وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فكر كردن به نامحرم

امام على عليه السلام مى فرمايد: «من كثر فكره فى المعاصى دعته اليها»54؛ «كسى كه زياد درباره گناه فكر كند، او را به گناه سوق مى دهد».

5

فكر كردن به نامحرم

فكر گناه

پرسش 4 . آيا فكر كردن به برخوردهايى كه با نامحرم داشته ايم گناه است و راه مبارزه با اين افكار چيست؟

در ابتدا گفتنى است؛ فكر گناه از جهت فقهى و حقوقى گناه نيست اما از جهت اخلاقى خطا و ناصواب است، زيرا يكى از كانون هاى تصميم گيرى در وجود آدمى، فكر و انديشه است. در حقيقت فكر سالم، ثمره و بازده سالم، و فكر آلوده، بازده ناسالم و آلوده به دنبال دارد.
امام على عليه السلام مى فرمايد: «من كثر فكره فى المعاصى دعته اليها»54؛ «كسى كه زياد درباره گناه فكر كند، او را به گناه سوق مى دهد».

تفاوتى كه ميان گناه در قانون هاى اجتماعى و مذهبى وجود دارد، اين است كه در جامعه تمام كيفرها به عمل مربوط مى شود و تا شخصى به گناهى دست نزند، تحت پيگيرد كيفرى و قانونى قرار نمى گيرد، اما در فرهنگ اسلامى، امامان معصوم عليهم السلام ما را از انديشه و فكر گناه نيز برحذر داشته اند.
به ديگر سخن، اسلام در پى آن است تا گناه را از سرچشمه بخشكاند و آلودگى را در نطفه خفه كند و در حقيقت پايه اعمال را از نظر كيفر و پاداش روى انديشه و نيت افراد بنا نهاده اند! در اين راستا حضرت عيسى عليه السلام ضمن گفتارى به حواريون فرمود:

«موسى بن عمران عليه السلام به شما دستور داد تا زنا نكنيد، ولى من به شما امر مى كنم كه روح خود را به زنا خبر ندهيد (فكر زنا نكنيد) تا چه رسد به انجام آن! زيرا كسى كه روح و فكرش را به زنا خبر دهد، مانند كسى است كه در اطاق رنگينى آتش روشن كند، دود آتش نقشه هاى رنگين آن اطاق را كثيف مى كند، گرچه خانه را نسوزاند!».55

يعنى، فكر گناه، كانون تصميم گيرى وجود انسان را آلوده كرده و چنين كانونى به تاريكى گناه نزديك تر است تا به سفيدى اطاعت الهى!

فرد مسلمانى در يكى از جنگ ها به دست كفّار به قتل رسيد و بعد به «قتيل الحمار»؛ «كشته راه خر» معروف شد. علت اين نامگذارى به اين بود كه هدف او از نبرد، غنيمت بردن الاغ شخص كافر بود اما متأسفانه خودش كشته شد.56

 

ناگفته نماند كه نيّت گناه دو صورت دارد:

شاید این مطالب را هم بپسندید:

يكم، به معناى خطور قلب است كه گاهى بى اختيار بر قلب خطور كرده و استقرارى ندارد؛ و اين قسم حرمت نداشته و مورد مؤاخذه نيست و سؤال مورد نظر هم از همين نوع است.
دوم، به معناى عزم و تصميم جدى بر گناه كه به دنبال آن، عملى در خارج صورت پذيرد. و مقصود از رواياتى كه آن را گناه و مورد بازخواست دانسته اند همين قسم دوم است كه به صورت جدى تصميم بر گناه بگيرد.

در ضمن شمارى از راه كارهاى مبارزه با اين افكار عبارتند از:
1. شركت نكردن در مجالسى كه حريم مرد و زن نامحرم رعايت نمى شود، به خصوص پرهيز جدى از مكان هاى خلوت كه مانع از ورود ديگران است.

2. در صورت حضور در چنين جمعى، از دقت و ريزبينى نسبت به افراد نامحرم دورى جستن.

3. ياد پروردگار متعال در همه احوال، چه در برخورد با حلال و چه هنگام نزديكى به حرام.

4. برنامه ريزى بهينه در استفاده از سرمايه گرانمايه عمر، در بخش هاى گوناگون اجتماعى، مذهبى، فرهنگى، ورزشى، تفريح هاى سالم و…، كه بهترين فرصت براى وسوسه ها و راه يابى شيطان زمان هاى خالى از برنامه است.

5. گزينش دوستان و افراد شايسته، كه هم در امور دنيوى و هم در جنبه آخرتى يار و مددكار انسان باشند.
در پايان بايد گفت: اگر دل از اخلاق فاضله و ياد و ذكر الهى تهى شود، مأمن و محل استقرار شيطان مى شود: «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ»57؛ «هر كه از ياد خداى رحمان روى گرداند، شيطانى را برانگيزيم تا قرين وى باشد».

