وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فوت نائب حج و تکلیف اجرت و منوب عنه

0

فوت نائب حج و تکلیف اجرت و منوب عنه

لگو احکام حج و عمره

4- فوت نايب‏

158- اگر نايب بعد از احرام و دخول حرم بميرد، از منوبٌ‏عنه مجزى است؛[1] و در جريان اين حكم در حج تبرّعى، اشكال است؛ بلكه در غير حَجةالاسلام، خالى از اشكال نيست.[2]

 

[1] ( 1). آية اللَّه نورى: مجزى است مطلقاً.
[2] ( 2). آيات عظام بهجت، صافى، گلپايگانى: بعد از احرام و پس از دخول حرم كافى است و در اين حكم بين حجةالاسلام و غير آن و بين نيابت به مزد و اجرت و تبرّع فرقى نيست.

آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: چنانچه نايب بعد از احرام بميرد كفايت از منوبٌ‏عنه مى‏كند هرچند مردنش قبل از دخول حرم باشد بنابر اظهر، و در اين مورد فرقى بين حَجّةالاسلام و غير آن نيست، و همچنين فرقى نيست بين اين‏كه نيابت به اجرت باشد يا به تبرع.

آية اللَّه مكارم: در حكم مذكور فرقى بين حَجّةالاسلام و غير آن و اقسام نيابت نيست.

آية اللَّه سيستانى: اگر بعد از احرام و قبل از دخول حرم بميرد محل اشكال است و اگر بعد از دخول حرم باشد مجزى است و در اين حكم فرقى بين حَجّةالاسلام و غير آن نيست ولى در مورد حجّ تبرعى اشكال است.

آية اللَّه خامنه‏ اى: تفاوتى ندارد كه نيابت او مجانى بوده يا با اجرت، و براى حَجة الاسلام بوده يا حج واجبى ديگر.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.