وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه

0

كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه

1-اگر شخص به چیز حلالی روزه خود را باطل کند مثلا با همسر خود آمیزش کند یا آب بنوشد و … کفاره باید بدهد کفاره این باطل کردن را در نوشتار قبل مطرح کردیم[از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید] اما نوشتار حاضر پیرامون این مطلب است که اگر روزه دار روزه خود را با حرام باطل کند، مثلا العیاذ بالله شراب بنوشد و یا اینکه با همسر خود که در حال حیض است نزدیکی کند و یا زنا کند، حکم روزه چیست در ادامه مطرح می شود.

2- علاوه بر کفاره روزه، کفاره نزدیکی در ایام حیض در نوشتار دیگری مطرح شده است از اینجا کلیک کنید و بخوانید.

رساله توضيح المسائل

[باطل کردن با چیز حرام مثل آمیزش حرام و …]

مسأله 1665 اگر به چیز حرامی روزه خود را باطل کند (1)، چه آن چیز اصلًا حرام باشد مثل شراب و زنا، یا به جهتی حرام شده باشد، مثل (2) نزدیکی کردن با عیال خود در حال حیض، بنا بر احتیاط (3) کفاره جمع بر او واجب می شود یعنی باید یک بنده آزاد کند (4) و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند، یا به هر کدام آنها یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد (5). و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها که ممکن است باید انجام دهد (6).

(1) (زنجانی:) چنانچه آن مفطر، جماع حرام یا خوردن و آشامیدن حرام باشد..

(2) (گلپایگانی، تبریزی، صافی:) مثل خوردن غذای حلالی که برای انسان ضرر دارد (صافی: ضرر معتنی بهی دارد) و..

(خوئی، سیستانی:) مثل خوردن غذای حلالی که برای انسان ضرر کلی دارد و..

(زنجانی:) مثل خوردن غذای حلالی که برای انسان ضرری دارد که موجب فساد بدن می شود و..

(3) (فاضل، مکارم:) بنا بر احتیاط واجب..

[عبارت «بنا بر احتیاط» در رساله آیات عظام: اراکی، گلپایگانی، صافی و زنجانی نیست]

(4) (سیستانی:) یک کفاره کافی است ولی احتیاط مستحب آن است که کفاره جمع بدهد یعنی یک بنده آزاد کند..

(5) (سیستانی، بهجت:) یک مد گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد..

(زنجانی، فاضل:) یک مُد طعام بدهد..

(6) (زنجانی:) و اگر آن چیز حرام غیر از جماع و خوردن و آشامیدن باشد کفّاره تخییری، به تفصیلی که در مسأله [(1660)] گذشت بر او واجب می شود و احتیاط مستحب آن است که کفّاره جمع بدهد.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

در مقدار کفاره تفاوتی نیست بین آن که روزه‌دار، به چیز حلال روزه‌ی خود را باطل کند یا به چیز حرام، مثل زنا یا استمنا یا خوردن و آشامیدن حرام، گر چه احتیاط مستحب در افطار به چیز حرام آن است که کفاره‌ی جمع بپردازد یعنی  هم یک برده آزاد کند و هم دو ماه روزه بگیرد و هم شصت فقیر را غذا دهد.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif هرگاه هیچ یک از این سه کار ممکن نشود باید به هر تعداد فقیر که قادر است غذا بدهد و احتیاط (واجب) آن است که استغفار نیز بکند و اگر به هیچ وجه قادر به دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند یعنی با دل و زبان بگوید: «اَسْتَغْفِرُاللهَ» (از خداوند بخشایش می‌طلبم).
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif کسی که به خاطر عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها تمکن کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، لازم نیست این کار را بکند، گر چه موافق احتیاط مستحبی است. رساله آموزشی.

328. اگر کسى با آميزش جنسى حرام يا خوردن و نوشيدن حرام، روزه‌ ى خود را در ماه رمضان بشکند، بنابر احتياط هر سه کفاره (آزاد کردن برده، شصت روز روزه، غذا دادن به شصت فقير) با هم بر او واجب مى‌‌شود. و اگر هر سه برايش ممکن نباشد هر کدام را که ممکن است بايد ادا کند. اگر چه واجب نبودن اين احتياط بعيد نيست.

329. اگر روزه‌ دار، کارى را که باطل کننده‌ى روزه است، در يک روز بيش از يک بار انجام دهد، فقط يک کفاره بر او واجب مى‌‌شود بلى، اگر اين کار، آميزش جنسى يا استمناء باشد احتياط واجب آن است که به عدد دفعات آميزش جنسى يا استمناء کفاره بدهد. استفتائات رهبري .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا می توان در کفاره جمع به جای ۶۰ روز روزه به ۶۰ فقیر طعام داد؟

پاسخ: در افطار به حرام کفاره جمع به نظر آقای سیستانی (حفظه الله) واجب نیست و همان اطعام (۶۰) فقیر کافی است فقط در کفاره قتل عمدی کفاره جمع هست و در این صورت باید شصت روز روزه بگیرد و ۶۰ فقیر را اطعام کند یعنی به هر یک مد (۴/۳ کیلو) طعام بدهد (۷۵۰ گرم) ولی نمی تواند به جای روزه فقط آنها را اطعام کند. استفتائات سايت معظم له .
 مسأله ۲۰۶۰. اگر فرد روزه خود را با شیء حرام یا عمل حرام باطل كند، چه خودِ آن شیء یا عمل، در اصل حرام باشد مثل شراب، زنا و استمناء، یا به جهتی حرام شده باشد، مثل خوردن غذای حلالی كه برای انسان ضرر كلّی دارد و نزدیكی كردن با همسر خود در حال حیض، یک كفّاره كه توضیح آن در مسأله (2054) ذکر شد، كافی است؛ ولی احتیاط مستحب، آن است كه كفّاره جمع بدهد؛ یعنی یک بنده آزاد كند و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر كند یا به هر‌كدام آنها یک مُد گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد و چنانچه هر سه برایش ممكن نباشد، هر ‌‌كدام آنها را كه ممكن است، انجام دهد.  رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني .

