وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فرق خمس و ماليات از نظر مراجع

0

فرق خمس و ماليات

پرسش 147 . فرق خمس با ماليات را بيان كنيد؟
«خمس» يك واجب الهى و عبادى است كه در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى «ماليات» يك حكم قانونى و حكومتى و تابع شرايط زمان و مكان است و هيچ گونه منافاتى با خمس ندارد. از اين رو پرداخت ماليات، نمى تواند جايگزين خمس گردد.1

1. امام، استفتائات، ج1، س 199؛ مكارم، استفتائات، ج1، س 333؛ تبريزى، استفتائات، س853؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 732؛ دفتر: سيستانى، وحيد، خامنه اى، فاضل، نورى و بهجت.(احكام خمس،پرسمان).


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1031: من در سال 1341 شمسی از امام خمینی(قدّس‏سرّه) تقلید نموده و حقوق شرعی خود را طبق فتاوای ایشان به او می‏پرداختم. در سال 1346 امام(قدّس‏سرّه) در ضمن پاسخ به سؤالی درباره حقوق شرعی و مالیات، فرمودند که حقوق شرعی همان خمس و زکات است، ولی مالیات جزء حقوق شرعی نیست. در حال حاضر که در دوران جمهوری اسلامی به سر می‏بریم، خواهشمندیم وظیفه ما را نسبت به حقوق شرعی مالی و مالیات بیان فرمایید.
ج: مالياتى که حکومت جمهورى اسلامى بر اساس قوانين و مقررات وضع مى‏کند، هرچند پرداخت آن بر کسانى که قانون شامل آنان مى‏شود، واجب است، و مالياتِ پرداختى هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولى از سهمين مبارکين محسوب نمى‏شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه‏ شان در زائد بر مؤونه سال به‌طور مستقل، واجب است.اجوبه الاستفتائات.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=26543

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد 

*- ويژه نامه احكام خمس



کلید: فرق خمس و ماليات فرق خمس و ماليات فرق خمس و ماليات فرق خمس و ماليات فرق خمس و ماليات فرق خمس و ماليات فرق خمس و ماليات

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.