وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قضاي روزه و جنابت

0

قضاي روزه و جنابت

در نوشتار قبل حکم روزه قضا با شك در زمان جنابت (یعنی نمی داند قبل از اذان صبح جنب شده یا بعد از آن) مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر بخوانید.

جنابت و روزه قضا

پرسش 98 . شخصى مى خواهد روزه قضاى ماه رمضان را بگيرد، بعد از اذان صبح بيدار مى شود و خود را محتلم مى يابد ؛ آيا مى تواند آن روز را روزه بگيرد؟

آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر بعد از اذان صبح محتلم شده باشد، مى تواند روزه بگيرد ؛ ولى اگر پيش از اذان صبح محتلم شده، نمى تواند آن روز را روزه بگيرد.[1]

آيه اللّه بهجت: روزه آن روز باطل مى شود.[2]

آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: مى تواند  آن روز را روزه بگيرد.[3]

آيات عظام صافى و فاضل: اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست، بايد روز ديگرى را روزه بگيرد ؛ ولى اگر وقت تنگ است – به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بيشتر به ماه رمضان باقى نمانده است – بنابر احتياط واجب، بايد آن روز را روزه بگيرد و بعد از رمضان هم قضا كند و اگر وقت تنگ نيست، روزه اش باطل است و بايد روز ديگرى را روزه بگيرد.[4]

 آيه اللّه مكارم: اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست، بنابر احتياط واجب بايد روز ديگرى را روزه بگيرد ؛ ولى اگر وقت تنگ است – به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بيشتر به ماه رمضان باقى نمانده – همان روز را روزه بگيرد و روزه صحيح است.[5]

  • [1]. توضيحالمسائل مراجع، م 1635.
  • [2]. بهجت، وسيلهالنجاة، ج 1، م 1089.
  • [3]. توضيحالمسائل مراجع، م 1635 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 1641.
  • [4]. توضيحالمسائل مراجع، م 1635.
  • [5]. توضيحالمسائل مراجع، م 1635.(پرسمان احكام روزه).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح
۱. کسی که در شب ماه رمضان دچار جنابت است باید تا پیش از اذان صبح غسل کند و اگر عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزه‌اش باطل است. این حکم در مورد روزه‌ی قضای ماه رمضان نیز جاری است.

باطل شدن روزه به خاطر بقای بر جنابت، مخصوص روزه‌ی ماه رمضان و قضای آن است و در روزه‌های دیگر به خصوص روزه‌ی مستحبی موجب بطلان نمی‌شود. رساله آموزشي.

س 772: اگر فردی به سبب برخی از مشکلات تا اذان صبح بر جنابت باقی بماند آیا روزه گرفتن در آن روز برای او جایز است؟

ج: در غير ماه رمضان و قضاى آن اشکال ندارد، ولى نسبت به روزه ماه رمضان و قضاى آن، اگر معذور از غسل است، تيمم کردن بر او واجب است و اگر تيمم هم نکند، روزه‏اش صحيح نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 1382ـ کسى که مى خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان صبح محتلم شده، اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست بنابر احتیاط واجب روز دیگرى را روزه بگیرد، اگر وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز قضا به ذمّه دارد پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده، همان روز را روزه بگیرد و روزه اش صحیح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

۳پرسش: کسی که می خواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد , هرگاه تا اذان صبح عمدا جنب بـماند حکمش چیست ؟

پاسخ: کسی که می خواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد , هرگاه تا اذان صبح عمدا جنب بـماند , نمی تواند آن روز را روزه بگیرد , واگر از روی عمد نباشد , می تواند ,اگر چه احتیاط در ترک آن است .

۴پرسش: در غـیر روزه ماه رمضان و قضای آن ـ از اقسام روزه های واجب و مستحب ـ اگر جنب عمدا تا اذان صبح بر حال جنابت باقی بماند , ایا می تواند آن روز را روزه بگیرد ؟

پاسخ: در غـیر روزه ماه رمضان و قضای آن ـ از اقسام روزه های واجب و مستحب ـ اگر جنب عمدا تا اذان صبح بر حال جنابت باقی بماند , می تواند آن روز را روزه بگیرد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني.

كليد:قضاي روزه و جنابتقضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابتقضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جنابت قضاي روزه و جناب

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.