وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فلسفه حضور در جماعت از منظر آیت الله بهجت/ خدا مى داند جمع  آورى کمک برای فقرا چقدر فایده دارد

در روایت آمده است:« إِنَّما یَرْحَمُ اللّهُ مِنْ عِبادِهِ الرُّحَمآءَ. » خداوند تنها به بندگان مهربانش، رحم مى کند/این ها توفیقاتى است که شاید اگر مرحوم کاشف الغطا بود آن را واجب مى کرد، زیرا او جرأت داشت که چنین فتواى کثیر الانتفاع را بدهد.

0

فلسفه حضور در جماعت از منظر آیت الله بهجت/ خدا مى داند جمع  آورى کمک برای فقرا چقدر فایده دارد

حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره)

در روایت آمده است:« إِنَّما یَرْحَمُ اللّهُ مِنْ عِبادِهِ الرُّحَمآءَ. » خداوند تنها به بندگان مهربانش، رحم مى کند.( مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۳۸۶ و ۴۵۸؛ بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۹۱ و ۱۰۱؛ الجعفریّات، ص ۲۰۸؛ دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۲۵؛ مسکّن الفوءاد، ص ۱۰۵، نیز ر.ک: مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۴۶۰ و ۴۶۴٫)

باید همه از حال یکدیگر باخبر باشند، نه این که خصوص اهل علم از همدیگر تفقّد کنند و از احوال یکدیگر باخبر باشند.

شاید یکى از حِکَم حضور در جماعت هم این باشد که از حال یکدیگر باخبر باشند و به همدیگر رسیدگى کنند، و از هم دور نشوند و از یکدیگر غافل نباشند، تا اگر بیچاره  اى در میان آن  ها پیدا شد، در فکر رفع بیچارگى او باشند. اگر براى این منظور از هر نفر در یک روز یا یک ماه، یک تومان مثلاً گرفته شود ـ که چیزى نیست ـ خدا مى  داند مثلاً از یک شهر چند میلیونى چه  قدر جمع مى  شود و چه  قدر گرفتارى ها از محرومان جامعه رفع مى شود.

این ها توفیقاتى است که شاید اگر مرحوم کاشف الغطا بود آن را واجب مى کرد، زیرا او جرأت داشت که چنین فتواى کثیر الانتفاع را بدهد. خدا مى داند این گونه جمع  آورى ها چه  قدر فایده دارد، و چه  قدر رفع مَضارّ مى  کند! روزى یک تومان چیزى نیست و براى هرکس میسور است؛ ولى چه کنیم که اطمینان از همدیگر سلب شده و از یکدیگر خاطر جمع نیستیم!

لزوم تشکیل هیئت ها براى کمک به محرومان

باید بنشینیم و فکر کنیم که چه کار کنیم تا محرومیّت ها به تدریج از جامعه رفع شود. در بعضى از شهرها هیأت هایى تشکیل شده بود و افرادى به ایتام و بى  سرپرست ها کمک مى  کردند. از ادامه  اش خبر ندارم. این افراد هنگام کمک کردن نمى  گفتند از کجاست، و فقط مى  گفتند: از طرف امام زمان ـ علیه  السّلام ـ است.

منبع: هدانابرگرفته ازکتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.