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 1405ـ اگر روزه دار به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، بنابر احتیاط واجب باید کفّاره جمع بدهد، یعنى هم یک بنده آزاد کند و هم دو ماه روزه بگیرد و هم شصت فقیر را سیر کند (یا به هر کدام از آنها یک مد طعام که تقریبا 750 گرم است بدهد) و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد هر کدام که ممکن است باید انجام دهد (خواه آن چیز حرام، مانند شراب و زنا باشد یا مانند نزدیکى کردن با همسر خود در عادت ماهانه) . رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .


طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله ۱۶۷۴. اگر به چيز حرامي روزه خود را باطل كند، چه آن چيز اصلاً حرام باشد مثل شراب و زنا، يا به جهتي حرام باشد، مثل خوردن غذاي حلالي كه براي انسان ضرر معتني به دارد، و نزديكي‌كردن با عيال خود در حال حيض، كفاره جمع بر او واجب مي‎ شود، يعني بايد يك بنده آزاد كند و دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سير كند، يا به هر كدام آن‌ها يك مد كه تقريباً ده سير است، گندم يا جو يا نان و مانند اين‌ها بدهد، و چنان‌چه هر سه برايش ممكن نباشد، هر كدام آن‌ها كه ممكن است بايد انجام دهد. رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني     .

س29. اگر كسي‌ در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ عمداً افطار به‌ حرام‌ كند و قبل‌ از اداء كفّاره‌ روزه‌ فوت‌ نمايد در صورت‌ وصيّت‌ به‌ بجا آوردن‌ وانجام‌ كفّاره‌ روزه‌ و يا در صورت‌ عدم‌ وصيّت‌ اگر ولي‌ّ متوفي‌ بخواهد استيجار صوم‌ كند، و يا خودش‌ بخواهد عمل‌ به وصيّت‌ كند تتابع‌ در بجا آوردن‌ روزه‌ در دو فرض‌ سؤال‌ واجب‌ است‌ يا خير؟
ج‌ ـ در هر دو فرض‌ تتابع‌ واجب‌ است‌. استفتائات آيت الله صافي گلپايگاني .

س35. شخصي‌ به‌ حدّ بلوغ‌ رسيده‌ است‌ امّا ندانسته‌ در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ با اينكه‌ روزه‌ است‌(نعوذ باللّه‌) عمل‌ منافي‌ عفت‌ انجام‌ داده‌ حالا كه‌ اين‌ شخص‌ بعد از گذشت‌ چند سال‌، حكم‌ حرام‌ بودن‌ اين‌ عمل‌ را دانسته‌ نمي‌داند كه‌ آيا بايد كفاره‌ جمع‌ دهد يا اصلاً كفاره‌ بدهد يا نه‌ و روزه‌اش‌ چگونه‌ است‌، خواهشمند است‌ حكم‌ اين‌ شخص‌ را بيان‌ فرمائيد و بفرمائيد اين‌ چند سال‌ كه‌ گذشته‌،روزه‌ او كه‌ باطل‌ شده‌، چه‌ حكمي‌ دارد؟
ج‌ ـ در فرض‌ سؤال‌، چنانچه‌ حرام‌ بودن‌ عمل‌ را نمي‌دانسته‌ و در جهل‌ خود هم‌ مقصّر نبوده‌ فقط‌ قضاي‌ آن‌روزه‌ها واجب‌ است‌ و چون‌ در انجام‌ قضا تأخير نموده‌، براي‌ هر روز 10 سير طعام‌ مانند گندم‌ يا آرد بعنوان‌ كفارة ‌تأخير قضا به‌ فقير غير سيّد بدهد و اگر حرام‌ بودن‌ عمل‌ را مي‌دانسته‌ هر چند وجوب‌ كفاره‌ را نمي‌دانسته‌ ويا اينكه‌ در جهل‌ بمسأله‌ مقصّر بوده‌ علاوه‌ بر آنچه‌ گفته‌ شد كفاره‌ عمد هم‌ بر او واجب‌ است‌ و تفصيل‌ آن‌ در توضيح‌ المسائل‌ مسأله‌ 1669 مذكور است‌ مراجعه‌ نمائيد. استفتائات آيت الله صافي گلپايگاني.


كليد: كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه  كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه كفاره زنا در روزه كفاره زنا در ماه رمضان كفاره شراب خوردن در ماه رمضان كفاره مشروب خوردن در روزه کفاره آمیزش با همسر در حال حیض در روزه  آميزش جنسى حرام٬ احكام مقاربت٬ حكم كفاره٬ خوردن حرام٬ رمضان٬ روزه٬ روزه‌ دار٬زنا٬ زنا در روزه٬ سكس٬كفاره٬ كفاره آميزش٬ كفاره روزه٬ نزديكي حرام٬ کفاره آمیزش با همسر در حال حیض٬ کفاره جمع

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.