محرم نيست، و براى همه ثابت است.

462- اگر در هنگام راه رفتنِ متعارف، گياهى قطع شود، اشكالى ندارد.[1]

[1] ( 1). آية اللَّه بهجت: درصورت عدم ضرورت با علم به قطع، احتياط شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.