آن دل كه به ياد تو نباشد دل نيست
قلبى كه به عشقت نطپد جز گِل نيست
آن كس كه ندارد به سر كوى تو راه
از زندگى بى ثمرش حاصل نيست58

 

  • 54. ميزان الحكمه، ج 3، ص 2465.
  • 55. مجلسى، بحارالانوار، ج 14، ص 331.
  • 56. ملا محمدمهدى نراقى، جامع السعادت، ج 3، س 113.
  • 57. زخرف 43، آيه 36.
  • 58. امام خمينىره، ديوان اشعار، ص 199.
  •  منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، گناه و توبه.

حتما بخوانيد

ویژه نامه آداب و اعمال اسلامی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

5 نظرات
  1. گمنام می گوید

    سلام.. ببخشید من یه پسر عمه دارم که یه حسی بهش دارم.. نمیدونم هوسه، عشقه.. چیه؟ من همیشه از عاشق شدن قبل ازدواج میترسیدم.. چون ممکنه ادم به عشقش نرسه و نابود بشه… من الان چیکار کنم؟ همیشه هم بهش فکر میکنم و تو دلم قربون صدقش میرم.. اما نمیدونم از چیش خوشم اومده.. بعضی اخلاقا داره که گاهی اوقات با خودم میگم ایشالا حسم عشق نباشه.. مثلا نمازشو تند میخونه، یا سید نیست.. من یکی از معیارام سید بودن بود.. بابامم خیلی دوس داره نوه اش سید باشه.. پنج سال تفاوت سنیمونه.. عذاب وجدان دارم که ب نامحرم فکر میکنم… حاج اقا چکنم!! 😭

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ذکر یاخیر حبیب و محبوب صلی علی محمد وآل محمد را زیاد تکرار کنید. در توسلات و نمازها از خدا بخواهید که بهترین همسر را قسمت کند. مراقبت کنید که این افکار زمینه ورود شیطان نشود. زمانی که توسل و دعا داشته باشید، انشاالله آثارش را خواهید دید. انشاالله در زمانی که برای ازدواج بود، حتما مشاوره داشته باشید که انتخاب درست داشته باشید و درگیر احساسات نشوید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. Za می گوید

    سلام
    من از چند سال قبل دچار خود ارضایی بودم توبه کردم و توانستم بعد از چند بار توبه شکستن این کار را انجام ندهم خدا رو شکر مرتکب این عمل زشت نشدم اما مدتی است که فکر گناه به سراغم آمده و راجع به جنس مخالف فکر می کنم و نمی توانم از این فکر بیرون بیایم از این کار خود پشیمانم حال بدی دارم نمی دانم چه کار کنم که از این کار خلاص شوم فعلا شرایط ازدواج را ندارم
    آیا بعد از فکر به نامحرم غسل جنابت واجب است
    و نگرانی که دارم این است که خدا من را میبخشد
    آیا اثرات خود ارضایی از بین می رود
    از شما خواهش می کنم برای من و تمام کسانی که گرفتار این مشکل هستند دعا کنید تا همه با لطف خدا از این مشکل نجات پیدا کنند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برای کنترل ذهن سعی کنید ورودی های ذهن را در ابتدا کنترل کنید، فیلم، تصویر،موسیقی حرام و … و آنچه تحریک می کند را ترک کنید و بجایش برنامه ریزی کنید و امور سازنده را جایگزین کنید. و حتما ورزش کنید، تفریح داشته باشید و در طول روز مشغول به امور وکار باشید و مشغله داشته باشید تا هم بهتر ذهن را کنترل کنید و هم بدن را درگیر و در کارهای مثبت خسته کرده باشید تا قبل از خواب که معمولا افکار ذهنی هجوم می آورد راحت استراحت کنید.
      بعد از فکر به نامحرم غسل واجب نیست، مگر اینکه خانم به ارگاسم برسد.
      بله، انشاالله با توبه و تلاشی که می کنید تا این گناه تکرار نشود، قطعا خداوند می بخشد. هیچگاه از رحمت خداوند ناامید نباشید.
      هرچقدر که این کار را ترک کنید، آرام آرام بدن به سلامتی بیشتر می رسد و عوارض این کار هم از بین می رود.
      انشاالله با همین روحیه خوبی که دارید کارهای بزرگی انجام بدهید و همیشه در راه هدایت و اهل البیت علیهم السلام باشید.
      وفقکم الله لکل خیر

  3. Mr_boss می گوید

    خوب کردی که رُخ از آینه پنهان کردی
    هر پریشان نظری لایق دیدار تو نیست