وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قرائت یک سوره پس از حمد در نماز

0

قرائت یک سوره پس از حمد در نماز

رساله توضيح المسائل نماز

قرائت

[ در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه]

مسأله 978 در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، انسان باید اول حمد و بعد از آن (1) یک سوره تمام بخواند (2).

(1) (خوئی، تبریزی:) بنا بر احتیاط.. (سیستانی:) بعد از آن سوره و بنا بر احتیاط..

(2) (خوئی، سیستانی، تبریزی، صافی:) و سوره «و الضّحی» و «أ لم نشرح» و هم چنین سوره «فیل» و «لإیلاف» در نماز (سیستانی: بنا بر احتیاط) یک سوره حساب می شود.

(بهجت:) مسأله در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، انسان باید اول سوره حمد و بعد از آن بنا بر احتیاط در صورتی که می داند یا می تواند یاد بگیرد، یک سوره تمام بخواند و بنا بر اظهر اگر سوره «ضحی» را می خواند باید سوره «أ لم نشرح» را هم بدنبال آن بخواند و اگر سوره «فیل» را خواند سوره «قریش» را هم بخواند.

(زنجانی:) مسأله در رکعت اول و دوم نمازهای واجب انسان باید اول حمد بخواند و سپس مستحب مؤکد است که یک سوره تمام بخواند بلکه خواندن سوره مطابق احتیاط استحبابی نیز می باشد.

(مکارم:) مسأله در رکعت اول و دوم نمازهای واجب روزانه باید بعد از تکبیره الاحرام سوره حمد را قرائت کند و بعد از آن بنا بر احتیاط واجب یک سوره تمام از قرآن مجید را؛ و خواندن یک یا چند آیه کافی نیست. و باید توجّه داشت که سوره «فیل» و «ایلاف» یک سوره حساب می شود و هم چنین سوره «و الضحی» و «أ لم نشرح».

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

[تعدادی از سوره های قرآن کریم یک سوره کامل محسوب نمی شوند]

س 469: بنا بر نظر بعضی از مفسرین، تعدادی از سوره های قرآن کریم مثل سوره فیل، قریش، انشراح، و ضحی یک سوره کامل محسوب نمی شوند. آنان می گویند: کسی که یکی از آن دو سوره مثل سوره فیل را در نماز قرائت کند، حتماً باید بعد از آن، سوره قریش را هم بخواند و هم چنین دو سوره انشراح وضحی باید با هم قرائت شوند. بنا بر این اگر کسی بر اثر جهل به مسأله، سوره فیل یا انشراح را به تنهائی در نماز بخواند، وظیفه او چیست؟

ج: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد، نمازهای گذشته او محکوم به صحت است. اجوبه الاستفتائات.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید:قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز قرائت یک سوره پس از حمد در نماز سوره توحید در نماز قل هو الله احد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.